Sannhet…..?

 

“Sannheten har like mange ansikter som de som sier at de kjenner den!” (Anne Grete Preus)

“Sannheten. Den er en vakker og forferdelig ting og bør derfor behandles med stor forsiktighet” (J. K. Rowling)

 

Dette er to av sitatene jeg fant da jeg googlet på ordet “Sannhet”.

Sannheten er flyktig…….

Det som var “Sant” for meg i går, er ikke nødvendigvis “Sant” i morgen………..

Kanskje har jeg fått ny informasjon om en sak – og så skifter jeg mening……..

Når jeg er sint, lei meg og synes at livet er dypt urettferdig……..

……da kan jeg lage meg “Sannheter” og “Tolkninger” som jeg ganske raskt forkaster……..

……når jeg har fått sove på det……..

 

Det er gjerne i disse “Sannhetsøyeblikkene” jeg fort kan komme til gjøre noe overilt…….

……si og gjøre sårende, vonde ting som jeg angrer på……

……sjøl om jeg, der og da, synes at All Rettferdighet i Verden burde være på min side…….

……men det er MIN SANNHET……..

……i DET øyeblikket……

 

Jeg er et følelsesmenneske…….

Det er kort vei mellom latter og gråt……

……mellom sinne og glede……..

Jeg ser at jeg har valgt å pansre meg……

…..og i noen sammenhenger (tilsynelatende) blitt hard, uforsonlig og full av forsvar……

Det er en overlevelsesmekanisme når jeg føler at det blir for mye…..

Så gjelder det å fjerne panseret når stormen er over….

……..for ingen er tjent med å søke tilflukt i et panser…….

……..i alle fall ikke i lengden……

 

Jeg skriver ikke så mye på bloggen om dagen…….

Det er helt bevisst……

…..for det er så mye å forholde seg til akkurat nå……

Jeg har fått EN ting på plass nå de siste dagene……

……og det føler jeg stor lettelse over……

 

Karidansen trenger et hvileskjær……

…….og det har hun fått!

Ingen drastiske avgjørelser må taes nå……

Jeg har funnet en liten oase, og jeg er rimelig sikker på at jeg får det bra der……

…..sjøl om det ikke er et permanent bosted.

 


Dette kortet ga jeg til ei venninne nå nylig……..

Vi trengte en sånn påminnelse begge to……

……tror jeg…….

 

Jeg har opplevd noen menneskemøter de siste dagene……..

……som har gjort inntrykk på meg……

Forsiktige, litt tilbakeholdne personer……..

……uten store ord og fakter……

……men med et tillitvekkende vesen…….

……og et forsiktig, men varmt smil!

 

Jeg har også fått tilbud om praktisk hjelp i forbindelse med flyttesjauen……

…..fra flere hold!

Det varmer!!

 

Nei, det er ikke riktig ennå…….

…..men ganske snart!

Dette skal bli bra!!!

 


Sannhetens øyeblikk…..?

 

 

19 kommentarer
    1. Det er flott at du har fått et sted å bo, man kan leie og kose seg LENGE et sted. Vi har jo ennå ikke vårt eget, men trives som om det skulle vært vårt uansett 🙂 Du fortjener virkelig en hvil og et nytt sted å finne ut av ting 🙂 Kjempekoselig å høre <3

    2. Ja det er viktig å ta pauser fra det en føler blir for mye..Så da er det veldig greit å ta litt pause fra bloggen..Den blir ikke borte, selv om du er borte litt! Lykke til med det du sliter og styrer med! Ha en god dag! klem

    3. god morgen.Ja det en tenker og sier kan ha forskjellige ansikter,der kjenner jeg meg godt igjen ) såspennende da å ha funnet oasen ,du skal leie et hus i første omgang no da ? med alt det du skal gjennom nå så skjønner eg att bloggen ikke kan prioriterast ,for den steler ganske mye tid )) men veldig hyggelig att du titter innom i dann og vann da )lykke til videre og ha en fin dag

    4. Ja det er det der med sannheten…. den kan være både og men jeg velger sannheten fremfor hvite løgner selv om de kan komme en gang i blant…. av og til er det bedre og tie…. og sannheten endrer seg…. sånn er det
      Nydelig kort

    5. Så bra ting faller på plass for deg. Nå er det bare å se framover. Blogg får du sikkert mer tid til siden. Det er sikkert helt sant! Klemsiklem 🙂

    6. frodith: Det er mange fordeler med å leie. Man må sjølsagt godta reglene som utleier setter, men man er ganske fri og har ikke de samme forpliktelsene som en som eier hus/leilighet! Det er “bare” å betale husleie og oppføre seg som folk! 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Føler at ting begynner å falle på plass. Veldigh godt å ha fått tak i leilighet, så kan jeg bruke tid på å kjøpe eller bygge! Det er en stor forpliktelse, men jeg har alltid hatt en drøm om å bygge mitt eget hus! 🙂

    8. fruensvilje: Ja, jeg har skrevet leiekontrakt nå, så da er det bare å vente til leiligheten blir ledig. Synes det er greit med leilighet. Det er ikke sokkel, og det synes jeg er godt. Dessuten er det litt adskilt fra resten av huset, så vi kommer ikke til å høre hverandre noe særlig! Stikker innom bloggen sjøl om jeg ikke skriver eller kommenterer så mye for tida! 🙂

    9. Er godt du ikke gjør noe overilet med tanke på å kjøpe nytt bosted, for har du muligheten så er det godt å kunne ta seg tid. Jeg leide i ca 8 måneder mellom to bosteder, men jeg hadde mye indre stress med det.
      Leser i en kommentar om at du drømmer å bygge…det synes jeg du skal gå for…

    10. Det er SANT det der..hehe… sannheter kan forandre seg alt ettersom hvordan man ser på det..og oppfatter ting ..må da være lov til å forandre mening innimellom :))
      Bra du har funnet deg et sted å bo…selv om det kanskje ikke er der du blir værende…og jammen bra du får hjelp..:)) Lykke til med flytting…og alltid hyggelig når du “er på bloggen”
      Kos deg med kvelden :))

    11. maiken: Ja, jeg ønsker å bygge, men vil ha en rimelig vanntett finansieringsplan først + en sikrere og mer stabil inntekt enn det jeg har nå. Har fått nok av dårlig økonomi og utrygghet! 🙂

    12. annebe: Tusen takk for hyggelig kommentar! Nå skal jeg flytte…..så skal jeg lande litt….lete etter en jobb i nærheten av der jeg skal leie….og SÅ blir det kanskje bygging. Tror ikke det blir bygging i 2016, for akkurat nå er det godt ikke å dra på seg for store forpliktelser. Jeg har hatt så mye ansvar, så nå trenger jeg en roligere tilværelse ei stund! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg