Hva legger du i ordet : “Omsorg”??

 

 

Det første jeg tenker på er kanskje relasjonen foreldre/barn………

Som foreldre skal vi vise omsorg for avkommet. Særlig de første årene er ungene helt avhengige av foreldrenes (eller andre voksnes) omsorg.

Det er som regel enkelt å vise omsorg for dem som på ett eller annet vis kan virke litt hjelpeløse…….

…… noen vi kanskje oppfatter som svakere enn oss sjøl……..

 

Slik jeg ser det, har omsorg OGSÅ mye med respekt å gjøre.

Jeg har ikke så stort behov for å bli dullet med.

Den som prøver å “varte meg opp”, kan nok fort føle at han/hun “kaster perler for svin”.

 

For meg ligger det mye omsorg i det å være nøye med å holde avtaler……..

…….og bestrebe seg på å få gitt beskjed dersom avtaler må brytes……

…….eller endres…….

 

Alle kan glemme i blant, men hvis det er regelen (mer enn unntaket) at avtaler blir glemt, så er det et stort minus synes jeg.

Da kan jeg gå litt i vranglås –  og bli ganske skarp etter hvert! !)

Det er hensynsløst stadig å la noen vente uten å gi beskjed om at man kommer senere enn avtalt.

 

Kanskje er vi mer nøye med å holde avtaler med folk vi ikke kjenner så godt……?

………mens vi tar de som egentlig står oss nærmest for gitt?

Slik bør det ikke være!


Det handler om følelsen av å kunne stole på……..

……….følelsen av at man er litt viktig……..

 

(Bildet er lånt fra nettet – jeg fant det da jeg søkte på “Omsorg”!)

 

 

 

17 kommentarer
    1. Ja det er jeg enig med deg i..å holde avtaler er jeg også veldig opptatt av.. Noen folk er det bestandig noe med..enten så avlyser de i siste liten, eller kommer ALLTID for sent..en skikkelig uting! Så jeg er alltid for tidlig ute..ikke alltid greit det heller..men hater å være ute i siste liten..

    2. Omsorg for barn – omsorg for min kjære – omsorg for alle rundt meg som jeg liker og er glad i! Det handler på en måte om kjærlighet – på flere forskjellige måter og stadier <3

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg kan nok være ute i siste liten eller komme et par minutter for sent hvis det ikke er noe bestemt som MÅ rekkes, men jeg lar ikke folk stå og vente i det vide og brede. Det kommer an på situasjonen hvor nøye det er å være HELT presis. Er man bedt på en kaffekopp i et privat hjem til klokka 17, så er det ikke farlig om man kommer kl 17.05! 🙂

    4. Respekt mener jeg er en viktig del av omsorgsbegrepet. Det å ta vare på familie, venner etc er selvsagt viktig, men som du skriver, det å holde avtaler og ikke minst møte til avtalte tidspunkt må også for meg være med i omsorgsbegrepet.
      Gjennom et langt liv lærer en mye om respekt og omsorgsevne ved bl a å registrere både egne og andres håndtering av avtaler. Mangel på respekt for de daglige avtalene står for meg som litt bristende omsorgsevne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg