“Det er liksom en garanti for at forholdet skal vare…..”

 

 

Det var en kjæreste som sa det til meg en gang…….

Han gjorde stadig praktiske ting for meg…….

……uten at jeg hadde bedt ham om det.

 

Ba jeg ham om hjelp til noe, var han tydelig mer uvillig…….

Det skulle være HAN som fant ut hva jeg trengte hjelp til…….

 

Jeg gjorde sikkert noe av det samme overfor ham…….

……..men på litt andre måter……..

For : Det er gjerne slik at man speiler hverandre……

……..kanskje uten å være klar over det…….

……..før i ettertid…..

 

“Den største glede du kan ha, det er å gjøre andre gla’………”

……. vel og merke : på DERES premisser…….!

“Er det noe du vil at jeg skal hjelpe deg med?”

……. er bedre enn :

“JEG vil gjøre dette for deg!”

 

Uansett kan vi ikke sette handlinger og ord i en “Timebank”, eller bevisst prøve å gjøre et annet menneske avhengig av oss for å “holde” på ham/henne…….

Det blir faktisk en form for manipulering og maktmisbruk!

“Elsker du noen, sett dem fri……”

Om det viser seg at et forhold ikke er “meant to be”……

…..så er det bare slik….

…..samme hvor trist og tungt det kan føles……..

 


Kjærlighet kommer ikke med garantiseddel………
 

 

16 kommentarer
    1. Dette var sanne ord. Garanti finnes ikke. Men setter vi både andre og oss sjøl fri er det bedre i livsprosessen. For andre. Og for oss sjøl.

    2. Nei det er helt sant..forhold kommer ikke med garanti.. og mange er nok sånn at de gjerne vil holde på ting som bare de kan, for at den andre blir avhengig av en..DET er ikke bra nei!! Vi må alle være selvstendige mennesker som utfyller hverandre.. som du sier, man spør om man skal hjelpe med noe, ikke sier at en skal gjøre det,,da kjører man over personen..

    3. Hmm, jeg trodde definisjonen på et “forhold” var forpliktelser. Et slags fengsel.
      Hvis et forhold er så løst som du definerer, er det kanskje ikke så rart det går i oppløsning?
      Det virker som du har veldig tro på at om et forhold er “meant to be” så varer det, og er det ikke det, så gjør det ikke det.
      Jeg kan jo bare snakke for meg selv. Jeg ble så utrolig smigret av at kona mi virkelige VILLE ha meg. Hun hadde bare bestemt seg, hun. Det var utrolig smigrende. Hadde jeg møtt en dame med en så forsiktig tilnærming som du har så hadde jeg opplevd dette svært lite smigrende. Der det er vilje fins det vei. Og det høres ærlig talt ikke ut som om det er så mye vilje.

    4. tanketromling: Jeg vet ikke om du mener det du sier alvorlig…? “Fengsel”?? Jo, en form for forpliktelse er det når man går inn i et forhold. Jeg tolererer f. eks ikke at en kjæreste går til sengs med andre kvinner om han er i et forhold til meg. Jeg vil heller ikke ha omgang med andre menn på annet enn rent vennskapelig basis om jeg er i et forhold. Ja, et forhold må jobbes med – men det skal ikke gå på helsa løs for noen av partene.. Man skal ikke utslette seg sjøl til fordel for partneren! Et hvert par må definere sitt forhold som de vil og bli enige om “forpliktelsene”, men “fengsel”……?? Definitivt : NEI!

    5. Jo, jeg mener jo absolutt det jeg sier alvorlig. Jeg sitter da ikke å prøver å kaste bort tiden din med å være tøvete eller provoserende. Sånt synes jeg ikke noe om.
      “En gentleman må alltid si det han mener og mene det han sier.” Fra filmen “den siste keiseren”.

    6. tanketromling: Det er en ærlig sak å si sin oppriktige mening….men om du mener at et forhold kan sammenlignes med å være i et “fengsel”…….?Jeg går i alle fall ikke frivillig i “fengsel” Har jeg derimot gjort et lovbrudd og blir dømt til å sitte i fengsel, så må jeg jo ta min straff, enten jeg vil eller ei. Et kjæresteforhold skal være frivillig – og noe som, totalt sett, oppleves som mer positivt enn negativt!

    7. Det er sant..som du vet har jo mannen og jeg “holdt ut” leeeenge sammen, vi har nok gjort våre feil begge to..men i det store og hele har vi trivdes godt sammen og lært hverandre å kjenne så vi stort sett vet hva den andre ønsker..:)) Ha en fin kveld :))

    8. Hmmm – nei, dessverre ikke en garanti! Men et stort ønske og et stort håp er der….. viktig å ikke overkjøre noen med både gode og vonde hensikter – gi plass til kjærlighet og gjensidig respekt! <3

    9. Veldig bra skrevet Karidansen. Man har ingen garantier. Og kjærligheten bør være betingelsesløs egentlig…Men ofte blir det mye forhandlinger og sånn som du sier…Man er to i forholdet og skal huske på seg selv oppi der også 🙂

    10. annebe: Ingen forhold er “perfekte” – og det hadde vel vært kjedelig også, kanskje. Noen “Vokser sammen” og noen vokser fra hverandre! 🙂

    11. Margrethe Hjertaas: Vi lærer som regel så lenge vi lever, hvis vi er villige til det. Noen ganger lærer vi mest av det som føles vanskelig! Ja, gjensidig kjærlighet og respekt er vel viktige stikkord i denne sammenhengen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg