Kunnskap er MAKT….?

 

For meg er ordet MAKT et negativt ladet ord…..

Jeg forbinder det med at noen ønsker å styre og bestemme over andre…….

Det er vel ikke noe mål at vi skal ha MAKT over noen, for å få dem til å gjøre det vi vil???

 

Da jeg gikk på Agapeinstituttet for noen år siden, var dette ett av temaene som kurslederen tok opp.

Hun sammenlignet ordet MAKT med ordet KRAFT.

“Kunnskap er makt”, sies det……

Kanskje vi heller skulle si : “Kunnskap er Kraft?”

Ordet Kraft betyr omtrent det samme som styrke/energi.

Kraft er en god energi………

Makt har en litt annen klang…….

 

Det er viktig å tilegne seg kunnskap.

Det er også viktig å være villig til å revurdere kunnskapen hvis det viser seg at det man har lært kanskje ikke stemmer.

Da tenker jeg særlig på områder innenfor helse……..

…….der det som ble sett på som sunt og riktig i går………..

……..er usunt og galt i morgen!

 

Den som går på tvers av den “Oppleste og vedtatte sannhet” blir gjerne hånet og gjort narr av.

Det finnes mange eksempler på DET gjennom historien.

 

I dag er det ingen som tviler på at jorda er rund………

……men de første som hevdet det, ble gjort dugelig narr av.

 

“I Gamle Dar trudde kvinnfolka –  at jorda den var flat,

og at himmer’n den lå ovapå, som lokket på et fat…….

Men nå veit både katt og hund, at jorda den er trillandes rund…

….og at jorda snurrer rundt seg sjøl, som når du snur ei fjøl!”

 

Dette er en sang som var på ei LP-plate som ble spilt en del i mitt barndomshjem.

Plata inneholdt mange humoristiske viser og vers!

Det var vel forresten ikke bare “Kvinnfolka” som trodde at jorda var flat i Gamle Dar……

 

Trillandes rund…….

 

(Bildet er lånt fra nettet)

16 kommentarer
    1. Skal være enig i at ordet makt ikke klinger veldig positivt. Kunnskap er makt og da kan man jo bare håpe at de som har makt har kunnskap? Mange i verden med makt har ikke kommet dit de står gjennom en kunnskapskonkurranse, om så tilfellet var ville de forhåpentligvis tatt klokere avgjørelser.

    2. Det er sant det du sier om MAKT, men jeg har ikke tenkt på det sånn i det ordtaket 🙂 Men kraft er bedre ja 🙂 Og kunnskap er helt klart viktig, livet blir lettere da på et vis 🙂

    3. Ja makt er ikke et hyggelig ord..får meg til å tenke på krig egentlig… Og det er mange “sannheter” som har vist seg å ikke være det..så jeg tar det meste med “ei klype salt” og bruker litt sunn fornuft ..så går det i alle fall sånn ganske greit ..hehe…

    4. Ja jeg er enig..ordet makt, er litt negativt ladet..men er jo forskjeller i hvordan det blir brukt..men enig..

    5. Tusen takk for påminnelsen,, er jo bare sånn at enkelte ting er så naturlig at man glemmer å tenke på det. Men sånn egentlig,, så er jo den flate teorien mye mer logisk enn den snurrerundegreia.. eller,, ehhh.. jaggu ble jeg usikker nå 😛

    6. Du har helt rett. Jeg forbinder også ordet makt negativt ladet. Kanskje fordi det ofte blir brukt i negativ retning. Maktmisbruk og hersketeknikker… Kraft er et mye mer positivt ord 🙂

    7. Veronica Rona Thomassen: Så sant! Hvis det er ønsket om å utøve makt som får folk til å søke lederposisjoner, så er ikke motivet det beste! 😛

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Når vi sier at Kunnskap er makt, så mener vi det jo ikke negativt. Vi tnker at en står sterkere på mange vis når en har tilegnet seg en del kunnskap – ikke minst på det praktiske planet! Kjedelig å måtte be om hjelp til “Alt” 😛

    9. dedicat: Ingen årsak…..Jeg er ikke av dem som hadde kommet til å finne ut at jorda er rund….Hvis det ikke var noen smartinger som hadde funnet ut FOR meg….for å si det sånn! 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg