Hvis lysende kuler får pels ….og blir til katter!

 

 

Nylig skrev “Seljordslia” et innlegg om schizofreni og diagnoser :

Myter om schizofreni

Man ER ikke schizofren……man har en diagnose…akkurat som om man ikke ER kreft eller hjertesykdom…….

 

Da jeg slet som aller verst med kropp og psyke for drøyt 10 år siden, var det enkelte innenfor helsevesenet som tilsynelatende var veldig opptatt av å få gitt meg en DIAGNOSE……

I og med at det var personer i min familie som hadde en diagnose vedrørende en “Psykisk lidelse”, så var det vel nærliggende å tro at jeg hadde noe av det samme?

Jeg aner ikke om jeg oppfyller kriteriene for å kunne kalles ditt eller datt…….

Jeg vet bare at jeg var skikkelig nede i flere år, og at det periodevis var så som så med dømmekraften……….

 

 

Noen ganger kan en klar diagnose være til hjelp – for eksempel når man bli henvist til trygdevesenet.

Andre ganger kan det være en skikkelig “hemsko”!

Jeg tror at ALLE kan få vrangforestillinger eller bli psykotiske hvis presset blir for stort……

…….enten akutt……….

…….eller over tid…….

 

Jeg har aldri vært psykotisk…..

…….tror jeg i alle fall…….

…….men en gang begynte jeg å se “blinkende kuler som danset i lufta”

Dette skjedde etter at jeg hadde vært mer eller mindre søvnløs flere netter på rad.

 

Jeg blunket, gned meg i øynene og ristet på hodet……..

……..men de lysende kulene dukket opp ….igjen og igjen…….

 

Jeg ble livredd for at det var i ferd med å gå HELT over styr for meg…….

……så da ringte jeg til en person som jeg visste hadde opplevd å være psykotisk……..

 

Trodde vedkommende at jeg var psykotisk når jeg “så” blinkende lys i lufta?

“Je trur itte det, Kari – men hvis dæssa kulen’ får pæls og blir tel katter….DA må du ringe legen!!!!

 

Det ble aldri katter av kulene………

……..jeg så bare den katta jeg faktisk HADDE i huset!

Og TAKK for det!!!

“Fytti KATTA……je trur je har fått heeeelt KULA……..!”

 

 

18 kommentarer
    1. Ikke alltid så bra med en diagnose nei, men man har ofte lettere for å få hjelp med en diagnose…Når jeg jobba i barnehagen var det ofte barn uten diagnoser som hadde trengt mer ressurser en mange av de med en diagnose…
      Er man overtrøtt kan man nok se litt av hvert ..og man er vel litt i en tilstand mellom drømm og virkelighet .. Ble fin den gule katten da..hehe..

    2. Om de beskrevne symptomer skal jeg heri ikke våge meg til å befekte noen mening om, for et langt liv har lært meg at menn ikke bør blande seg bort i den kvinnelige helse, hverken på det psykologiske eller fysiologiske feltet (“dette har ikke dere menn noe greie på”), men jeg vil likevel benytte anledningen til, i disse sene kveldstimer, uavhengig av det ovenstående, å ønske deg en riktig god sommer!

    3. Det er bare så herlig når noen som du kan plassere utsagn i rette båser.. og med solid porsjon selvironi og en herlig snert av humor.. tusen takk.. forresten.. åssen gikk det å få flytta på katta??

    4. dedicat: Tusen takk! Katta kunne ikke bli med, for her har jeg ikke lov til å ha dyr. Det er veldig vanskelig å få leie noe privat når man har dyr. Sønn og svigerdatter har derfor overtatt pusen. Da får hun bo i det samme huset på litt sikt – og hun bor fortsatt på garden. Litt leit, men samtidig ser jeg at jeg hadde blitt veldig bundet av å ha katt her – i og med at jeg ikke har noen i nærheten som kan se til henne om jeg reiser vekk noen dager. 🙂

    5. Ja alle kan kan vel bli deppa og nede innimellom! Livet ER ikke enkelt! og ja, diagnoser kan være godt å ha..men som oftest er det jo bare for at nav skal ha en kode å taste inn. Psykiske diagnoser er vanskelig..mye likheter og noe er jo helt normalt! Ha en god dag!

    6. Hei du 🙂
      Ja det var enda godt det ikke kom pels på de kulene 🙂 Men om det hadde gjort det, ja da hadde du forhåpentligvis fått god hjelp, karidansen 🙂 Det er oftere lettere å få hjelp om manhar en diagnose å vise til…….. i forhold til NAV ja…………
      Et herlig innlegg, karidansen, og faktisk som mange godt kan kjenne seg igjen i 🙂
      Ønsker deg en herlig dag 🙂

    7. Du har helt rett. Alle KAN bli psykotiske, og det kan være svært ulike grunner til det, bare et fåtall av mennesker har sterke psykiatriske diagnoser av den grunn.
      Så utrolig bra svar du fikk da på spørsmålet ditt….:)

    8. ja vi kan få mange lidelser i livet,men vi er ikke lidelsane ) søvn er viktig,og att den er både god og i rikelig mengde,godt du bare såg prikker,det var nok litt søvnmangel som gjorde seg gjeldande

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er liksom ikke så konkret som et benbrudd…….Dessuten er det faktisk normalt å føle seg både sliten, stresset og lei seg i blant. Grensene for stille en “diagnose” kan være hårfine….og kanskje i blant tilfeldige! 🙂

    10. Etdiktomdagen: Takk for det! Jeg er glad for at jeg ikke ble så veldig diagnostisert – i alle fall ble det ikke slik at jeg føler dette har vært til hinder for meg senere ift jobb o.l. 🙂

    11. maiken: Ja, ikke sant! Det er normalt å være litt gal og utilregnelig i blant, men om man blir en plage for både seg sjøl og andre over tid, da trenger man hjelp….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg