Fra “Skaphomse” til “Fargerik Klovn”?

 

 

På slutten av 70-tallet var det en mann i slekta mi som “Kom ut av skapet”.

Han hadde nemlig fått seg mannlig kjæreste……

Den gangen var DET lite akseptert.

 

En eldre person i slekta gikk så langt…….

…….som til å si at han ikke ville håndhilse på ham mer……

 

Jeg husker at flere i foreldregenerasjonen syntes at dette var FÆLE greier……….

……..og det var litt av en “snakkis” i slekta ei stund……..

……..før det roet seg, og liksom var “greit” ( unntatt for de mest gammeldagse, tåpelige og stivbente!)

 

I dag er det trolig langt færre som ville ha reagert på denne måten.

 

For en tid siden leste jeg en kronikk skrevet av en ung mann.

I tenårene skjønte han at han var homofil……

Dette var omtrent på den tida at serien “Borettslaget” var veldig populær.

Kronikkforfatteren skrev blant annet at han syntes det var vanskelig å forholde seg til at folk var så opptatte av figuren Yngve Freiholt. (Han snakkesalige med “Knekk i håndleddet”.)

Yngve Freiholt i  Robert Stoltenbergs skikkelse.

(Bildet er sjølsagt “stjålet” fra nettet!)

 

 

Den gangen følte han på skam og stigmatisering……

Videre skrev han at han ikke hadde noe ønske om å gå i “Homo – parade”, kle seg spesielt – eller rope ut sin seksuelle legning.

Visst sto han fram som homofil, men på en lavmælt og saklig måte.

 

Vi har så lett for å stigmatisere……..

Er du homofil, så snakker du med tilgjort damestemme, har knekk i håndleddet, ekstrem hoftevrikk når du går, “Homosveis” og fargerike klær…..?

Dessuten er du BARE opptatt av sex, ikke sant??

Du er liksom BARE homo……..

…….and that’s it???

 

Først skulle unge menn (og kvinner) skjule sin legning….

Så skulle de komme ut av skapet med brask og bram…….

DET ble også en vond og vanskelig rolle for mange…….

 

For noen år siden så jeg en ung gutt som jeg kjente litt til………

……..som oppførte seg sånn “Veeeeeeeldig homo!”

Jeg tenkte at dette måtte bli fryktelig slitsomt for ham.

Fra “Skaphomse” til “Fargerik Klovn”….liksom…?

DET ble jo også en form for maske!

(“Skaphomse”  synes jeg er et forferdelig ord, men i denne sammenhengen er det naturlig å bruke det likevel.)

 

Derfor : Det beste er vel om vi klarer å ha et naturlig og avslappet forhold til seksualitet –  enten vi er heterofile eller homofile?

Så lenge man ikke tråkker over andres grenser ved å utnytte dem, eller gjøre overgrep,……….

…….så er det vel INGEN i hele verden……..

…….som har rett til å dømme eller diskriminere et menneske for dets seksuelle legning??

 

En person som er homofil skal vel heller ikke være nødt til å “stå fram” så veldig……

……..annet enn at hun/han en dag kommer med en kjæreste av samme kjønn?

 

Jeg har i grunnen aldri “stått fram” eller annonsert så veldig……….

…….at jeg er heterofil……….

 

For hvorfor skulle jeg det….?

 

 

 

17 kommentarer
    1. Ja det er jo fortsatt mange som har fordommer..og må stigmatisere..Jeg syns ikke folk har noe med hva man er..og om de vil si det eller ikke..er hver og en sin sak..

    2. Helt enig, det blir ikke HELT naturlig før det sluttes å fokusere så veldig på det. Det med å måtte FORTELLE med store bokstaver og høye stemmer skal ikke være nødvendig. Det vil være noe vi synes er naturlig den dagen folk bare kommer med kjæreste av samme slaget uten at det skal BRÅKES så voldsomt den ene eller andre veien om det.. 🙂

    3. Tror ikke jeg kan huske at noen var homofile i min barndom..men det var jo helt sikkert noen..men de skulte det vel som best de kunne..:))..men det var en som jobba på postkontoret som vi stussa litt på minnes jeg, han hadde nok en liten “knekk”i håndleddet og var litt “annerledes”..
      Nå vet jeg jo om mange og det er ikke noe jeg tenker spesielt over i det heletatt..og bra er det :)) Liker Yngve figuren jeg..selv om han er overdreven..for det er jo de andre “figurene” som vaktemestern , og dama med hunden…osv…også :)) Enig i at man ikke trenger rope så høyt ut hverken den ene eller andre legningen… God natt :))

    4. Legning er en personlig sak, men for å få samfunnsaksept er det viktig at noen står fram, som det heter. På den andre siden må en passe seg så det ikke blir overeksponering, da kan hensikten lett bli torpedert av “våre” inngrodde holdninger.
      Heldigvis ser det ut for å løsne for folk med ulik legning nå…

    5. annebe: Ja, alle figurene var jo en parodi på ulike mennsketyper. Skjønner likevel at en ung homofil gutt kunne synes det var vanskelig å forholde seg til /identifisere seg med Freiholt-figuren! 🙂

    6. tepausen.blogg.no: Etter hvert blir det vel så vanlig at det finnes par av samme kjønn – at vi slutter å reagere på det. Noen forelsker seg i det motsatte kjønn – og andre i personer av samme kjønn. Så enklet burde det være. 🙂

    7. Magnus Alvheim: Klokt sagt! Kim Friele sto ikke fram som “Show-girl”. Hun var saklig og tydelig, og hun har hatt stor gjennomslagskraft. Jeg har møtt menn som har vært homofile og som har hatt et veldig tydelig “Homsekroppsspråk”. Så har jeg møtt dem igjen noen år senere, når de har blitt tryggere på sin identitet. Da har mye av staffasjen blitt lagt vekk, for da har de ikke hatt det samme behovet for å gjemme seg bak ei maske. Ja, endelig ser det ut til at stivbente, såkalt “Kristne”, må jenke seg noen hakk og slutte med å diskriminere homofile.

    8. Jeg har ingen problem med at folk er homo eller parader heller for den slags skyld selv om jeg ikke helt forstår hensikten med det. Seksualitet er noe som bare er der uansett legning , man trenger vel ikke å heve flagget så høyt av den grunn.

    9. Nei det finnels ytterpunkter i det aller meste,, Og jeg var jo rundt Oslo i år da Oslo Pride ble avviklet. Og var som jeg har blogget om i bryllup mellom to damer,, ene er jeg onkel til. Og viste bilder til mine to barnebarn der nede og spurte om de syntes det var rart. Da så de på meg og sa.. du farfar .. det er jo helt normalt 🙂

    10. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være så viktig å “vite” om en person er homo eller ikke. Vedkommendes seksuelle legning har ingenting med hva slags person vedkommende er. Jeg har venner som er homo, og som definitivt ikke snakker som Ynge F og som heller ikke føler noe behov for å annonsere at de er det ved å gå i noen parade. At fordommene fortsatt lever i beste velgående kommer vi ikke utenom, og det er så trist. For i stedet for å se hvilken flott person de har foran seg, velger de å fokusere på noe som ikke de har noe med eller som egentlig ikke er så viktig.

    11. dedicat: Ja, etter hvert blir det som er “Rart” som regel normalt, men det kan være veldig tøft for de det gjelder før det kommer så langt! 🙂 NOE vil vel alltid være “Rart” og “unormalt”, men da tenker jeg ikke spesielt på homofili. 🙂

    12. Vera Lynn: Så enig med deg i det du skriver! Seksualiteten er EN del av oss, og den deler de fleste bare med noen ytterst få i løpet av livet. Derfor blir fokuset feil når man blir så opptatt av hvordan de homofile “er” og hvordan de praktiserer sin seksualitet. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg