Om å skrive “anmeldelse” av andres blogg….

 

Vi har lett for å “Synse og Mene”.,…

Karidansen har synset og ment ofte, hun!

Hun har noen ganger synset litt krasst i andres kommentarfelt…..

Da har hun vært litt sinna, faktisk….

….og EN ting som gjør henne sinna……

…..er når enkelte bloggere opphøyer seg til å synse, mene og faktisk skrive “anmeldelser” av andres blogg!

 

Det er helt greit å fremheve andre bloggere på en positiv måte…..

….i alle fall hvis det ikke er gjort med baktanke om :”Gjengjeld”…

“Hvis jeg roser DIN blogg, så  roser vel du MIN også???”

 

For litt siden leste jeg et innlegg der en blogger tok for seg flere blogger og skrev en slags “anmeldelse”…….

Noen bloggere fikk nærmest “stryk – karakter” av Den Sjølutnevnte Bloggkritikeren……(Slik Karidansen opplevde det!)

EN blogger fikk positiv omtale.

 

Så oppdaget Karidansen……..

……..at HUN var en av dem som skulle “under lupen” neste gang!!

 

Først kjente jeg på et sug i magen!

Den vesle jenta i meg……..

……..som er redd for kritikk og som lett lar seg såre…….

……. begynte å gjøre seg gjeldende!

MEN : Den følelsen varte ikke lenge!

Den ble ganske raskt byttet ut med irritasjon og sinne!

 

Skal man først opphøye seg sjøl til å skrive anmeldelse av andres blogg…….

…..så får man SØREN meg være såpass til kar at man viser ansikt!

 


“I hvert fall hvis du skar væra “Sjølutnævnt Blogganmelder!”

 

Det er lett å slenge med leppa når man gjemmer seg bak en “Figur”!

Det minner mistenkelig om det som populært blir kalt……..

……”Nett-troll”

ÆSJ!!

 

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om dette temaet :

Anonym på blogg?

 

Jeg har fulgt vedkommendes blogg en stund……

Denne bloggeren fulgte også min blogg……en stund….

….men etter noen diskusjoner på “bakrommet” og i kommentarfeltet…..

….forsvant vedkommende brått fra følgerlista….. 

Karidansen valgte å fortsette med å følge denne bloggeren, fordi hun syntes at vedkommende hadde en del gode innlegg og uttrykte seg godt…….

…….sjøl om bloggeren også hadde en del innlegg hun reagerte negativt på……..

…….og som hun syntes var skikkelig ufine!

 

Men  :

Nå er er det slutt!

For noen dager siden fjernet jeg vedkommende fra listen over blogger jeg følger……

Hva vedkommende skriver/mener om min blogg…….

…….er ganske uvesentlig……..

Det kjenner jeg nå!

Slik sett var dette en enormt stor gave for meg!

 

Jeg møter av og til på folk som sier at de leser bloggen min…..

…..og at de liker å lese det jeg skriver.

Et varmt smil og en vennlig kommentar i en butikk i “Dala”, betyr MYE mer……..

……..enn en “anmeldelse” fra en surmaget, anonym medblogger!

 

Nå har jeg altså slettet bloggeren fra lista over de jeg følger….

Kanskje jeg går glipp av en vanvittig god “anmeldelse” av bloggen min…..??

 

Det samma kan det væra!

 

 

 

32 kommentarer
    1. Den høres ikke god ut den bloggen der nei..jeg har ikke vært i kontakt med den..tror jeg..og er kanskje glad for det..Nei, skal man snakke om andre bloggere, så må man fremsnakke, og være fin..helt enig med deg..det blir som netttroll.. de er bare å fjerne!

    2. Jeg skjønner godt hva du mener, og kattebloggen min ble også satt under “lupen” helt ut av det blå av en blogger jeg over hodet ikke har noe med å gjøre. Helt i orden at hun har meninger om bloggen min. Det gjør meg ikke noe. Jeg trøster meg med at jeg har faste lesere som liker bloggen min, og som leser den. Det gir de uttrykk for gjennom private meldinger på bloggen.
      Ser jo at noen har vurdering av andres blogger, men da spør de om hvem som ønsker å ha vurdering av bloggere. Det synes jeg er en ryddig måte å gjøre det på.
      Skal man gi en kritikk av en blogg, bør man gjøre det på en saklig og konstruktiv måte, og ikke i form av negativ kritikk.
      Ønsker deg en kjempefin kveld videre 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    3. Skal man skrive om andre blogger bør det være noe positivt 🙂 Jeg skriver aldri “anmeldelser”av blogger..hverke positivt eller negativt…men kan av og til linke til en blogg der det er et innlegg jeg skal vise til eller noe slikt, men da er det noe jeg syns er fint eller bra 🙂 Skjønner godt du slettet den bloggen 🙂 Din blogg kan det da ikke være noe å kritisere på,tvert i mot 🙂 God natt :)))

    4. (N) Hakrilas Abyssineroppdrett: Takk – og det samme! 🙂 Det er så mye “Vurdering” ellers i samfunnet, at jeg synes det er greit å kunne holde på med en morsom hobby uten at det skal vurderes/anmeldes! Vi vil jo alltid “Vurdere” inni oss, men alt behøver ikke å komme til uttrykk på sosiale medier. Dessuten vil en anmeldelse aldri ble helt objektiv! 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, linke og fremheve på en hyggelig måte er ok. Er det blogger jeg ikke synes noe, om vil jeg ikke navngi bloggeren, men heller skrive om temaet på generelt grunnlag! 🙂

    6. frodith: Det verste er når man stadig skal navngi bloggere og skrive ufint og ironisk! Det finnes bedre måter å bruke tida på! Det er en del hetsing rundt omkring – og det er utrivelig! 🙂

    7. Uff nett troll er ikke kjekke. Jeg har kanskje omtalt andre bloggere men da i positiv hensikt. Syntes det er greit men kanskje er det ikke det?
      Liker veldig godt din blogg for måten du skriver temaene du tar opp.
      Ønsker deg en god natts søvn og en fin dag i morgen.

    8. Det å løfte fram en blogger, og skrive om det man liker ved vedkommendes innlegg osv syntes jeg ikke er så ille. Problemene oppstår når den som fremhever en blogg, skal skrive om ting de ikke er enig i. Da er det lett at konstruktiv kritikk blir til negativ hets, og da har man bomma totalt.
      Selv kunne jeg ikke tenke meg å skrive anmeldelser av en annens blogg… De bloggene jeg følger, har jeg valgt for at jeg liker det de skriver om å det de står for. Er jeg enig alt som skrives, på ingen måte.. Men det trenger jeg heller ikke å være!!

    9. Nå skjønte jeg at du hadde en ledig plass så da tok jeg den 🙂 lover at jeg aldri anmelder negativt, kun positivt hvis jeg gjør sånt 🙂
      Fra spøk til revolver: lurt å fjerne sånt, man blir bare sint av det 🙂

    10. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ha-ha! Ja, jeg har ikke sansen for det! Har tatt til motmæle i forhold til vedkommende flere ganger, men det er bare dumt og bortkastet å bruke energi på slikt! 😉

    11. Jeg ville aldri ha opphøyd meg selv på en slik måte. Men skulle jeg si noe om din blogg så ville det vært veldig positivt, etter min oppfatning er du ekte og ærlig. Selv bryr jeg ikke så mye om slikt.

    12. Ja like greit å bare fjerne!!!
      Det er viktig å stå for det en skriver på egen blogg….. og like det en gjør der. De som vil følge er velkomne. Og det å følge andre er også like flott…. man velger hva man vil lese og kommentere……….. Å framsnakke er flott. Gi positive tilbakemeldinger eller være uenige og ha hyggelige kommentarer……… anbefale andre å titte innom en blogg en selv har fått noe positivt ut av….. JA det er helt greit.
      Jeg er ingen anmelder.
      Jeg kan anbefale 🙂 Slik jeg anbefaler bøker JEG har lest og syntes var flotte.
      Huff….. kjedelig ………. man blir matt av slikt………og om det er noe som stresser meg eller gjør meg utilpass….. ja da gjør jeeg som du, karidansen….. bare sletter den fra min blogg 🙂
      Din blogg er helt herlig <3 !!!!!

    13. Det er helt greit å få tilbakemeldinger på innhold i en blogg en har skrevet. I mitt tilfelle kan nok skråblikkene mine på politikeres og myndigheters gjøren og laden i forhold til saker og beslutninger bli provoserende for noen. En kritisk kommentar kan da gi mulighet til å utdype emnet, evt korrigere egne synspunkter.
      MEN vris kritikken fra innhold til form og person da henger jeg ikke med og avslutter følgerforholdet.
      I samme slengen tillater jeg meg til å si at jeg synes din blogg har både innhold og form som jeg liker – og ikke minst, du greier å uttrykke innholdet på en enkel, kortfattet og artig – av og til ironisk måte. Bra!

    14. Ingenting og bry seg om , den bloggen du tenker på, jeg fikk samme oppmerksomhet tilbake, når jeg sa meningen min , om sjikane, eller latterliggjøring av en topp blogger. Så både du og jeg ble slettet fra kommentarlisten på det innlegget.
      Sannheten sved nok, for hardt.
      Orker ikke og synse, eller noe, om andre navngitte bloggere, tar heller alle over en kam, som skriver om samme tema. Noe liker jeg, andre ikke.
      Ha en fin dag 🙂

    15. like greit å fjerne den bloggeren ja,skulle ikke være nødvendig for alle har lov å ha sin blogg slik en selv vil om det ikke støter noen en skriver om.Det eneste jeg har merket er att om jeg sletter en følger så ligger bloggeren inne på lista over dem som både er mine bloggvenner og dem som bare følger,aner ikke hvordan en kan få bort alle følgerane som jeg ikke bryr meg om

    16. Veldig klokt valg av en veldig klok dame. Nei, det får da være måte på hva vi skal være med på. Har de ikke noe å si til meg direkte i det vanlige, så trenger de da ikke skrive anmeldelse heller! Ha en strålende fredag.

    17. Først ble jeg nysgjerrig om hvilken blogger du omtaler, så tenkte jeg at det er når en stikker langt nok opp slikt blir interessant…altså – at en har mange nok lesere. Og det er positivt at det en skriver fenger. Et kompliment på sett og vis.
      Men så……
      Henge seg opp i det andre skriver med “surmaga” kritikk er en uting. Framtre som synser av andres ord og behov for formidling er ingen bra skikk.
      Vi er så mange forskjellige mennesker her og vi ER forskjellige, det skal vi ha lov til å være. Er det noen en ikke liker er det bare å la være å følge dem. Enkelt og greit.
      Heldigvis :).
      Og jeg er veldig glad for at du finnes med din blogg.

    18. Injrye: Enig!:) Å skrive generelt om hva en liker /Ikke liker er EN ting. Å navngi og å gjøre narr av enkeltpersoner eller bestemte grupper er noe helt annet! 😛

    19. BforB: Jeg reagerer på latterliggjøringen av de unge toppbloggerne. En behøver ikke synes at disse bloggene er “Topp”, men en trenger neimen ikke være ufin heller! Takk for hyggelig kommentar! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg