Om å kunne glede seg på andres vegne…..

 

“Dvergpinschereimitthjerte” hadde nettopp et lite innlegg om det……

Det kan du lese her :

Gled deg på andres vegne!

 

(På  bloggen hennes finner du for øvrig mange nydelige bilder av naturmotiver!!!)

 

For ca 15 år tilbake, var jeg på et rekreasjonssted………….

Der var det mange utslitte, frustrerte og tårekvalte mennnesker…..

Jeg var en av dem…………

 

I løpet av oppholdet ble jeg kjent med ei veldig trivelig dame i fra Vestlandet……..

Hun var en gledesspreder, varm og omtenksom……..

En dag tok hun bilen, reiste til nærmeste tettsted……..

…….og kjøpte seg noen klær på salg……….

Om kvelden foreslo jeg at hun kunne ha en liten mannekengoppvisning på dagligstua……

…….og vise fram de nye klærne!

Det ville hun!

Så ble det til at hun liksom gikk på “catwalken” for oss andre….

Hun hadde sminket seg og fjonget seg litt ekstra på håret……

……og hun strålte der hun gikk, mens vi andre klappet og heiet!

Eller……ikke alle…..

…….noen dukket ned bak en avis……….

De klarte ikke å være med på moroa!

 

Noen ganger gjennom livet har jeg kjent på stikk av misunnelse………..

…..følt at andre har fått fordeler framfor meg….

….. har fått til mer enn meg……

….. har fått mer oppmerksomhet enn meg……

……eller, tilsynelatende,  har hatt det mye enklere i livet enn meg……..

…..men…….

…..som regel har jeg klart å si til meg sjøl at sånne tanker er veldig destruktive……

……og at den slags ikke tjener til noe godt!!

 

Dama, som jeg ble kjent med på dette rekreasjonsstedet, sa noe til meg…..

…….som festet seg hos meg :

– Det var ekstra moro å vise fram klærne til deg Kari, for jeg følte at du gledet deg oppriktig på mine vegne!

Og det hadde hun rett i!

Jeg så jo at hun strålte, og innslaget med mannkengoppvisningen var et herlig innslag i rekreasjonshverdagen!

 

Etter hvert som jeg ble mer kjent med henne, fikk jeg vite at hun hadde en mann som var alkoholiker……..

Hun var nok glad i ham……..

…….men det hadde vært mange tøffe tak……..

……og hun visste ikke hva som ventet henne når hun kom hjem igjen……

Da hun fortalte dette, kom tårene……..

 

Så……..

……vi vet ikke hva som kan skjule seg bak en blid, pyntet fasade……..

……og nye, fjonge klær!

Denne kjolen viste jeg fram i fjor sommer…….

Det er moro å leke mannekeng på bloggen…….

……for bloggvenner er et takknemlig publikum!!

 

 

33 kommentarer
    1. Fin tekst og et viktig budskap! Det å glede seg på andres vegne er virkelig noe jeg strever for å oppnå bedre og bedre. For det er som du sier – du vet aldri hvilke problemer de har å stri med, selv om fasaden kan se aldri så rosenrød ut.

    2. Så koselig med den hendelsen. 🙂 Viktig å kunne glede seg med andre ja 🙂 Betyr mye for andre, og man blir glad selv 🙂 Du er en fin modell du <3

    3. Det er så sant som du sier!! og tusen takk for hyggelige ord! Det koster så lite å være hyggelig! Kjempe fin kjole! Fargerik og flott! Ha en god kveld! og natt!

    4. det er vel mange som har og slet med livet. det hadde jeg også opplevd til gangs. men jeg er glad for at jeg fikk hentet styrke og mot ovenfra og reiste meg opp fra gjørmen og elendigheten. skrev om det her i bloggen også står på innlegget : mitt liv.
      ellers du er jo en fin dame:) av og til liker jeg også å pynte litt. kamuflere alderdommen:)

    5. Vakker historie, og så sant så sant. Det er aldri lett å vite hva som ligger gjemt i et menneske av tanker og følelser. Men å tørre å slippe seg litt fri i sånne sammenhenger må være deilig. Og du er jo stilig som mannekeng 🙂 Peis på… 😀

    6. Så herlig bilde av deg, karidansen 🙂
      Ja det er noe med det å glede seg på andre sine vegne.
      Jeg har som deg hatt alle disse tankene….. villet hatt all oppmerksomhet motmeg….. og ja……. men det er så herlig å glede seg på andre sine vegne også 🙂 Virkelig <3
      Fint innlegg 🙂
      Ha ei god natt!

    7. Det må være vondt å ikke kunne glede seg på andres vegne. Men i den settingen du var i der , hadde det vel også å gjøre med humor man var eller ikke var i besittelse av?
      Uansett, man må i alle fall prøve å glede seg på andres vegne…
      Jeg har letet etter et innlegg jeg mente du har skrevet, om en gang du var på et meditasjonskurs, der man bl.a skulle være helt stille en hel dag? Jeg snakket om et slikt kurs med en som trenger det her en dag, men fant ikke igjen innlegget ditt?
      P.S Jeg får visst ikke lov å være med…:) Hun tror ikke jeg greier å være stille en hel dag hrmfff…:)

    8. maiken: Ha-ha – det klarer du nok!!! 😉 Hvis du går på nett og skriver stikkordene “Karidansen” og “stillhetsretreat”, så finner du innlegget. (Jeg prøvde det, og fant det med en gang!)

    9. Etdiktomdagen: Takk! Jeg tror de fleste har sånne tanker i blant. Så lenge man er klar over at det er destruktivt og er bevisst det, så gjør det ikke så stor skade. Det verste er hvis man begynner å øse ut “Gørr” på sosiale medier eller begynner å sverte de man kjenner misunnelse overfor. Klarer man å holde det “innabords” så er det bare en sjøl som lider under det! 🙂

    10. dedicat: Tusen takk! Nei, det kan være mye som skjuler seg bak fasaden, og vi skal aldri dømme ut fra det vi ser. (Men fy, så fort gjort det er!) 😛

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Noen ganger koster det en del å være hyggelig…..men det er som oftest verdt det, lell! Klarer man det absolutt ikke, så er det lov å unngå den/de personene så mye som mulig…..til man har jobbet med seg sjøl……og kanskje klarer det likevel! 🙂

    12. fruensvilje: Tusen takk! Ja, hun var så fin….og det var så godt å se hvor sprudlende hun ble i denne settingen! 🙂 Hun ble SETT – og der og da glemte hun det som tynget for en stund! 🙂

    13. Ikke alle klarer å glede seg med andre. Litt trist egentlig, men mange ganger er det en grunn til det. Som du sier, føler de kanskje at ALLE andre er så vellykket. Men ingen har sett hvordan den smilende positive heller har det på innsiden. Du er en herlig modell Kari, og det mener jeg. Friske farger gjør susen sammen med ditt smilende ansikt. Vakkert!

    14. Og det fine er jo at effekten for hjernen er den samme uansett hvem vi gleder, oss selv eller andre, så de samme positive prosesser skjer i kroppen 😀 Så egentlig utnytter vi dem til egen vinning,hehe

    15. Det er så flott å kunne glede seg på andres vegne 🙂 Det viser at man ser forbi seg selv, og er glad i og for andre mennesker.
      Det er noe av det kjekkeste jeg vet, når jeg kan se andres glede, og få være med å dele gleden deres <3 Dette var et veldig rørende eksempel. Jeg klarte helt fint å sette meg inn i hvor glad hun damen ble over dette <3

    16. Eva: Ja, hun strålte! Jeg husker denne dama godt, men vi hadde ikke kontakt etterpå. Et rekreasjonssted blir ei boble der man kommer tett på hverandre en stund, og så er det tilbake til hverdagen! Håper hun har det godt i dag!:D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg