Kjedebrev….Nei takk!

 

Da jeg var barn, opplevde jeg noen ganger å få kjedebrev……..

Jeg likte det ikke, og fikk støtte av foreldrene mine i å avslå……

Så hendte det at noen ble sinte på meg fordi jeg ØDELA for andre…..

….og det var ingen god følelse!

Men……. så lenge jeg hadde støtte fra mor og far i at det var HELT OK å si nei….. 

……..så gikk det greit!

 

I voksen alder har jeg også opplevd å få kjedebrev der jeg har følt at det har vært en utrivelig undertone…

Litt sånn : “Bryter du kjeden vil det gå deg ille!”.

Disse brevene har gått rett i ovnen!!

 

Ja, jeg har nok opplevd noen tøffe tak i livet…..

…..men jeg tror ikke at det er “Kjedebrevenes Forbannelse” som har hengt over meg og forårsaket det.

På facebook florerer det i perioder diverse “Utfordringer” som f. eks :

 “Legg ut dikt hver dag i fem dager og utfordre fem andre!”

 Jeg har så vidt deltatt i et par sånne, men kommer til å takke nei om jeg blir utfordret igjen! 

 

Jeg synes det er moro med konkurranser og fotoutfordringer her på bloggen….

Noen ganger deltar jeg ……

….andre ganger lar jeg være!

Jeg føler ikke noe press i forhold til å bli med på disse!

 

Jeg er ikke en av dem som har blitt nominert til “Liebster Award”.

Når jeg ser hva det går ut på,  så er jeg heller ikke interessert i det.

 

Tanken er vel god, men det minner meg litt om barndommens kjedebrev…..

……. sjøl om jeg absolutt ikke oppfatter det som truende!

Det er bare det……..

……..at noen kanskje føler det som et press….

…….og synes det er guffent å si nei…….

……..av frykt for å bli oppfattet som uvennlige og hurpete???

Da gjelder det å kjenne på hva som føles riktig for SEG…..

….og våge å stå for det!

Nei…..jeg har ikke lyst til å delta……

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Jeg sa alltid nei til kjedebrev i mine yngre dager jeg også. Skjønte liksom aldri vitsen med det 😛
      Så blei jeg nominert til denne Liebste Blog Award tingen i dag, og det er jo kjempehyggelig det- uten tvil 🙂 Men jeg syns det var en litt vel stor oppgave, med å skulle nominere 11 stk videre, og i tillegg finne på 11 nye spørsmål- hjelpes liksom 😛 Å skulle nominere 11 stk er i grunn ikke noe problem, men jeg syns jo det er litt teit å skulle nominere 11 stk som alle allerede har blitt nominert minst 3 ganger allerede 😛 Jeg prøvde å finne noen som kanskje ikke hadde blitt nominert, men jeg har jo ikke kontoroll på andre sine kommentarer eller hva som skjer på bakrommet, så mange av de jeg valgte hadde jo blitt nominert flere ganger allerede.
      Men, jeg blir ikke lei meg hvis folk ikke svarer på spørsmålene mine og nominerer flere. Det får jo være opp til hver en. I løpet av kort tid hadde jeg plutselig 4 nominasjoner, men jeg orker seriøst ikke å gjøre det samme igjen, så jeg blir nok bare å svare på spørsmålene, for det syns jeg er gøy, og så lar jeg bare være å nominere flere 🙂
      Det er jo kjempehyggelig at folk nominerer meg, men det får bli med det liksom 🙂

    2. Og jeg som tenkte at du sikkert hadde mottat en haug med nominasjoner selv 😉 Mens jeg selv forsøkte å unngå det, og beveget meg forsiktig rundt her inne 😉
      Når det kom til stykket, var det kjekt å delta. Kjekt å svare på spørsmål. Men føltes litt masete å skulle finne 11 stykker som kanskje kunne ha lyst til å være med. Det var faktisk det som var mest ubehagelig. Men sånn ellers så tenkte jeg også på det som et kjedebrev. Men et positivt ett sådann 🙂 Og jeg forventer ikke at alle jeg selv sendte til skal ha lyst å være med. Det er jo en frivillig sak ettersom jeg forsto.
      Jeg forsøkte å finne noen jeg ikke hadde lagt merke til var blitt nevnt, så langt min hukommelse lot seg henge med 😉 Men det var ikke lett, for jeg trodde alle var med jeg….
      Jeg har også fått kjedebrev i voksen alder, og skjønner ikke formålet. Og deltar heller ikke. Dette her blir noe annet 🙂

    3. Enkelt og greit! Jeg var glad I kjedebrev som liten – har noen deltagelser bak meg! På blogg deltar jeg i noen challenger mens andre bare koser jeg meg med å lese…. 🙂

    4. Jeg er enig i at man må bli med bare hvis man vil og har tid. Det hadde jeg absolutt ikke tid til denne gangen. Og jeg gjør ting SKIKKELIG om jeg skal delta. Så jeg har sagt dessverre til alle som har nominert meg. FOR mye å gjøre på jobb og ellers nå. Jeg er helt gåen.. 😛 Husker de skumle kjedebrevene jeg også.. Ha en strålende dag<3

    5. Det bør være helt ok å si fra,jeg ønsker heller ikke å bli nominert,jeg kan godt skrive litt om meg selv,men ikke alt og ikke er jeg flink til å komme på spørsmål for andre heller,og 11 nye nominerte var utrolig mange da

    6. Elin Slåen: Jeg er veldig klar på at dette ikke er noe jeg vil bruke tid på, men jeg synes det er helt i orden at andre gjør det hvis de synes det er morsomt eller hyggelig! 🙂

    7. Eva: Jeg er blitt ganske vrang og vrien på mine eldre dager. Da jeg var yngre, var jeg nok reddere for å bli dårlig likt. Det er ikke “slemt” å takke nei til sånt. Jeg sier nei fordi jeg heller vil bruke tida mi på andre ting! 😀

    8. Margrethe: Det er slik det skal være. Dette e r noe en deltar i hvis en føler for det. Det “verste ” med dette er ikke spørsmålene man må svare på sjøl. Det er biten med å utfordre 11 andre!!:)

    9. frodith: Dette er jo ikke skummelt, sånn som enkelte kjedebrev kunne være…..men jeg har ikke særlig sansen for det likevel! Jeg har alltids TID….men jeg VIL ikke! 🙂

    10. Jeg har blitt nominert …men takket nei..både fordi det blir for mye å skrive for meg..og fordi jeg ikke er sååå aktiv på bloggen om dagen..men hadde jeg blitt med hadde jeg uansett ikke nominert noen videre…for det liker jeg ikke .:)) Før hadde jeg nok hatt mer problemer med å si nei…men har blitt flinkere der :)) Ha en trivelig kveld :))

    11. fruensvilje: Ja, og jeg skjønner ikke helt hensikten med sånt. det er mange andre måte rå bli kjent med hverandre på. Jeg tror de som har mange felles interesser og verdier finner hverandre uansett! 🙂

    12. annebe: Nei, slik er det her også….den nomineringen har jeg lite sansen for! 🙂 Dette er kanskje mer en “greie” for de yngre. Kanskje er det også vanskeligere for dem å si nei. Jeg har “danset så mye etter andres pipe” gjennom livet, at jeg har begynt å gå mine egne veier i stedet! Så må jeg også la andre få gå sin vei!!! 🙂

    13. Hehe, jeg var en sånn som skrev og videreførte kjedebrev med stor iver da jeg var liten. Når jeg ble større, ble jeg nok en boikotter. 🙂 Jeg kan nok ta utfordringer, men jeg utfordrer aldri videre, der er jeg nok for feig. Synes det er dumt å fortelle andre hva de skal gjøre. Og så bryter jeg regler for sånne ting alt etter eget forgodtbefinnende 🙂
      Ha en god natt 🙂

    14. Man gjør helt som man vil. Jeg valgte å svare på spørsmålene for de var bare koselige, men jeg orket ikke med den nomineringen. Jeg er nok litt som deg der, at det minner litt om kjedebrev. Noen ganger er jeg med på sånt, og andre ganger ikke. Føler meg helt fri til å bestemme selv jeg. Ha en vakker aften! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg