Fru Ditt eller Datt…eller?

 

Da jeg var i Trondheim nå nylig, tok dattera og jeg oss en tur til Nidarosdomen. Det var ikke lov å ta bilder inne, men jeg knipset litt ute på kirkegården.

Blant annet dette :

“Toldinspektør Collin med hustru og børn”

 

Tydelig hvem som ble regnet som familiens overhode i “Gåmmåldåggåværn”!

(Dette var en SVÆRT gammel grav som ingen hadde plantet noe ved. Derfor tenker jeg at det ikke gjør noe om jeg legger ut dette bildet.)

 

Eller var det mange gravsteder, også fra nyere tid………

……..der fenomenet (med at mannens tittel sto skrevet) gjentok seg……

“Herr Høyesterettsadvokat” ……. “Herr Overlege”……. (Kjøss meg bak!).……..

…….men “Hustruene” fikk da i alle fall navnet sitt på gravsteinen de også…….

…….på de nyere gravstedene…..

 

En gang, da moren min fikk innkalling til et møte, sto det følgende på konvolutten :

“Fru Ola S………”

 

Da ble Moder’n vred!

 

I det hun ankom møtet, ga hun følgende beskjed til mannen som hadde innkalt henne :

“Je hetter itte Fru Ola S. !”

DET tok han ille opp :

“Sånt skjønner jeg ikke!” ……… sa han……

Han syntes nok at kjerringa var både vrang og vrien!

 

Fortsatt ser jeg av og til dørskilt der det står :

” Familien…..” (+  KUN mannens navn)!

Sånt hadde jeg NEKTET å henge opp!!

 

DETTE er da mye finere :

Ingen tvil om åkken som bor HER, nei!!

 

18 kommentarer
    1. Hehe og det paradoksale er at dette Fru ditt og datt er på vei tilbake. Med bloggerne. De kaller seg fotballfrue, pilotfrue osv. De gjør seg små. Og setter mannens jobb og rolle først. De vil bare være hustruer.

    2. tanketromling: Ja, jeg har registert det, så verden har gått litt tilbake………. Vi er i ferd med å ta på oss “Dumme og Deilige” – habitten (i dobbel forstand) igjen…..

    3. Ja det er sant det..før så var det mannen som var overhodet..og hvem er det nå?? Som regel vi kvinner!! hihihi. Ihvertfall her i huset..her bestemmer jeg! og litt mannen..hihih

    4. Ha, ha, så herlig! Din mor var nå litt forut sin tid…., men jammen er jeg enig med dere. Det er bare så frustrerende å se og høre slikt! Jeg også reagerer på det.
      Jeg likte virkelig dørskiltet ditt….:)

    5. Jeg må jo dra på smilebåndet av “datidens” tituleringer, like mye som det provoserer meg. Kona og ungene var bare mannens assesories, for å bruke et norsk ord. Som Tanketromling har jeg også lagt merke til at enkelte bloggere kaller seg fru ditt eller datt, noe jeg syntes er helt forkastelig og kanskje litt nedverdigende. Vi har alle fått tildelt et navn, som forteller hvem vi er. Å da skal vi jo bruke det!! Huff, nå ble jeg nesten litt sint jeg gitt :o))

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Kanskje er vi litt “Sjef” i huset, men på landsbasis og verdensbasis er det nok jevnt over menn som sitter i maktposisjoner! 🙂

    7. maiken: Ja, mor er en bestemt dame, og veldig sjølstendig, så hun protesterte på “Gubbeveldet” i blant! Skiltet mitt er flott! Bare MÅTTE ha det! 😉

    8. Vera Lynn: Ja, det er mange “Fruer” her på bloggen…..En som skiller seg ut er min bloggvenninne “Fruensvilje” for hun blogger ikke som “Frua – til – noen”! 🙂

    9. Nei den flotte Fruensvilje, passer ikke inn blandt fru ditt og datt. Det er en blogg med masse interessant innhold, og hun er i en helt annen klasse :o))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg