Doppler…og Flinkhetstyranniet!

 

Da jeg var i Trondheim i begynnelsen av juni, dro dattera og jeg og så forestillingen “Doppler” på Trøndelag Teater.

Hovedpersonen har flyttet fra kone og barn, og har bosatt seg i skogen. Her holder han til i et telt – sammen med en elgkalv…….

Doppler kom nemlig til å skyte elgkalvens mor (pga av at han var sulten), og han føler derfor et moralsk ansvar for den morløse kalven.

Forestillingen er veldig “naken”.

Her blottstilles alle “triks” – aktørene skifter f. eks åpenlyst kostyme på secnen (Få skuespillere som spiller flere roller), scenearbeidere komme inn på scenen, osv……

 

Alle skuespillerne i “Doppler” samlet på ett brett!

 

 

Doppler er luta lei av det han kaller “Flinkhetstyranniet”…….

 

Jeg har også vært FLINK!!
Det kostet meg dyrt…….

Jeg ble sjuk……

Jeg skulle nemlig klare “alt”……

…..for jeg hadde et stort behov for å få anerkjennelse fra andre!

 

Bekeftelsesbehovet er ikke fullt så stort lenger………..

Lykkefølelsen min er ikke proporsjonal med antall “facebook – likes”……

…….sjøl om det er koselig at noen vil lese det jeg skriver!

 

Jeg liker ikke lenger ordet “flink”……

Hvis man får høre at man er “flink”….

……så kan man gå i den grøfta at man vil bli enda “flinkere”……..

…..for å kunne imponere ENDA mer!

…..for man måler sin verdi i “flinkhet”……..og etter hva man PRESTERER!

 

På sosiale medier får man applaus når man har vært “flink”…….

…..når man har noe “fint og imponerende ” å vise til…..

“Du er så flink!”

……..sier vi gjerne i slike tilfelle!

 

 

Det er slett ikke noe galt i å “få til noe”…..være dyktig!

Det er moro å ta bilder av ting vi har laget, eller fortelle om noe vi er stolte av!!

…….men det er viktig at vi ser at vi er noe verdt sjøl om vi ikke kan legge ut synlige bevis på “flinkheten” vår hver eneste dag!!

 

Anerkjennede ord kan være avhengighetsskapende…….og ordet “Flink” bør brukes med varsomhet……

…..kanskje særlig overfor barn og unge!

 

Det samme gjelder for øvrig ordet “pen”…….

“Søta”, “Pena” “Fiiiina”……er ord som florerer i kommentarfeltene til de unge jentene når de har lagt ut en “Deilig-selfie”!

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Er enig i mye du sier, samtidig som jeg er fornøyd med sånn som jeg er. Føler meg fin nok og pen nok og har ikke ønske om noe mer. Eller trenger noe anerkjennelse på det 🙂 Selv om det av og til er hyggelig noen sier koselige ord. Du var forresten veldig fin på det turkise bildet 🙂

    2. Så sant alt du sier! Hvorfor kan vi ikke ha andre krav til hverandre? Hvorfor må alt være så perfekt! Vi er gode som vi er – både søte, gode og snille på vår måte! <3

    3. Ja flinkpikesyndromet er kjent..man sliter seg ut av å være så forbaska flink!! hihih..Vært der jeg også.. Nå har jeg senket kravene til meg selv, og er fornøyd med det!

    4. jeg ser denne ) husker faktisk ei lita jente vi hadde besøk av en gang våre barn var under skulealder,denne jenta var noe av det søteste jeg hadde sett ) men moren som var tilstedet var veldig klar da hun sa vi ikke hadde lov å si til jenta att hun var søt,mora ville ikke att jenta skulle bli høg på det som hun sa )

    5. frodith: Tusen takk! Ja, jeg velger jo ut bilder jeg synes er fine på “headeren”. Samtidig kan jeg godt legge ut et lite flatterende bilde i ett innlegg. Det viktigste er å være noenlunde fornøyd med seg sjøl – og da blir man ikke så avhengig av bekreftelser. 🙂

    6. Spørsmålet er vel hva vi forbinder med “å være flink”. Er det at vi har gjort noe bedre enn tidligere, i forhold til oss selv, eller om det er i sammenligning med andre. Å være flinkere enn andre kan være vanskelig på enkelte områder, men det kommer jo an på hvem vi ønsker å være flinkere enn. Vi kan alltid finne noen vi er flinkere enn, på enkelte områder 🙂 Du viser jo i alle fall hva du er flink til når du skriver blogg, mye flinkere enn mange andre til å skrive.

    7. GTduA: Ja, en må se sine egne fremskritt heller enn å sammenligne seg med andre. Takk for hyggelig kommentar vedrørende skriving. Jeg har alltid vært glad i å skrive, og bloggen fungerer også litt som en “tankeboks” for meg! 🙂 Ellers er jeg glad i å lese ulike blogger. En blogg kan være interessant og koselig å lese – sjøl om skribenten ikke er helt stø i skrivekunsten! 🙂

    8. De aller fleste mennesker liker vel å få anerkjennelse og en viss oppmerksomhet. Men det må for all del ikke bli drivkraften i alt man gjør. Da skal alt liksom være “lønnsomt”, og hva ville vi ikke ha mistet av alle andre verdifulle følelser om det hadde vært sånn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg