En God Drøm……. om Ei God Hand……

 

Noen ganger husker jeg drømmene mine….

……andre ganger ikke……

 

Ofte drømmer jeg kaotiske drømmer, der mye går i stå…..

……..men for et par netter siden drømte jeg en veldig god drøm :

 

Det var en mannsperson som gikk ved siden av meg i den drømmen…..

En rolig person som hadde en veldig god energi rundt seg……

Jeg hadde handa mi i hans, og det føltes bare behagelig….

…….for jeg hadde frivillig lagt den der, og jeg kunne når som helst slippe……

……men det var så godt å holde i den handa at jeg ikke hadde noe behov for å løsrive meg…..

Bare vissheten om at jeg ikke ble holdt fast, var nok til at jeg VILLE “holde fast”…..

Det kjentes så kravløst……og samtidig så trygt!

“Bare hold meg i handa om du vil! Vi trenger ikke snakke….vi kan bare gå her, ved siden av hverandre og kjenne på at det er…….

…..GODT….!”

 

Sånn var det……

……og da jeg våknet var det med en god følelse inni meg!

Jeg har aldri gått på noe drømmetydningskurs…….

….men drømmer handler jo om det som foregår inni oss…….

For meg handlet denne drømmen om TILLIT og TRYGGHET……

….kanskje først og fremst tillit til meg sjøl og de valgene jeg vil stå overfor.

 

Jeg tror ikke at jeg nødvendigvis er “sanndrømt”……

…….men noen ganger drømmer jeg slik at Mitt Drømmende Jeg tenker :

“Dette er så virkelig at det er NØDT til å være sant!”

…….men så våkner jeg, og må bare innse at det nettopp “bare” var…….

…….en drøm…….

 

Disse to holder ikke hender, men de ser nå ut til å ha det riktig så fornøyelig sammen……

(Dette var motivet på den ene kakeboksen jeg ga bort i bryllupspresang nå nylig!)

 

Innlegget nedenfor skrev jeg rett etter at jeg begynte å blogge i januar 2016. Jeg synes det passer å ta det med i denne sammenhengen.

 

Så levde de lykkelige alle sine dager………

 

Ja, slik slutter gjerne eventyrene om Prinsen og Prinsessa……

For svært mange av oss ender det litt annerledes. Når forelskelsens rosa tåka etter hvert letter og vi begynner å oppdage at den vi trodde var Drømmepartneren også har sine mindre tiltrekkende sider, ja – da har det lett for å gå den veien høna sparker. Vi er kanskje ikke helt perfekte sjøl heller, når det kommer til stykket???

Jeg leste en artikkel der eldre mennesker, som hadde levd i lange parforhold, ble spurt om hva de mente var avgjørende for at forholdet hadde holdt i mange år. Konklusjonen var klar : Balanse mellom tid sammen og tid hver for seg. En følelse av frihet  – og samtidig en følelse av samhold.

Ja, det ligger vel i grunnen i kortene. Føler man seg kontrollert og ufri ,eller at noen klamrer seg til en, blir behovet for løsrivelse stort. Tilbringer man knapt nok tid sammen og kjører sololøp det meste av tida, så blir følelsen av samhold og en felles plattform borte.

Jeg har vært single i noen år nå. Det har vært veldig riktig. Jeg har nok brent meg litt og (nesten) mistet troen på at jeg vil kunne trives med å ha en kjæreste i livet mitt. Skulle jeg våge meg ut i noe igjen, måtte det nok starte veldig rolig og pent. Det er ikke alltid så lett……  Kanskje treffer jeg på :

 

Den Desperate :  Han vil ha ei “Dame i Huset”.  Hold fast : Her går det fort i svingene! Han vil involvere deg i sin familie og vennekrets omtrent før du får sukk for deg.

Den Gifte/Samboende :  Han ha hatt det helt elendig sammen med partneren i flere år og trenger litt forståelse og “adspredelse”…….. Han har tenkt seg ut av forholdet og venter bare på det perfekte tidspunktet. (Det har han ventet på i flere år, men han må bare finne seg en ny kvinne som kan være det trygge ankerfestet i livet hans først….)

Den livredde : Han har brent seg så dugelig, og blitt så skremt at han ikke våger seg ut i noe som helst. (Jeg stiller for så vidt i den kategorien sjøl!)

 

Jeg tror de aller fleste av oss innerst inne ønsker seg en partner. Samtidig må vi innse at livet som single også har sine fordeler. Når jeg innimellom kan kjenne på et savn etter en god armkrok, må jeg minne meg sjøl på dette. Jeg får ikke “bare” den gode armkroken. Jeg får også utfordringer og forpliktelser. Det nytter ikke å “Skumme fløten” og stryke det som ikke passer….  Jeg må være villig til å ta i mot hele pakka –  på godt og vondt……..

DU OG JE

At DU er DU

og

JE er JE

det vet vi

og i ny og ne

så rusler vi langs

hver vår sti

for ettertanke – egentid….

Så møtes stia –

endelig

og DU og JE

kan

bli tel VI…


Si det med blomster………..

(Denne laget jeg den tida jeg hadde planer om å bli blomsterdekoratør……..)

 

 

 

10 kommentarer
    1. Den drømmen hørtes veldig fin ut. Sannsynlig er du i balanse, har harmoni, slikt som er viktig. Samstemt med deg sjøl.
      Men som du sier i ett av dine første innlegg, om ønsket av å være samstemt med en partner ligger nok der i oss. Men da må det bli bedre enn dette å være aleine. Så til så lenge….eller for alltid, er det valget for flere av oss.
      Men en gang kan drømmen bli virkelig med en som har nok av det som er ønsket.
      God helg :).

    2. Ja, jeg er sikker på at drømmen har med deg selv å gjøre, at du kan stole på DEG 🙂 Når du føler at det passer med noen ny inn i livet, så kommer det nok av seg selv. 🙂

    3. Vakker drøm..noen drømmer føles mer virkelige enn andre ja :)) Fint skrevet om forhold også..det vil alltid være en ting eller to en irriterer seg over , uansett hvem en møter…så om de gode sidene er i flertall..får det være mer enn bra nok.. (om ikke de dårlige tingene er at partnern er direkte slem og ondskapsfull da )…da har en det bedre alene :))) Fin fredag videre <3

    4. annebe: Ingen er Perfekte….sjøl om du og jeg sjølsagt er ganske nære…….;) Ja, det er noen grunnleggende ting som må være på plass. Rettskaffenhet, omsorg og evne/vilje til å dra lasset sammen!

    5. Så fin den drømmen var….og så flott du hadde den følelsen når du våknet, og at du prøvde analysere hva du drømte. Drømmer er en bro til vårt våkne liv , og jeg selv drømmer mye og prøver å analysere….
      Et veldig bra innlegg “så levde de lykkelig…
      Akkurat de ordene med bare armkroken vet jeg du har sagt før, for det har “bitt seg litt fast i meg, slik at jeg tenker på de når jeg innimellom ønsker å være en del av et forhold….Er forresten godt å tenke seg lenge om….Jeg har absolutt ingen hast…

    6. maiken: Takk! nei, vi får ikke “bare” armkroken – vi må ta hele pakka – hva det nå innbærer….Men jeg vil BO for meg sjøl. Det følger så mye med en partner når man møtes midt i livet – barn og kanskje barnebarn, og jeg vil verken være stemor eller bonusbestemor – nærmest på heltid! Det er min tur til å ha en del frihet nå, og finne ut av hva jeg har lyst til å bruke tida mi på.! Slik er det vel for deg også. Vi skal ikke BARE være mødre, bestemødre, hustruer osv på livstid….Vi skal være OSS også!!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg