Novelle : Jeg vil bygge meg et hus……?

 

Hun satte seg i bilen……

…….med seg hadde hun et kart hun hadde printet ut fra en annonse på finn…….

En knapp time senere så hun skiltet i veikanten……..

“Til salgs” sto det……

Hun stoppet bilen og så utover området……

Det var vanskelig å danne seg et bilde av hvordan det ville se ut…..

…..med HUSET…..

HENNES hus…..som foreløpig bare eksisterte på et papir……

– Nei, tenkte hun………det er ikke her! Det er ikke denne plassen jeg skal bosette meg på!

Hun hadde vært på flere steder de siste ukene…….

Noen steder hadde hun tenkt……kanskje…….

….men ikke her…….

– Jeg skal ta det med ro denne gangen, sa hun til seg selv….

Hun hadde latt seg styre av frykt…..

…… så mange ganger i livet…..

Frykten for å mangle……

Frykten for å stå alene…..

Frykten for å bli avvist……

Frykten for å være til bry eller stå i veien for andre…….

– Denne gangen skal det kjennes RIKTIG, tenkte hun…….

– Jeg må stole på intuisjonen………. 

Når HELE meg sier JA…….da er det riktig….og da vil alt bli som det skal…….

 

Hun satte seg i bilen og kjørte ned til Mjøsa………

Der tok hun et bilde av sola –  som var blitt våryr…… og badet i vannet……!

Og av et furutre som var blitt formet av vær og vind……..

….og som likevel hadde klart å holde seg fast til grunnen…..

….ved hjelp av sterke røtter……

 

Da hun kom hjem, kikket hun på fargekartene hun hadde tatt med seg fra byggevarehandelen…….

 

Nei, hun hadde ingen tomt ennå……..

…..men hun kunne kose seg med fargene……..

…..og la drømmen få modnes……

…..enn så lenge…….

 

 

 

22 kommentarer

Siste innlegg