Dele på godene? (En historie om kommunikasjonssvikt!)

 

For noen år tilbake ble jeg spurt om jeg ville bli med på en konsert!

En person jeg kjente hadde hatt bursdag, og hadde i den forbindelse fått konsertbillett i gave.

Det vil si at vedkommende hadde fått en sum som var øremerket billett til denne konserten.

 

Jeg ble glad da jeg ble spurt om å være med.

Vedkommende lurte på om jeg kunne bestille billettene via nettet.

Jeg bestilte derfor, og betalte 600 kr for dem.

Dette var i en periode da min økonomi var stram, så jeg syntes det var ekstra stas at jeg var den som ble spurt om være med.

 

Jeg ringte til den andre personen og sa fra at billettene var i boks!

 “Da skal du få igjen 300 kr. av meg”, sa vedkommende……

“Ååååååå?”

“Ja, jeg har jo bare fått penger til EN billett. Du mener vel ikke at jeg skal betale for din?”

“Eeeeeh…..neida!”

 

Da dagen opprant, var det jeg som kjørte til og fra konserten……….

……….uten at den andre betalte fem øre for å sitte på. 

(Det var bare snakk om noen få mil, men ut fra slik situasjonen var, kjente jeg at det irriterte meg litt!)

 

Nei, dette var IKKE en person som jeg oppfattet som en som hadde for vane å utnytte andre.

Det meste av dette dreide seg om kommunikasjonssvikt.

For det første burde vedkommende ha sagt at hun bare hadde fått penger til EN billett, slik at jeg hadde vært klar over at jeg måtte ut med 300 kr hvis jeg sa ja til å bli med.

JEG kunne sjølsagt også ha spurt for å forvisse meg om at det virkelig VAR slik at jeg fikk dekket billetten…..

………FØR jeg sa ja til å bli med.

 

Det var imidlertid EN ting jeg reagerte på :

At hun ikke tilbød seg å dele på utgiften til min billett.

Hvis jeg hadde vært i hennes situasjon, hadde jeg nok foreslått det.

Ofte er det hyggelig å ha med seg noen på konsert, og da blir det en vinn-vinn situasjon om man i et slikt tilfelle spleiser med den man får med seg.

 

I dag fikk jeg denne i postkassa :

 

Et velkomst – tilbud fra Stange kommune. Det er et sånt tilbud som alle nyinnflyttede får.

Blant annet får jeg EN gratis billett til EN kinoforestilling hvis jeg kjøper to billetter.

 

Hvis jeg da inviterer med meg noen………..

………har jeg IKKE tenkt å gjøre det slik at JEG skal ha gratisbilletten………

………mens den andre får beskjed om å betale full pris for sin billett!!

Jeg synes i så fall at det hadde vært merkelig oppførsel fra min side…….

Så………. jeg vil nok foreslå at vi “Deler på Godene”!

 

For ordens skyld :

Jeg har ikke lenger kontakt med den personen som inviterte meg med på konsert………

……..det er helt greit……..

……..for oss begge tror jeg…..!

 

Det var ikke denne episoden som forårsaket at kontakten opphørte……..

Vi fant vel bare ut at vi ikke snakket samme språk…..

Noen ganger er det slik…….

 

 

 

 

23 kommentarer
    1. Veldig enig med deg, rart å be med folk på den måten…må i alle fall si tydelig fra hvordan en har tenkt det, så kan den andre velge..
      Jeg har opplevd for mange år siden ,da vi ikke hadde så god råd..at en gjeng venninner var ute å spiste..og jeg bestilte det som var rimeligst..men da regninga kom var det noen som hadde tatt både øl og dessert som foreslo å dele regninga likt..blir jo paff av sånt, så jeg betalte jeg..nå kan jeg le av det..hehe…

    2. Ja, noen gjør det ikke noe om man mister kontakten med akkurat.. Jeg synes også det var rart at hun ikke tilbød å dele på utgiftene. For skulle hun gått alene hadde det vært veldig kjedelig .. Kommunikasjon er en vanskelig greie..

    3. annebe: Forslaget om å dele likt burde i tilfelle ha kommet fra de som hadde bestilt MINST – ikke de som hadde bevilget seg både øl og dessert. Jeg hadde kanskje også blitt paff og gjort som deg før – men i dag tror jeg at jeg hadde turt å si nei………. I alle fall hvis jeg hadde hatt veldig dårlig råd. Jeg hadde definitivt ikke foreslått at vi skulle dele likt hvis jeg var en av dem som hadde bestilt mest! Jeg synes stort sett det er greit å be om egen regning hvis det ikke er slik at alle spiser og drikker omtrent det samme! 🙂

    4. Helt Enig med deg, En rar måte å innvitere med seg en venn på. Bensin utgifter ervel en selfølge at man deler på, samme med parkeringsbilletter, bom penger osv. Folk er rare 🙂
      Ha en strålende dag 🙂

    5. Kommunikasjon er bare så utrolig vanskelig. Om man ikke har lært så mye annet gjennom et langt liv, så har man i alle fall lært det. Hva man sier og hva man hører.. sukk.. det er så langt fra alltid det stemmer overens 🙂

    6. En replikk som.: “Takk for at du ville spandere en konsertopplevelse på meg” ville kanskje oppklart saken. Men så var det å komme på en slik kommentar “i farten”. Nei, kommunikasjon er ikke lett….

    7. Dette er en situasjon jeg har vært borte i flere ganger, og har vi som skal gå delt på regningen. Det er en regel vi har i vennegjengen. Vi tilbyr oss å betale for hverandre, så kan den andre betale neste gang. Om ikke beløpet er likt, ja så bryr vi oss ikke så mye om det…
      Så koselig det var å få en sånn velkomstpakke fra komunen, det har jeg aldri hørt om før.

    8. Skjønner godt at dere ikke er venner lenger. Ofte blir det flere episoder når først det skjer en gang (min erfaring) Herlig at nye innbyggere får slike tilbud da. Stå på krava , og gå på kino med eller uten følge med hel eller halv pris..hi hi 🙂

    9. Magnus Alvheim: Da hadde kanskje vedkommende følt seg satt i saksa – men da kunne hun jo ha sagt : Jeg har bare fått penge rtil EN billett, men jeg foreslår at vi deler utgiftene til den andre billetten! 🙂

    10. Vera Lynn: Nei, smålig skal man ikke være. Sånt går greit hvis det er to som er ganske “Like”….men så finnes det noen som er nøye når det går på egen bekostning og litt mindre nøye når det går på andres. Jeg er veldig redd for å snylte på noen. Samtidig liker jeg det dårlig hvis jeg føler at folk trekker veksler på meg – gang på gang. 🙂

    11. MOONBEAMSCORNER: Ja, det er koselig ,med ei lita velkomstpakke. Denne personen var ikke en typisk “Snylter” slik jeg opplevde henne, men det var andre ting som gjorde at vi begge fant ut at det ikke var liv laga – uten at vi gjorde noen “avtale” om det.. Kontakten opphørte bare av seg sjøl! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg