Koselig med uanmeldt besøk?

 

 

Jeg har sluttet med å dra på UANMELDT besøk.

 

Det er ikke moro å føle at man kommer ubeleilig.

Det koster dessuten så lite å sende en sms eller ringe og høre om det er greit at man stikker innom…….

Jeg vil også gjerne at de som har tenkt seg på besøk til meg, kontakter meg på forhånd for å høre om det passer.

Det betyr ikke at man trenger å vaske hele huset eller bake ørten kaker før gjesten kan få “audiens”.

 

En gang jeg var på helgebesøk hos en kjæreste, spurte han om jeg kunne være en dag ekstra…

Jeg hadde mulighet til det akkurat denne gangen, og ordnet det slik at jeg kunne bli…….

Vi planla en rolig kveld…..bare vi to……

Men den gang ei……

 

Klokka var vel rundt halv åtte på kvelden, da det ringte på døra……..

Utenfor sto det en kar fra bygda…….

Kona hans var på farten denne kvelden, og så fikk han lyst til å dra på besøk……..

Dette var slett ikke en kar som min daværende kjæreste var særlig begeistret over å få besøk av…….

……..men han syntes nå at han måtte be ham inn på kaffe……

 

Fyren ble litt overrasket over at jeg var der……

“E’ det slek å forstå at du e’ her mykje no’ “, sa han –  mens han smilte innsmigrende……..

……..og litt nysgjerrig…..

“Nei, vi treffes bare ei helg i ny og ne”, svarte jeg……..

(…..med et lønnlig håp om at han skulle skjønne at han ikke behøvde å slå seg til så veeeeldig lenge………)

 

Dessverre tok han ikke hintet…….

Klokka var over 23 før han dro…..

Da var jeg passe irritert……

…..både på ham og på kjæresten –  som hadde bedt meg om å bli en dag til!

 

Jeg skjønte at det var vanskelig å si nei…….

……men det hadde gått an å begrense varigheten på besøket…..

…..og på den måten tatt bedre vare på den ekstra tida han hadde bedt meg om!

 

Han kunne for eksempel ha sagt : 

– Vi har planer i kveld, men kom inn en liten tur –  så tar vi en kaffekopp sammen!

Det er LOV å si det når noen kommer på uanmeldt besøk……

……..og man har planer………(sjøl om det “bare” er å være tosomme hjemme).

……..eller at man rett og slett ikke har et FNUGG AV LYST til å ha besøk!!

 

DET er i alle fall bedre enn å sitte og ønske gjesten(e) dit pepper’n gror!

 


Nå er det…….kaffe for to!
 

 

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Men nå har du besøk 🙂 ? Koselig det da 🙂 Hørtes helt feil ut med han som kom og bleeeee. Her åpner vi ikke om folk ikke sier fra på forhånd…Og det er som regel bare feilringing på døra uansett. for folk KOMMER ikke uanmeldt her i byen 😀

    2. frodith: Nei, har ikke besøk nå! På en måte er det synd at det nærmest er slutt på å stikke innom, men hverdagen er forandret for folk flest. Hjemmeværende husmødre er nærmest borte! 🙂

    3. her på bygda er jeg vant til att vi stikker innom på sparket ) men vi respekterer det om det ikke passer,som regel bruker vi beina eller sykkel og tar det som en tur uansett om det passer eller ikke og det går begge veier.
      Men når en kjæreste ikke greier å si det ikke passer til en som han i utgangspunktet ikke er nær venn med,ja da kan en begynne å lure litt,hadde blitt skuffet jeg da ja

    4. fruensvilje: Ja, det handlet om å ha styrke til å beskytte forholdet – særlig med tanke på at det var han som hadde foreslått at jeg skulle bli litt lenger. Om det er noen som bor rett i nærheten (nabo) som kommer, så er det jo lettere å si nei enn om det er noen som har kjørt et stykke. I sistnevnte tilfelle er det derfor greit å varsle på forhånd.:)

    5. Ja det er ikke lett det der..jeg liker heller ikke å få uanmeldt besøk..samtidig så er det koselig..men, ja, det passer ikke alltid like godt..noen dager er formen min elendig..og da føler jeg meg ikke så hyggelig..selv om det er da det er godt å få besøk..men jeg vil jo gjerne også føle meg komfortabel.. Jeg syns det er lov å si at det ikke passer..uten å måtte gi grunn alltid også.. 🙂

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, eller si at det passer med en kort visitt. Jeg har ei venninne som er veldig sliten for tida. Når jeg kommer innom, sier hun i fra hvis hun kjenner at hun ikke orker besøk lenger. 🙂 Det er slik det skal være! 🙂 Det er ingen grunn til å bli fornærmet eller ta det personlig (Som vi har så alt for lett for å gjøre.) Er det derimot noen det ALDRI passer for, så er det vel like greit å la være å dra dit.

    7. Besøk er koselig det er vi vel alle enig om. Uanmeldt kan gå til nød(kommer ann på hvem som står på dørstokken) men så klart aller best å få beskjed. Åhhhh jeg blir så i harnisk over folk som ikke klarer å ta et hint ( selvsagt om det at det ikke passe med besøk der og da) og det tross alt allerede var noen der liksom.

    8. MOONBEAMSCORNER: Litt sånn bygdefenomen………Hadde jeg planlagt å ha en rolig kveld sammen med en kjæreste jeg ikke hadde hatt mulighet til å treffe så ofte, så hadde jeg ikke vært redd for å si at det ikke passet om noen kom på uanmeldt besøk. I hvert fall ikke om det var en person jeg generelt ikke ønsket å ha særlig mye kontakt med. 🙂

    9. Her i byen er det nå iallefall sånn at omtrent ingen går bort til noen, uten at de i forveien har ringt eller endt en melding. Jeg gjør det samme selv! Jeg har familie som bor på et litt mindre sted, men der er det ikke sånn… Folk dropper innom uanmeldt hele tiden, og det er jo så koselig. Når det er sagt, så blir de ikke lenge…
      Dersom jeg mot formodning skulle gå bort uanmeldt, og jeg skjønte at de jeg kom til hadde litt planer så hadde jeg enten sagt at jeg kunne tilbake en annen dag. Hadde jeg blir invitert inn hadde jeg ikke blitt lenge

    10. Jeg syntes det var så koselig før da folk bare kom. Så fikk de ta det slik det var. Men bakdelen er jo at en gang i blandt så passer det bare ikke.

    11. Skjønner deg godt der… men denne saken kunne jo Vært unngått om kjæresten din kunne sagt fra… Dette er jo ikke han som kom på besøk sin skyld. Verken du eller kjæresten din sa klart fra. Hint? Mine venna av det motsatte kjønn ane ikke ka ordet betyr… langt mindre oppfatte et “hint ” . Så egentli blir jo dette skrevet til dere selv av deg selv. Den eneste som har skyld her og som du har rett te å være skuffa over e kjæresten din. Jeg drar rett som det er på uanmeldt besøk til venner. Passer det ikke så sei dem fra så avtale vil. Menneska e forskjellig 🙂

    12. Stikke innom er en ting, og kan gjerne skje uanmeldt, men slike stikkinnombesøk bør ikke vare ut over en kaffekopp med mindre gjest og vertskap og atmosfære tilsier litt mer varighet.
      Komme uanmeldt og “bli sittende” er ikke OK, og spesielt ikke i en situasjon som du beskriver…Jeg ville nok avgrenset visitten sterkt om jeg ble besøkt i en slik stund, og som besøkende ville jeg antakelig avbrutt snarvisitten når jeg registrerte at der var besøk i huset allerede…

    13. Vera Lynn: Jeg hadde ikke blitt glad for å få uanmeldt besøk støtt og stadig. Jeg er ofte ganske sigen når jeg kommer hjem fra jobb. Når jeg har kveldsvakt liker jeg også å ha en rolig formiddag, men det er nesten bedre å få besøk da enn etter at jeg kommer hjem fra dagvakt, sånn som i dag. Med åra har jeg blitt så avhengig av å kunne slappe av litt på etterrmiddagen etter jobb.Det er jo litt synd hvis den “Stikk-innom – greia” forsvinner helt. Hvis jeg f. eks hadde vært på ferie og hatt bekjente rundt meg, så tror jeg at jeg hadde syntes det hadde vært koselig med stikk-innom visitter, for da har man ikke no “på seg”. 😀

    14. Margrethe: Nei, det e rlitt ekkelt å si nei når man ikke har hlt “Gyldig” grunn, men når folk komme ruanmeldt så bør de ha forståelse for at det ikke passer. Før gjorde jeg det av og til sjøl, men etter at j”Alle” fikk mobil, så er det greit å varsle. 🙂

    15. Siv Svanem: Jeg ser den….men det er dumt hvis det ikke passer og de har reist en stubb…… Er det nærmeste nabo som kommer, så er det jo lettere å si at det passer bedre i morgen! 🙂

    16. Nina H: Enig i at min eks-kjæreste kunne ha vært “Kar” nok til å si at det dessverre ikke passet. I et “Gammeldags” bygdemiljø gjør man imidlertid ikke sånt…. Der gjør man gode miner til slett spill, og surmuler etterpå i stedet. Jeg kunne ikke ta noe ansvar her. Jeg var gjest sjøl, og hadde ingen rett til å bestemme over denne situasjonen. Det var han som åpnet døra da det ringte på. Jeg synes imidlertid at gjesten kunne kjent sin besøkstid og blitt en liten time….i stedet for tre-fire timer. 🙂

    17. Magnus Alvheim: Veldig enig i det meste av det du skriver her – bortsett fra at det er blitt så lettvint å sende mld eller ringe, at man godt kan gjøre det. Så slipper man ubehageligheter , både for seg sjøl og den man har lyst til å besøke. 🙂

    18. Skjønner at den episoden der ikke var noe hyggelig.
      Jeg bor på landsbygda, men foretrekker å vite om folk tenker seg innom, likeså om jeg skal på besøk, jeg vil vite om det er greit.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg