Når man får ting litt på avstand…….

 

 

……..så er det ofte lettere å se ting klart……

Da kan man oppleve en del rare reaksjoner……

….for eksempel SINNE!!

 

Hvorfor er jeg så sint NÅ……….

……jeg har jo alle forutsetninger for å ha det bra!!?

 

Kanskje er det fordi man ikke har hatt mulighet til eller følt at man har kunnet ta ut sinnet…….

Man har følt at man har måttet “ta seg sammen” av hensyn til omgivelsene…….

 

JEG har i alle fall følt det slik……..

…….men nå kan jeg tillate meg å kjenne på hvor utrolig lei jeg har vært!

 

Det er nedbrytende og destruktivt å være sint over lang tid…..

……..ha piggene ut og gå i forsvar……

 

Samtidig tror jeg det er viktig å akseptere sinnet……..

……..det nytter i alla fall ikke å prøve å tvinge det bort.

“Akkurat nå har jeg det slik – og jeg aksepterer at det er en del av prosessen for å avslutte det som har vært!”

 

For min del begynner sinnet å slippe taket nå……..

Den jeg EGENTLIG er mest sint på er jo meg sjøl…….

…..fordi jeg ikke maktet å sette grenser og være konsekvent når det var noe i meg som skrek :

“NEI – JE VIL ITTE –  PÅ NOE SÆTT OG VIS!!!”

 

For i ettertid ser jeg at jeg mange ganger skulle ha sagt nei…..og tatt konsekvensene der og da, sjøl om det hadde medført stort ubehag.

Til sjuende og sist måtte jeg jo ta det – likevel!

Jeg har sagt “ja” når jeg har ment “nei” mange ganger. Noen ganger av frykt, og noen ganger fordi jeg har syntes synd på…….

Men i lengden er det ingen som har godt av bare å bli strøket med hårene og få i gjennom viljen sin……..

 

Det har jo ført til noe godt……….

Om jeg senere i livet skulle oppleve en form for “usynlig manipulering”, vil jeg lettere kunne gjenkjenne det………

…….be om tenkepause…….

…….og trolig evne å si nei på en slik måte at den som måtte prøve seg………

…….trekker seg tilbake med uforettet sak!

 

Og samtidig vet jeg………

……..at det er farlig å bli SÅ mistroisk……..

…….og bygge opp en SÅ tett “gjerde rundt sjela”……..

…….av frykt for å bli tråkket på, utnyttet og “lurt”…..

…….at jeg nærmest blir ute av stand til å åpne meg opp (og stole på) NOEN…….

 

 

 

10 kommentarer
    1. jeg er enige i att du må gå videre når sinnet er over,og da må du åpne opp for å stole på andre,du er ei flott dame på alle vis,og jeg er sikker på att du med tiden kunne hatt det fint med en partner ved din side ) du må bare tørre

    2. Lurt å tenke seg om litt før man svarer har jeg funnet ut. Sinnet må også kommer seg vekk. Som jeg sa til ungene da de var sure. “Gå ut og kast mose og stein en stund, så får du det kanskje ut om du ikke vil fortelle det til meg!” Noen ganger gikk de avsted og andre ganger fikk vi en lang prat! Lykke til med ditt og god helg 🙂

    3. Uff..høres slitsomt og ikke hyggelig ut.. Ja du må lære å si NEI..og mene det..jeg er også et JA menneske..og har slitt meg ut på det.. nå har jeg begynt så smått å si nei..men det sitter langt inne… i mange situasjoner..Håper ting ordner seg for deg! Klem

    4. fruensvilje: Takk for det! Det handler ikke nødvendigvis bare om en partner – det gjelder i alle relasjoner, på flere ulike områder i livet! 🙂

    5. natheless: Takk for det. Jeg har nok hatt en tendens til å være for ettergivende og lite tydelig – og så har jeg endt opp med å bli veldig lite fleksibel etter hvert fordi jeg ikke vil at det skal gjenta seg. Det gjelder å finne middelveien! 😉

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har det bra nå, men har gjort noen dyrekjøpte erfaringer.Man kan jo ikke bare si nei – det gjelder å finne en mellomting og kjenne etter når det VIRKELIG er viktig for en sjøl å si nei: 🙂

    7. hei kari, vi alle er av og til sint, dette er en normal ting i liv. rundt oss lever andre mennesker og vi har interaksjon med dem, og på dette interaksjon må være av og til noen uenighet mellom to eller mer personer. Dette er selvfølgelig den vanligste årsaken for å bli sint. Av og til vi er sint men faktisk vi vet ikke årsaken hvorfor vi er egentlig sint. I situasjoner som det, tror jeg at er viktigst finne et sted hvor vi kan tenke om alle i fred. Dårlig følelser kommer og går, også som dårlig vær 🙂 Hver gang når vi finner en grunn hvorfor vi var sinte, vi skal bli sterkere og mer fornøyd. husk det, liv er for kort for å bli for mer time sint 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg