“Fløtt deg!!”

 

Da jeg gikk på barneskolen, hadde gutter og jenter gym sammen.

Om våren og høsten var det nesten alltid utegym.

Som oftest var det “Rotte” eller “Dødball”.

Gutta fikk som regel velge lag………

…..og de dominerte veldig!

Jeg opplevde ofte å bli dyttet unna med et “Fløtt deg!”……..

…….. når jeg gjorde noen klønete forøk på å  ta “pol”. (Fange ballen som ble slått)

Da jeg begynte på ungdomsskolen, ble vi imidlertid delt, slik at vi hadde gym sammen med jentene fra en parallelklasse.

 

Jeg leste nylig en kronikk i Dagbladet.

Forfatteren mener at gutter og jenter skal ha gym sammen. Han mener at adskillelse i gym – og svømmetimene bare vil øke kroppspresset.

(Innlegget het : “Det brysame kjønnet”.)

 

Jeg må innrømme at jeg syntes det var godt at gutter og jenter var adskilt i gymmen på ungdomsskolen………

Ikke fordi jeg ikke ville vise meg i gymtøy foran gutta.

Jeg brukte nemlig en ganske så usexy, vid og heldekkende treningsoverall. 

Jeg tenkte ikke en gang på at gutta skulle kikke på meg………..

(Dette var jo lenge før det ble vanlig å bruke åletrange tights og singlet når man hadde gym!)

Slike gymkle’er hadde itte je……..

…………………..og TAKK for det!!!

(Bilde fra google)

 

Nei….jeg syntes det var godt…

…….. fordi jeg var så dårlig i ballspill………..

………og når gutta ikke var der, så fikk jeg slippe til mer…..

Det var, stort sett, ingen som dyttet, knuffet, ropte “Fløtt deg!”………

……..eller kjeftet når jeg tabbet meg ut………

 

Joda, jenter kan være stygge mot hverandre de……..

……. men, jevnt over, er de ikke så dominerende og voldsomme rent fysisk.

 

Så…… DERFOR syntes jeg altså det var godt at gutter og jenter var adskilt i gymtimene på ungdomsskolen……..

Kanskje var jeg ikke den eneste……..

…… men jeg diskuterte det aldri med noen, så jeg vet ikke…….

 

Jeg har inntrykk av at det hovedsakelig er menn som ivrer mest for at gutter og jenter skal ha gym sammen.

Jeg husker at en av våre mannlige lærere på ungdomsskolen jobbet veldig for dette.

Han fikk det ikke i gjennom…… (Dette var på slutten av 70-tallet.)

Så kan man si at det er viktig at gutter og jenter lærer seg til å omgås hverandre i forbindelse med fysisk aktivitet.

At jenter blir “tøffere” av å gymme sammen med gutta, og at gutta jenker seg litt til jentene.

Det er ikke min erfaring.

Gutta blir dominerende i slike settinger –  nesten uansett.

Jeg hadde lite gymundervisning da jeg jobbet som lærer. Det er ikke mitt fag.

Like fullt har jeg observert dette fenomenet mens jeg har vært lærer også. 

Gutta tar styringa når det er lagspill…….

……og mange av jentene blir passive og trekker seg unna.

 

Karidansen, sommeren etter at jeg var ferdig på ungdomsskolen…..

Litt lubben og keitete…….

…….og definitivt ikke noe balltalent!

 

I denne perioden opplevde jeg forresten ofte at gutta i klassa  ropte “Feta” etter meg,

Jeg trodde sjøl at jeg var……..

…..SMELLFEIT !!

Når jeg ser på bildet, så ser jeg at det langt fra var tilfelle……

 

 

 

22 kommentarer
    1. Hmmmm. … jeg blei alltid valgt nest sist når det skumle være lag….. bare ei som var verre enn meg….. jaja – nå er jeg vel sprekere enn noen gang tidligere! Så blæh til de andre som har vokst utover og blitt gamle…. hahaha :-):-) klem

    2. Jeg ville nok også synes at det var best med kjønnsdelt gym. Men jeg var uansett fritatt fra gym på grunn av knærne mine, så jeg hadde ikke gym hverken i ungdomsskolen eller videregående. Da jeg gikk på videregående var det uansett bare jenter i klassen. Og det er den beste skoletiden jeg noen gang har hatt 🙂
      Med tanke på kroppspress og alt det der, er det enda viktigere å ha kjønnsdelte svømmetimer. Da slipper i alle fall jentene de overopphetede blikkene fra guttene, når de tross alt MÅ ha på seg minimalt med klær, som ikke overlater så mye til fantasien.
      Som jente ville jeg nok foretrukket kjønnsdelt gym og svømming ja. Men det skjedde aldri.
      Og våre egne tanker om oss selv er så rart. Jeg følte også jeg var smellfeit i ungdommen…Men jeg var jo egentlig tynn som en strek 😉

    3. Margrethe: Ha-ha…jeg ble også som regel valgt NEST sist….. eller sist. Det kom litt an på hvor mange tabber jeg hadde gjort forrige gang vi slo ball! 😉

    4. Eva: Ja, jeg synes det er greit med delt gym og svømming i ungdomsskolen. Jeg tror det er best for BÅDE gutter og jenter. Det kunne jo vært ok og hatt en anonym spørreundersøkelse om hva ungdommene sjøl vil, i stedet for at voksne forståsegpåere skal bestemme hva som er best! Jeg synes hovedfokuset bør være på det idrettslige – på fysisk styrke og interesser – ikke så mye på kropp og sexfiksering. 🙂

    5. Uff..ja barn kan være slemme med hverandre..Mener vi hadde gym sammen gutter og jenter. Noen ganger var det ballspill, andre ganger turn..Og da var ikke guttene så høye i hatten..Så ikke noe problemer , og nå så er jo jentene like tøffe..de spiller jo fotball, er i militæret osv. Men læreren må passe på.. Syns jeg da..:-)

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, læreren må passe på, og det handler om holdninger. Dette må snakkes om FØR gymtimene. Lagspill handler ikke bare om å VINNE, men om å spille sammen. Slik bør det i alle fall være i gymtimene slik at alle får lov til å prøve seg.:)

    7. Tenker også at du er inne på noe viktig der og at det nok fremdeles er sånn i dag vil jeg tro. Men nå er ikke jeg lærer på skolen. Du var en nydelig ung pike på bildet 🙂
      Ha en flott søndag

    8. Vi hadde gutter og jenter hver for oss, og det fungerte supert det. Savnet aldri de hardbaskede guttene heller i de timene. Men de mente vi hadde alt for lett gym da. Husker på videregående, at de gutta ble satt på plass. Vi hadde to gymsaler etter hverandre. Guttene i en, og vi jentene i neste. Så åpnet lærerene døra i mellom, og sa at vi skulle ha gym sammen. Altså, guttene skulle følge jentenes trening, for en gang å få stopp på det pratet. Vi hadde arobic! Ingen gutter sa noe som helst etter en dobbeltime med hopp og sprett. Siden ba de tynt om å få ha timene sine i fred. Det må sies at gymlærerene var gift med hverandre, så de så godt det som skjedde mellom oss. 🙂 Festlig minne!

    9. tepausen.blogg.no: Tusen takk! Ja, jeg var vikar i en par gymtimer for noen år siden, og jeg observerte det samme fenomenet der, sjøl om unga var ganske små. Gutta dominerte, og de litt forsiktige jentene ble veldig passive.:)

    10. Tror vi hadde litt med gutta og noen ganger ble vi delt…ballspill var jeg ikke noe glad i…ikke hinderløyper der vi skulle hoppe over bukken heller..hehe..
      Du var jo langt i fra tjukk…men veldig søt :))))

    11. annebe: Tusen takk! Litt rund var jeg nok, men langt kjempeovervektig! Jeg likte godt høyde, lengde og turn/dans….men ballspill, Huff og huff! 😛

    12. Uff, ja sånne gymtimer har plaget mange opp gjennom. Jeg var heller ikke god i gym. Og dette med å velge lag osv var ikke gøy. Vi MÅTTE ha gym med gutta… Du var jo en helt alminnelig jentunge i puberteten spør du meg 🙂

    13. frodith: Jeg syntes det var deilig at vi ikke hadde gym sammen med gutta på ungdomsskolen. Det sies at jenter er så ondskapsfulle…og det KAN vi være….men på ungdomsskola var det uten tvil gutta som var de verste plageåndene….. slik jeg opplevde det! 😛 Blant jentene foregikk det mer tisking og utfrysing , men ikke slag, spark og “kallenavn”!

    14. det er mye som ikke er som det skal være i gymtimane på skolen når begge kjønn har time sammen,men jeg liker heller ikke trenden der undommen selv får plukke ut lag,det er jo ingen god følelse å bli ståande til slutt hver gang.Nei jeg er enige med deg,gymtimane kan en godt dele opp med jenter og gutter hver for seg.
      Du var ei fin jente da du gikk ut av undomskulen og langt ifra feta )

    15. fruensvilje: Takk! Ja, hvert fall i ungdomsskolen er det en fordel at det er adskilt. I videregående synes jeg gym kan være valgfag. Det er riktig at det er obligatorisk i barne – og ungdomsskole, for mange er veldig inaktive ellers. 🙂

    16. Artig å lese. De må virkelig ha vært skinnmagre de som kallet deg feit den tiden…, men de var kanskje det oppi dalom…:)
      Jeg synes det bør diskuteres mer det med jenter og gutter sammen i gym…Jeg er egentlig for at jenter skal få ha gymmen” i fred”, og ikke pga. kropspress”, men akkurat dette med at guttene alltid tar styringen…
      Jeg var forresten grådig god i kanonball….:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg