Hente unger i barnehagen rett etter jobb?

 

Ofte må man det………

…..hvis man er ferdig på jobb klokka 16, og barnehagen stenger klokka 16.30.

Da jeg var relativt nyutdannet lærer, var det fortsatt slik at lærerne hadde mulighet til å dra hjem etter at de var ferdige med undervisningen for dagen.

Den gangen hadde lærerne samarbeidsmøte etter at undervisningen var over………

……..hver mandag fra klokka 13 – 15.

De øvrige dagene kunne vi stort sett velge om vi ville ta med oss retting og forberedelser hjem……..

……i stedet for å sitte på skolen……

(Den gangen hadde lærere flest ingen egen kontorpult på jobben heller.)

Barnehagen lå ca 300 meter fra hjemmet vårt, og jeg passerte den på veien hjem.
Enkelte ganger valgte jeg å dra rett hjem, og begynne med middagen FØR jeg hentet i barnehagen.

 

En gang jeg kom for å hente ble jeg møtt av en barnehagetante som (med en bekymret mine) kunne fortelle meg at min 2 år gamle pode hadde sett at mor kjørte forbi barnehagen UTEN å ta ham med……

I følge henne hadde det blitt HEEELT krise altså!!!

Det var en ung mor som kjente på dårlig samvittighet da……

 

MEN : Var det ikke bedre at jeg dro hjem og forberedte middagen i fred og ro før jeg hentet en sliten barnehageunge som krevde mors oppmerksomhet fram til leggetid??

Jeg tror det………

Når vi har små barn, og er i full jobb, så har vi ikke mange minuttene med “Egentid” i løpet av dagen…….

Da skal man ha lov til å bruke de små “Smutthullene” som er…..

Når man tar vare på seg sjøl……

……får man mer overskudd til å ta vare på andre!

 

Nylig var jeg en tur i bokhandelen. Der så jeg boka “Føkk Lykke”, ført i pennen av bloggeren Casakaos.

Hun mener vi skal gi litt blaffen i “Perfekte foreldre – glorien”

Jeg er enig i mye av det hun skriver, sjøl om hun  setter det på spissen…….

 

 


Nybakt tobarnsmor på trilletur for første gang –  etter at barn nummer to ble født!

 

24 kommentarer
    1. Det er klart man skal kunne det! Men kjenner den følelsen..jeg jobbet som hjelpepleier, og jobbet vakter. Du ble sett rart på om du leverte barnet en dag du hadde fri! Jeg hadde jo da jobbet helg, eller netter, og trengte å gjøre ting uten barn. Men herregud hvor folk bryr seg altså..hihi.. Helt enig med deg..har man litt egentid og overskudd, har man mer til barna! 🙂 Flott bilde! Så herlig å se gamle bilder..:-)

    2. synes ikke det var rett av barnehagetanten å gi deg dårlig samvittighet,du hadde jo rett til barnehageplassen til dei stengte,det var heller tanten som burde sørge for å avlede poden så han ikke lage styr da han oppdaget ho mor.
      Eg e no glad eg fikk være hjemme med mine da dei var små alikavel eg ) koselig bilde av deg da ))

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Ja, jeg synes et er en ærlig sak å levere barn i barnehagen om man har fri. Da jeg hadde vinterferie, for eksempel, leverte jeg unger barnehage noen av dagene, men da var de der kanskje fem – seks timer i stedet for sju – åtte. 🙂

    4. fruensvilje: Tusen takk! Da minstemann ble født , var jeg hjemme med kontantstøtte ett år ekstra. Så hadde jeg bare 60 % stilling, så han gikk ikke fulltid i barnehagen. Det er et forferdelig pes å jobbe 100% når en har små barn, men vi var helt avhengig av de pengene jeg fikk inn, for økonomien var så som så. 🙂

    5. frodith: Ja, det var nok pappaen som trillet den (Når han ikke tok bilde!) 😉 Ja, jeg syntes det var bedre å forberede middag alene….. og SÅ hente poden! 🙂

    6. Tror også at jeg hadde laget middagen først. Så kjekt å få lage den i fred og hente sultne barn og bruke full konsentrasjon på dem og ikke på potetskrelling eller noe annet… Herlig….

    7. Du så så ung ut på det bildet…nesten som at du skulle være en trillepike, og ikke moren til de to små 😉 Herlig bilde <3
      Ja, du hadde all rett til å gå hjem og begynne med middagen. For på den måten kunne du gi mer oppmerksomhet til barnet ditt når han kom hjem. Og både du og han ville føle mindre stress ved situasjonen.
      At barnehagepersonalet "kritiserte" deg, var slett ikke god moral. Hun hadde betalt for å være der og passe på DITT barn. Hva du gjør mens ditt barn er i barnehagen som du betaler for, er ikke noens business.
      Jeg har jo selv jobbet i barnehage og som dagmamma i over 20 år. Og aldri et eneste øyeblikk ville jeg kommet på å kritisere en mor eller far for at de ikke hentet barnet sitt i det øyeblikket de kom hjem fra jobb.
      En barnehage er jo faktisk en service-institusjon. Man leier jo plass til barnet sitt der. Og det er jo en grunn til det 🙂
      Selv hadde jeg mulighet til å være hjemme med barna mine i mange år. Og ser godt at den lille stunden fri var kjærkommen for deg <3

    8. Forstår situasjonen.:) men da jeg skulle hente min datter fra SFO en dag kunne ingen fortelle meg hvor hun var og jeg var fortvilet. Jeg måtte kjøre rundt og fant henne i nærheten av hjemmet vårt. hun gikk hjem alene. det vår fælt og da skrev jeg et kraftig brev til SFO og sa at de bør skjerpe seg fordi det var jo deres ansvar å passe på min datter mens hun var der.De beklaget jo seg veldig mye. Det kunne ha gått galt:( en annen historie enn din:)

    9. foreignerat50: Ja, jeg skjønner godt at du ble fortvilet og sint. Det er menneskelig å feile, men slikt som det du beskriver her bør ikke skje. 🙂 Nå var vel din datter eldre enn barnehagealder, og det kan hende ungene var ute og lekte som i et friminutt. Sjøl om en voksen er ute, er det nok mulig å stikke av. Regner med at du også sa til dattera di at hun ikke måtte gå fra SFO før hun ble hentet.:)

    10. Margrethe: Ja, er må sørge for ha ha noen øyeblikk bare “For seg” , ellers blir en utbrent! Det er ikke lett når man har spedbarn, men når den mest intense ammeperioden er over, kan mor også være borte noen timer! 🙂

    11. Siv Svanem: Takk ! Ja, visst kan dagene bli lange for de små, men det er kanskje bedre at de er i barnehagen en knapp time lenger hvis det betyr at foreldrene rekker å hente seg inn etter jobb og forberede middag. De færreste som har full jobb har jo ikke den muligheten. Slutter man kl 15.30 eller kl 16, må man rett i barnehagen og hente. 🙂

    12. Jepp, man må ta seg litt tid til seg selv også, ellers blir det ikke bra tror jeg. Men jeg skjønner jo ungen, som så mamma kjøre forbi. Han kunne vel ikke klokka stakkar…. Men jeg tror ikke han noen gang bebreider deg dette siden i livet!!!! 🙂

    13. Eva: Jeg var 29 år der, så jeg var ingen “Småjente”, men jeg så nok ganske ung ut. Hun mente trolig ikke å gi meg dårlig samvittighet, og egentlig så valgte jeg jo sjøl å få det! Jeg visste jo at det var bedre å gjøre det jeg gjorde, slik at jeg hadde bedre tid til ham da jeg hentet ham. Jeg tror så absolutt at du var en veldig behagelig barnehagetante, både i møte med store og små! 🙂

    14. Etdiktomdagen: Hun mente det nok ikke så ille. Hun var en veldig omsorgsfull tante som unga elsket!! Det var vel mest at hun syntes det var leit at poden følte at mamma sviktet da hun kjørte forbi! Han var litt for liten til at det gikk an å forklare ham det. 🙂

    15. natheless: For en liten tass på to år så er det ikke så lett å forstå at mamma kjører forbi. Det beste hadde vært at uteplassen i barnehagen var slik at unga ikke så bilene kjøre forbi, men slik var det ikke. 🙂

    16. Å, for et herlig bilde. Må bare si det. Ja, man blir litt sånn hekta på å gjøre alt det riktige, -med ungene også. Jeg er riktignok litt sånn tilbakelent, og har fått en del pes for å ikke være på hugge hele tiden for å fylle hverdagen med mere av fritidsaktiviteter og sånt til ungene. Men jeg tar det ikke så tungt lenger. Her skal livet leves og det blir fort for mye av det gode. 🙂
      Ha en flott kveld. 🙂

    17. Tone: Takk! Her har ungene stort sett hatt EN fritidsaktivitet hver, Junior hadde to en periode : tegneskole og speider’n – men de siste åra har det bare vært speider’n + foto/film interessen. Jeg er HEEEEELT enig i at det ikke er ok at unga har fast program HVER ettermiddag etter skolen. Jeg har sjelden /aldri pushet unga til å bli med på noe. De har ytret ønske om det sjøl, og da har jeg sagt ja til EN fast aktivitet! Jeg er ikke med på noe fast sjøl heller. Liker best sånn 6 – 8 ganger og så pause. Er veldig glad i å synge, men er ikke med i kor på grunn av at det blir så mye ekstra på kveldstid. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg