“Det hjelper ikke å si fra, hvis du ikke får folk til å tenke….”

 

Det var en ung mann som sa dette til sin mor……

(Nei, det var ikke en av mine sønner som sa det til meg…….)

Det var uansett veldig klokt sagt!

 

For hva hjelper det å “Si i fra” – hvis det bare skaper sinne, forsvar og mer avstand??

Det er ikke bare innholdet i det vi sier, som betyr noe.

Det er minst like mye måten det blir sagt på!

Klarer vi å si det vi føler i en bestemt situasjon, uten å anklage slik at den andre går i forsvar eller føler seg anklaget, så er mye vunnet.

 

Jeg øver meg på dette!

Jeg har hatt så lett for å legge så mye FØLELSER i det når jeg har “sagt fra”!

Det har gjerne vært så mye som har bygd seg opp over tid…..

…….slik at jeg har blitt rene trykk-kokeren….

……og da har det liksom ikke vært MÅTE PÅ hvor ETTERTRYKKELIG jeg har “Sagt i fra!!”

 

Hadde jeg klart å formidle budskapet klart og tydelig, med få ord……..

……..og uten det såre, forurettede (eller sinte) tonefallet, så hadde mange “episoder” i mitt liv forløpt ganske annerledes….

……..det er jeg sikker på!

 

Det skal faktisk noe til å ta i mot sinte utbrudd og anklager………

……….og samtidig klare å møte den forurettede parten med forståelse og omtanke….

 

Denne dama når sannsynligvis ikke fram……..

 

 

 

22 kommentarer
    1. Ja, der tror jeg du er inne på noe. Å ikke å la det bygge seg så voldsomt opp. Og ikke være så grusomt selvrettferdig. Og så fryktelig anklagende. Som om den andre bare er ingenting. Det er jo veldig naturlig å gå i forsvar når vi anklages for å bare være noe ordentlig dritt. For det vil jo ingen være.

    2. Hei!
      Ja ikke sant …………….. men det er ikke like lett å kontrollere dette tonefallet alltid…. så kommer det ut feil………… og den andre parten misforstår…….
      Joda – jeg har vært der og vet hva det vil si å være den som “bare ville si ifra” men som til slutt blir stående igjen som den store stygge ulven………… 🙂
      Vi kan ikke la være å si ifra….. men vi må jobbe med det…… se an tilstanden til den andre…… trå forsiktig……… hehehe ja sånn er det mange ganger 🙂

    3. tanketromling: Det er kanskje vi kvinner som har lettest for å gå i anklagerrollen, mens mennene trekker seg inn i skallet sitt og blir såra og vonbråtne……….Det er vel mulig å opparbeide bedre kommunikasjonsvaner dersom viljen er til stede hos begge parter. 🙂

    4. Margrethe: Ja, det nytter ikke å gå fra “Snill og grei som godtar “Alt” – til Sinnatroll som sprekker som et uvær!! Det blir sjokkerende og uforutsigbart! 😛

    5. Ja, men selvrettferdighet har jeg sett hos begge kjønn. (Hehe, for en gangs skyld snakker jeg MOT kjønnsdeling!) Man “lar” seg tråkke på. Lenge. Og så sier man til slutt alt for hardt fra. Tror alle kan lære seg å si fra på et litt tidligere tidspunkt. Så ikke alt blir så voldsomt.

    6. Etdiktomdagen: Vi må tenke nøye gjennom hva vi VIRKELIG trenger å “Si fra” om. Ellers blir det bare hakking og mas. Dette gjelder særlig i relasjoner mellom mann/kvinne. Vi er jo fra Venus og Mars…..;)

    7. Joda, men noen av oss har den “holde-på-maska” opdragelsen. Og da kommer det gjerne seint og hardt. Så vi får trene på å si fra på et tidligere tidspunkt.

    8. fruensvilje: Ja, det er vondt å stå der å føle at man bruker masse ord som bare fører til mer avstand……. Jeg har gjort det maaaaange ganger! 😛

    9. Ja det var klokt sagt! og det kommer helt an på hvordan man sier det..helt klart!

    10. Prøvde å kommentere i går, men fikk ikke sendt .. Men altså, sant det her . Nå skal jeg på et møte ang mamma på sykehjemmet, har tatt opp flere ganger (på en pen måte) at jeg syns de feilbehandler henne.. I dag har jeg lyst til å skrike det…så tror jeg heller skal holde helt munn, ellers kan jeg fort bli usaklig…. Ønsker deg en fin dag :))

    11. annebe: Når man står ovenfor maktpersoner blir man fort så liten og da er det lett å rope høyt fordi man føler man må ta så veldig “sats”. Da blir det “Då må’kke komme her og komme her – det er VI som vet best – det er DU som er så sær!” – greie. Satser på at du klarer å takle det på en fin måte.!!:)

    12. Nei, jeg ser det samme, skal jeg få noe INN , noen skal se MIN side av saken, så må man ta det med tålmodighet og ikke frese ut. Hvis ikke er det låst…Det gjelder både barn og voksne..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg