FOR…eller I MOT….eller …..FEIG??? ( Og om husdyr og rovdyr)…..

 

Ja. Nei. Vet ikke?

Det blir noe av det samme…….

Vi er ikke nødvendigvis FEIGE om vi ikke tilkjennegir vår mening om en sak…….

Det er lov å LA VÆRE å mene noe offentlig…….

Det kan også være greit å diskutere litt….og finne ut at man er ganske enig…..

……..eller temmelig uenig!

Jeg kommenterte et innlegg om sau og rovdyr nå nylig.

Det var Geriatriks som hadde skrevet det :

Utrydde rovdyrene i Norge?

 

Jeg har vokst opp på gard, og har bodd på gard nesten hele livet.

Jeg er nok farget av det…….men jeg kan også se det utenfra.

Jeg skjønner at folk reagerer på at sauebønder klager over rovdyrproblematikken.

Når man sender sauene til fjells om sommeren, så er det en risiko for at noen av dem kan bli tatt av rovdyr.

Jeg skjønner også hytteeiere som blir lei av at sauen bryter seg inn på hyttetomta og driter ned verandaene deres……

Men det er ikke sauen som skal klandres for det………

 

Jeg ble også litt muggen for en del år tilbake…….

……da noen av sauene her på garden hadde kommet seg ut av innhegninga….

……og hadde spist opp omtrent alle blomstene jeg hadde rundt huset og på verandaen……

Den gangen var jeg MEDEIER i sauene………..

……og jeg kan godt tenke meg at jeg hadde blitt MYE MER muggen…….

…….hvis jeg hadde vært NABO, og hadde opplevd det samme!!!

SÅ  – jeg skjønner at folk kan irritere seg over bønder –  og enkelte sider ved husdyrhold…….

……sjøl om jeg har levd innenfor bransjen…….

(Men mjølk, kjøtt, ull og egg….DET vil de fleste av oss uansett ha!)

 

Riktig så søte og uskyldige….. (Bilde fra google)

Jeg har møtt på fanatiske bønder……..

Jeg har også møtt på fanatiske rovdyrforkjempere……

Felles for dem er at de tilsynelatende ikke har vært i stand til å se noen nyanser!!

Enten skal alle sauer bures inne, eller bli spist opp/lemlestet…….mens alle rovdyr skal fredes….

Eller så skal alle sauer gå helt fritt uten tilsyn……….mens alle rovdyr skal skytes!!

Så enkelt er det ikke!

På sikt må det kunne være mulig å få til ordninger slik at både husdyra og rovdyrbestanden blir ivaretatt på best mulig måte!

 


Eva og Karidansen sammen med ulven på Ulvanuten.

 

DENNE ulven har nok ikke tatt så mange sauer………

……og vi damene satt nok ganske trygt! 

 

25 kommentarer
    1. Jeg tenker også at de fleste saker har sine for og i mot…alt ettersom hvilket ståsted man har 🙂 Jeg prøver (nesten) alltid å se ting fra den andres øyne…men har jo noen ting der jeg har en mer bestemt mening også 🙂 Fint bilde av dere på Ulvanuten :)))

    2. annebe: Takk! Vi trenger ikke å være diplomatiske i alt, så lenge vi godtar at andre mener noe annet. Er det noe som er viktig for oss, noe som f. eks griper inn i hverdagen vår, har vi lov til å prøve å beskytte det! Kanskje ikke med ALLE midler, men i alle fall stå opp for oss sjøl 🙂

    3. Ikke sant. Det er nyansene. De der steile frontene blir man bare skremt av. Men det er en kunst, og ikke låse seg steilt fast i sin sak. 🙂

    4. Det er vel ingen bombe at jeg er for å ha rovdyr i Norge, og det er ikke noe jeg vil legge skjul på heller.
      Men jeg er enig med deg, det skulle ikke være nødvendig å stå på hver sin side og sende drapstrusler mot hverandre. Dessverre så ser det ikke ut til å bli enighet med det første. MEN; det er jo myndighetene som må ta ansvaret for å ta de rette avgjørelser.

    5. Lillian: Jeg vil også ha rovdyr i Norge. De er en del av mangfoldet. Jeg er imidlertid ikke fremmed for å regulere bestanden hvis det blir veldig mange av en art og den ender med å utgjøre en stor trussel for folk og fe.. Det er noe at det skal være en balanse. Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg i at skittkasting og drapstrusler ikke høre noe sted hjemme i noen debatt!

    6. Vi har hytte på fjellet,der har alle hytte eigerane gjerdet inne en liten uteplass hver,da kan en være på hytta og nyte dagen uten å sitte i dyreskit ))
      Akkurat no er det vanvittige mengder med hjort utenfor dørene våre,naboen telte over 50 dyr her om dagen,og dei meska seg på rundballer, men det er bondens ansvar å gjere inne foret sitt,dyrene er jo bare sultne,og slik er det med dei fleste dyrene ,har mann husdyr,ja så må en passe dem ,det burde gå på et vis

    7. fruensvilje: Ja, dyr følger instinktene. Vi mennesker også, til dels, men vi påberoper oss gjerne å ha litt mer forstand enn dyrene. Vi man unngå dyreskit på verandaen, er det nok best å gjerde, for ellers er det jo åpent for alle dyr.:)

    8. Flott innlegg karidansen 🙂
      Jeg vil så klart ha begge deler. Forstår begge sider også. Men Ulven ønsker jeg skal IKKE utryddes. Jeg er IKKE glad i debatter og krangler ang slike ting 🙂 Jeg mener at vi har alle et ansvar. Gjerd inne så slipper sauen komme inn og spise blomstene og slikt. Hjort og rundballer er velkjent…… ulven går jo fritt og skal få gå fritt…… sauen kan være innegjerdet. Instinktet og sulten gjør at rovdyr oppsøker nærmere husstanden og sau til tider. Og sau som går fritt i fjellet ja…… ørna tar lamb og andre dyr…. nei vet du …. det er ikke enkelt men skulle ikke være så vanskelig heller.

    9. Enig med deg..og jeg syns det er flott at sauen kan gå fritt på fjellet..den hører til der..og måkka får man ta med seg..og bonden må nok regne med noen tap. men om det blir mange som blir tatt av rovdyr, så skjønne jeg jo hans frustrasjon også.. Så jeg er litt usikker på hva jeg mener..hihi. 🙂

    10. Etdiktomdagen: Sauer er “utbrytereksperter”, men et er klart at et solid gjerde hjelper godt. Jeg vil heller ikke utrydde ulv og bjørn. De hører til i naturens mangfold. Jeg synes imidlertid det er riktig å begrense bestanden hvis de gjør uforholdsmessig mye skadeverk. For en del år siden var ulven utrydningstruet. Det er den så langt i fra nå. Derfor er problemstillingen en annen enn den var for en del år tilbake.

    11. Siv Svanem: Når sauen går fritt i fjellet må man regne med noen tap….men det er om å gjøre å begrense omfanget av det. Hvis det blir veldig mye ulv i et område, mener jeg at det er riktig at det blir gitt fellingstillatelse på et visst antall dyr.

    12. Så fint det bilde av deg og Eva!
      Å se nyansene ja. Si det til disse fanatikerne på begge sider…. Men vanskelig er det.
      Personlig synes jeg det er saueeiernes ansvar, der det finnes ulv. De får gjete sine sauer eller sette de ut på en øy. Det er populært her på vestlandet, selv om her ikke er ulv.

    13. maiken: Ja, saueeiere må ta ansvar. Samtidig er det greit å regulere ulvebestanden der ulven gjør voldsomme inngrep i husdyrverdenen (Synes jeg!) Det er ingen som skal leve av ulven….i alle fall ikke mange.men utryddes skal den absolutt ikke. Det er fint at vi har så mange ulike ville dyr i skogene våre og rovdyra skal også ha sin plass. Vi mennesker er jo også rovdyr, for vi dreper dyr for å spise. Ja, ikke du da, som er vegetarianer! 😉 Jeg lever litt vegetarisk innimellom, og jeg kjenner at det har kroppen min godt av!:)

    14. Et tema jeg svært sjeldent diskuterer på sosiale medier av den grunn at folk er så forbannet usaklige at halvparten hadde vært nok- og det gjelder uansett hvilken side man står på. Trist, men sant 🙂

    15. Ikke sant, man skulle ikke trur det var så vanskelig- men dette er et av få tema der folk bare blir totalt usaklige og rett og slett stokk dumme å høre på, og slikt gidder ikke jeg. Så, rovdyrpolitikken og innvandringspolitikken er noen få tema jeg holder meg langt unna 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg