Jeg synes……

 

Jeg har gjennom livet hatt lett for å si min mening……..

….ofte UBEDT!

Jeg faller ofte i den grøfta fortsatt….

 

For en tid siden hørte jeg en annens mening om et annet menneske………

(For ordens skyld : Ingen av personene var blant mine nære bekjente!)

Vedkommende som ble omtalt hadde søkt om utvidelse av en allerede eksisterende uføretrygd…….

…..og fått avslag…….

Hva gjør man da??

Denne personen valgte å jobbe det vedkommende klarte ved siden av den allerede eksisterende trygden…….

……for penger er vi avhengige av……alle sammen!

Så dukket de kritiske røstene opp :

Hvorfor SØKTE vedkommende om utvidelse av uføretrygden da…….

……. når vedkommende faktisk KLARTE å fortsette i en deltidsjobb??

Joda, man kan jo alltids spørre om det…….

……men hvorfor skal vi være så raske med å kritisere og dømme??

Ofte dreier det seg om misunnelse og agg av et eller annet slag!

Hvorfor har vi så lett for å bruke energien vår på det??

 

For mange år siden opplevde jeg dette :

Jeg var småbarnsmor og lærer, og livet bød på store utfordringer av ymse slag….

Det ble for mye for meg, og jeg fikk en 20% sjukemelding for å kunne “ta meg inn” litt.

Da tok en av kollegene mine meg til side :

Hun kunne fortelle at hun og en annen kollega reagerte på at jeg ikke søkte redusert stilling fra neste skoleår…….

…….. i og med at jeg gikk i 20% sjukemelding…….

De to hadde diskutert det…… nemlig!!!

 

Noen år senere søkte jeg midlertidig redusert stilling, slik at jeg bare jobbet 60% stilling.

Den første dagen jeg var på jobb i den nye stillingsprosenten, kom den samme kollegaen og uffet seg igjen…..

Det VAR faktisk ikke så ok med lærere som gikk i deltidsstilling, altså!!!

Sjøl hadde hun ALLTID jobbet i 100% stilling!

(For det hadde HUN vært nødt til!!)

Jeg svarte ikke noe særlig på det hun sa, men kjente at jeg ble lei meg!

I dag tror jeg at jeg hadde svart :

– Dette synes jeg ikke at du har noe med! Jeg har aldri blandet meg opp i hvor stor stilling DU eller NOEN AV DE ANDRE KOLLEGENE har!!

 

Noen ganger er det på sin plass å gi svar på tiltale!

Og når det gjelder ufine klagesanger om ANDRE………. så kan man la være å henge seg på!

(Nei, jeg kan slett ikke skryte på meg at jeg har 100% rent mel i posen her……

…… men jeg vet hva som ER rett, sjøl om jeg ikke alltid GJØR rett!)

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Åh så enig jeg er med deg, karidansen…………………….
      Hvorfor skal vi blande oss inn og synse om ting vi IKKE har egentlig peiling på……. for det er ikke alltid vi vet de egentlige grunnene.
      Jeg er som deg, at jeg håper jeg ikke synser så mye lenger…… passer meg for det, for som deg har jeg opplevd det samme……. og når man går ned i % så er det rart det også….. så sprek som jeg er ……..
      Fortsatt GOD PÅSKE!!!!!!

    2. Rart hvordan noen folk alltid skal bry seg. Jeg er ikke særlig til å stikke nesa mi i andres saker. Hvor stor stillingsprosent kolleger av meg har bryr meg midt på ryggen 😀 ja man må lære seg å si fra, jeg har begynt veldig å ta igjen 🙂

    3. dette er desverre en situasjon alfor mange havnet i på begge sider av diskusjonen,men nei vi har ikke noe med å mene om hvordan andre har det,det finnes som regel en grunn for det meste i våre liv )

    4. Ja det er mange som “synser” uten å ha gått i andres sko, kan man ikke kjenne hvor skoen trykker..og jeg har lært meg til at det er mye som ikke syns..mye som ikke kommer frem..så det er ikke noe vits i å “synse” Alle bør feie for egen dør..og ikke bry seg om andres..:-) Jeg har også lett for å alltid si min mening…og veldig ofte forsvarer jeg folk..skulle nok ønske jeg ofte kunne holdt munn..hihih

    5. Folk har ulike grunner til hvorfor jobbe mindre..være sykemeldt helt eller delvis..osv ..osv..så en skal være veldig forsiktig med å mene så mye om sånt..om en ikke blir spurt av den det gjelder da…
      Syns du tar opp temaet på en fin måte her…Og klart man gjør seg noen tanker om hva folk skulle eller burde..men man skal vokte seg for å “plapre” om det…
      Jeg tenker jo også at mange har en mening om at jeg ikke jobber nå..men prøver å blåse i hva andre tenker og mener..men det er ikke lett da .. Ha en fin kveld videre :))

    6. Etdiktomdagen: Jeg kan synse og mene om mye jeg…og noen ganger tyter det ut av munnen minogså….men så lenge det ikke direkte angår meg og mitt liv kan jeg godt holde munn! 😉 Fortsatt God Påske! 😀

    7. frodith: I hvert fall sette grenser når noen er ufine og snokete….”Ta igjen” høres litt sånn hevnaktig ut, men jeg tror ikke det er slik du mener det! 🙂

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er bra hvis du sier fra på en ok måte og stagger den som renner over av edder og galle. Det er aldri enkelt å se objektivt på noe man er engasjert i, men vi må gjøre så godt vi kan! 🙂

    9. annebe: Skjønner godt den følelsen. Jeg var jo ute av arbeidslivet i flere år sjøl, og det syntes ikke så godt på meg at jeg var sjuk – bortsett fra i de aller dårligste periodene da jeg var kjempetynn. MEN : klarer man å gi litt blaffen i andres synsing, så er det best. Du vet jo best hvordan kroppen din kjennes ut. Du ser jo flott ut, men det er neimen ikke alt som synes “uttapå”! 😀

    10. Veldig bra tema du tar opp. Nei hva andre gjør har en ikke noe med. Det er tøft nok å gå litt eller delvis eller helt sykmeldt. De færreste ønsker nok ikke å være i den situasjonen. Men så er vi jo ikke supermennesker heller…Noen tror det og står på så møter de veggen ..

    11. Nei, med ta igjen, så mener jeg SI I MOT, hvis noen er ekkel med meg.. Hvis noen hever seg over, sier ekle ting på en eller annen måte, så har jeg begynt å TA IGJEN, si at jeg ikke liker måten de prater på til meg osv…

    12. Det er lett for å synse, og nei, det er ikke lurt å henge seg på slike dømmende anklager…
      Men jeg kjenner jeg irriterer meg over en ting og det er at du gikk ned i stilling. For det er noe jeg formaner de jeg vet om til IKKE gjøre. Det er alltid andre måter å ordne seg på, for det handler om utbetaling i lang tid fremover, inkludert pensjonsalder. Og man blir så sårbar økonomisk… Så det var et dumt trekk… synes jeg….

    13. maiken: Jeg får nok ikke så veldig sprek pensjon, men jeg har som mål å være gjeldfri til jeg blir pensjonist, og det har jeg gode utsikter til å klare. Da trenger jeg ikke ha så veldig høy inntekt for å ha det greit økonomisk! Det nytter lite å angre på de valgene man har tatt uansett! Dessuten skal man leve underveis også. 70-80% stilling er nok best for meg, og Nav – systemet vil jeg ikke inn i igjen, så sant jeg kan unngå det! 🙂

    14. Ja det vrimler av synsere rundt om.. det er det ikke noen tvil om 🙂 Og som du sier.. det skal man ikke bry seg så mye om. Men jeg ser og skjønner at du har fullstendig kontroll på det meste. Så jeg er imponert og ønsker deg lykke til videre 🙂

    15. Ja folk er egentlig litt for kjappe med å mene en masse om andre, Men kansje man burde tenke seg om både en og to ganger før man kritiserer andres valg, Godt innlegg med et viktig tema 🙂 ha en fin dag

    16. dedicat: Jeg har nok langt fra kontroll på det meste,og jeg synser og mener i hytt og pine….men jeg har nok blitt litt flinkere til å unnlate å blande meg i andres saker!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg