Jål’bokk?

 

Nei, det betyr ikke “Julebukk”……

 

Det er slik jeg sier ordet “Jålebukk”  – på min dialekt!


Jål’bokk….?

 

Det er et negativt ladet ord….

Det er ikke noe stas med menn (eller damer) som gir blaffen i å stelle seg………..

Svettelukt, fett hår og stål – ånde er lite tiltalende (Les : lite tiltrekkende).

Men…….

….det KAN blir for mye den andre veien også…..

 

En gang hadde jeg en kjæreste som brukte dobbelt så lang tid på badet som meg.

Han hadde en toalettmappe med “De Vanlige Toalettmappetingene”……

……. og en annen toalettmappe med alskens kremer og “skjønnhetsprodukter”!

 

Det er vel kanskje mer godtatt at damer bruker lang tid på badet?

(Det er liksom vårt privilegium å være “jålete”?)

JEG merket i alle fall at jeg reagerte på all tida denne karen tilbragte på å smøre seg inn med ditt og datt!

 

Når en stadig må vente på en fyr som står på badet og “deiler” seg i det vide og brede…….

…… da føles det unektelig som om “Rollene har blitt bytta om”!

Jeg syntes rett og slett at det var lite MANDIG!!!

(DER har dere MEG!)

 

“Je vil ha en ORNT’LI kar – hvis je først skar ha no’n!”

 

Det betyr ikke at jeg vil ha en “Svettedunstende, øldrikkende Machomann” som knapt nok ofrer et blikk på speilbildet sitt.

Det er bare det at jeg føler meg så lite feminin sammen med en som er så voldsomt opptatt av å fjonge seg!!

Dessuten syntes jeg det virket som om han var så gruelig sjølopptatt!

(Nei, dette er ikke en søknad til (u)mulige beilere!)

 

Joda……Karidansen liker å fjonge seg i blant hun også!

Hun er da tross alt…….

…….KVINNE!!

(Hmpfr…….!)

 

…..men hun har ikke tålmodighet til å bruke MASSE tid foran speilet!!

 

(Illustrasjoner fra google og privat)

 

 

19 kommentarer
    1. Dere er jeg enig med deg!! En mann kan ta vare på seg selv..men ikke dille og dalle som en jålebukk.. Blir helt feil for meg også..:-)

    2. Nei “jålebukker” er ikke min smak heller ..men greit at de dusjer av og til..hehe..
      Veldig fint bilde av deg…du stråler der du står så fint :))) God helg :))

    3. Hi, hi. vittig innlegg… Tror det er mer “stuerent at ungdommene -guttene- jåler seg nå for tiden, men jeg er enig med deg, hadde vært fullstendig feil med en slik kar…
      Pene tenner og pene sko, det holder for meg….:)

    4. Helt enig med deg, hadde fått fnatt av en som brukte masse tid foran speilet 😛 Jeg bruker ikke mye tid selv, og ville ikke hatt mann som brukte lenger tid 😀

    5. Ja du verden.. det er mye som endres seg. Som når man skal ruske barnebarn i håret og får irriterte blikk for å ødelegge sveisen :P. Jeg er rimelig renslig av meg.. men det kan man bli på relativt kort tid.. kunne aldri falle meg inn.. ja du skjønner.. leer. men Jålbokk.. det uttrykket bruker vi også faktisk 😛

    6. Det er nok uvant da…. hvis han ikke sitter lenge på do om morgenen da og en tror at han bruker til på jåleri eller kombinasjon av begge deler. Nei sånn dersom det bare var jåleriet så er det uvant for meg og kanskje litt rart men hvorfor ikke… men uvant ja

    7. Hei og god morgen 🙂
      Jeg er enig med deg 🙂 Jeg bruker da knappe 5 minutter selv på badet. En skvett i ansiktet, fuktighetskrem og øyensverte. Og på vei ut døren kommer lebestiften på. Jeg er ganske avhengig av lebestift.
      Men noen jåle er jeg ikke. Og jeg kunne ikke tenke meg å ha en jålebukk til mann heller 🙂 Her er det jeg som skal bruke tiden på badet hehehe
      God lørdag til deg!!!

    8. maiken: Det er ikke alle som har så pene tenner fra naturens side. Jeg har skakke tenner sjøl, men at man pusser dem og steller dem , det er viktig. Skoa bryr jeg meg lite om, men uttrykket i øynene er viktig! 🙂

    9. tepausen.blogg.no: Nei , jeg hadde synlige bevis på at det var kremer og dilldall. Jeg har adskilt do og bad, så dobesøk var ikke forklaringa i dette tilfellet! 😉

    10. Etdiktomdagen: Jeg bruker nok et kvarter på badet om morgenen hvis jeg regner med tida som går til dusjing, men sminkinga gjør jeg unna på to minutter. Er som deg, fuktighetskrem litt mascara og kanskje et strøk med leppestiften! 🙂

    11. Ok da forstår jeg litt bedre .. hm … ja jeg er vant til at det er damer som bruker lang tid men det kan være måte på der også men det er kanskje mer akseptert i min generasjon?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg