“Å bli kjent…….”

 

Å bli kjent …….

Det er itte støtt så lett å bli kjent med no’n……

Spesielt itte hvis’n kjæm tel en plass der alle folka kjenner hin’an i frå før….

Da er døm gjenne litt ekstra skeptiske åt nykommere……..

……som kjæm…….

……og som “synes”…….. og tar opp plass………

 

En må passe seg væl førr å oppføre seg som om’n kjenner no’n…….

….når’n EGENTLI’ itte gjør det!

 

Og………..hvis’n sku’ væra så dom at’n prøve å menge seg me’ folk’n itte kjenner,

…..så får’n kanskje blikk som sier :

“Vi ser deg, og vi skjønner at du prøver å få kontakt…….

….men vi KJENNER deg itte……

Og……..

….itte VIL vi bli kjent me’ deg hell!

Vi har nok me’ vårt, vi…..

…bære så du vet det!”

 

No’n gonger tenkjer du kanskje:

“Åssen BLIR’n  egentli’ kjent me’ folk……

…..hvis’n itte vil bli kjent me’ no’n NYE ?

Ja, førr ALLE bekjentskaper har jo vøri nye en gong…..

Itte sant???

 

 

Denne teksten skrev jeg for noen år siden.

(Jeg har “Pusset” litt på den nå!)


Når man flytter til et nytt sted tar det gjerne litt tid å bygge opp et nettverk………

Jeg er jo i den situasjonen akkurat nå, men foreløpig har det ingen hast med å stifte nye bekjentskaper.

Først må jeg bli helt ferdig med flyttesjauen……

….. og lande litt…..

 

Jeg har nok også blitt mindre sosial med åra………..

…….. og mer selektiv i forhold til hvem jeg slipper innpå meg.

Jeg aksepterer også lettere at jeg ikke trenger være nær venn eller “fortrolig” med “alle”….

 

Jeg  er “På hils” med veldig mange……

Noen liker jeg å slå av en prat med……

Og noen få ……….blir NÆRE venner!

 

 

På bloggen har je vørti kjent me’ non nye…….


A Eva og a’ Frodith har je tel og me’ trøffi!

Døm var ITTE vansk’lie  bli kjent me’!

 

 

31 kommentarer
    1. Ja det er ikke lett å komme til nye plasser..Det tok mange år før jeg slo av en prat med naboen..Men man må gjøre en innsats selv også..og det var jeg ikke flink til! Så det står litt på det også..man må selv være åpen! Lykke til, og ja man blir mer selektiv med årene!

    2. Hei!
      Nei det er kanskje ikke enkelt å blii kjent med nye når man flytter til et nytt sted……… Jeg synes det var vanskelig ……….. men med åra så blir en med på litt andre ting enn da man var yngre…………. melder seg på forskjellige ting og slikt……… jeg meldte meg inn i blandakor da jeg flyttet hjem igjen, for jeg hadde bodd vekk i over 12 år og mye hadde blitt forandret. Koret hjalp meg inn i en omgangskrets og åpnet nye veier for meg 🙂 Og arbeidsplassen gjorde sitt 🙂 Men ikke ALLE er interessert i single damer som flytter hjem…………… noen så på meg som en konkurrent….. og ville ikke ha noe med meg å gjøre…………… jaja………
      Ønsker deg gode dager, karidansen 🙂 Pakk ut og kom deg i orden også ordner det seg litt etter litt 🙂

    3. Hehe fint innlegg og fin tegning! Så koselig at du til og med har truffet noen bloggere!
      Ja, det er ikke alltid så lett å bli kjent. Men ofte så er det bare å engasjere seg. Alle foreninger elsker ildsjeler. Men dette vet du sikkert. Uansett, var et fint innlegg! 🙂 Ble i godt humør av det.

    4. Godt du har litt tid på deg der, til å bli kjent. Kanskje folk er veldig åpne og kommer i mot deg med åpne armer 🙂 Du er jo hvertfall ei knakende kjekk jente, så de bør angre seg om de ikke gjør det 🙂

    5. Kjenner meg svært godt igjen i det å bli mindre sosial med åra….
      Og jeg er litt mer skeptisk til hvem jeg vil bli kjent med.
      Har heller ikke hatt behov for å bli kjent med nye på mange år, det har vært så travelt….
      Men nå, derimot, med en annen arbeidssituasjon og alle barn flyttet ut, kjærester er lenge siden…., så kjenner jeg at jeg savner noen i min nære krets.

    6. Vi er vel litt reserverte vi nordmenn er vi ikke? Det er ikke så lett for enkelte å åpne seg å slippe noen innpå seg. Jeg har ikke skiftet beite, men de fleste eldre rundt om har begynt eller har falt fra. Nye beboere har kommet inn, og jeg begynner å høre til den eldre generasjonen. Det er jo litt merkelig det også…. Heldigvis er de fleste av de nye beboerne imøtekommende og vi har en god tone. Vi trår ikke ned dørene hos hverandre men det er greit 😊
      Det er kanskje lettere å bli kjent med folk på nettet!

    7. Lykke til.. jeg er sikker på at det går seg til. Og jeg har aldri hatt noen jeg ville kalt for nære venner.. ikke siden barne og ungdomstida 🙂

    8. det er nok ikke lett å bli kjent med nye menneker i voksen alder,da er det litt lettere for ungdommen om dei begynner på skulen .Du får lande litt,så håper eg att du får noen fine bekjentskaper etterhvert

    9. fruensvilje: Nå er det så mye å ordne at jeg ikke bar overskudd til å “Bli kjent!” Bor bare 15 min i fra Hamar og der er det et ganske rikt kulturliv. Det er en inngangsport til å bli kjent med nye folk!:)

    10. dedicat: Jeg synes det er koselig å ha noen gode venninner. Tror mange menn setter veldig pris på å ha kompiser å “gjøre ting sammen med” , men de er kanskje ikke så fortrolige med hverandre som vi damene! 🙂

    11. Vera Lynn: Jeg ville ikke ha trivdes med å ha naboer på døra hele tida! He bor jeg veldig usjenert. Liker både å kunne trekke meg tilbake og å være sosial!:)

    12. Etdiktomdagen: Jeg er i alle fall ingen konkurrent til noen – har slett ikke lyst til å ha noen kjæreste nå! Ellers er jo kor veldig sosialt, men jeg har ikke lyst til å binde meg til en fast kveld i uka i og med at jeg jobber turnus! 🙂

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Her er det ingen naboer rett ved – annet enn de som eier huset! Det er veldig fredelig her, og det liker jeg. Foretrekkef å måtte oppsøke det sosiale og ha mulighet til å trekke meg tilbake. Kollektiv hadde definitivt ikke vært noe for meg!;)

    14. Jeg er jo ikke særlig sosial av meg lenger, var mer før med kolleger og slikt:))..men har ei barndomsvenninne og ei svigerinne som jeg møter jevnlig..men går uker mellom hver gang.. men jeg “vanker” jo med mannen min jeg da..hehe…
      Men jeg syntes om man er i en gjeng eller forening eller noe skal en ta i mot nye på en inkluderende måte :)) Håper du vil trives på det nye stedet, med eller uten nye venner <3

    15. Å bli kjent-teksten din er fantastisk og så treffende på hvordan mange oppfører seg mot fremmede. Frodithen er jo super, Eva kjenner jeg ikke. Morsomt å bli kjent med nye folk. Kos deg i sola og ha en fin dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg