Min Mor har aldri eid en Mascara……. (om SMINKE….og HÅR….og sånn…..!!!)

 

Nei, mor har nok aldri eid en mascara…..

Ikke så vidt jeg vet i alle fall…….

Jeg husker at hun hadde en knall rød leppestift……..

…….som jeg tjuvlånte de gangene jeg ville leke “Jåledame”!

Da lånte jeg hårrullene hennes også!!

Mor brukte nemlig hårruller for å få orden på krøllene…..

…….for krøller har hun aldri manglet.

 


Her er mor, sommeren 1947 da hun var i England……

Krulla i ulla………og med “Etterkrigshjelp – kjole i frå ‘Ammerka”….

 

Ingen av oss unga har fått krøller. Jeg er den eneste som får bølger i håret når det er fuktig luft…..

….MEN…….

BEGGE sønnene mine har fått krøller……

……eller i alle fall “bølger i håret!”

….og DET har de vel aldri direkte JUBLET over…..

 

Eldstemann ble til og med FØDT med krøllete hår!!
 

 – Je syns jammen det ser ut som’n har krøller je, sa Karidansen til barnepleierska på føden.

– Ja, VISST ha’n krølla!  sa pleierska!!!

“Den skal tidlig krølles, som ekte krølltopp skal bli!” (Fritt etter norsk ordtak!)

 

Dattera mi har “Pinn’rætt”  hår……

Hun ønsket seg krøller da hun var lita…..

……..men hun måtte nøye seg med å se på krøllene til brødrene……

……..som gjerne hadde byttet bort sine!

(Nei, livet er ikke rettferdig!)

 


To blad  : “Krulla i ulla”
“Ride , ride  ranke – til møllerens hus…..….. når Bestemor kommer på besøk!

(Eldstemann er ca ett år gammel her. Nå er han 26 – og “Fersk gardbruker”!)

 

Tilbake til mor…..

Jeg tror at hun aldri har vært hos frisøren……

Hun har alltid klipt håret sitt sjøl. Det gjør hun fortsatt – i en alder av 85 år!

Da hun sto brud, ordnet hun også håret sitt sjøl…….

Hun hadde myrt i det (tror jeg) og langt brudeslør…..

(Brudebildet av henne og far vil jeg ikke legge ut……….det vil hun ikke like!)

 

Karidansen har heller ikke den mest imponerende sminkebeholdningen…….

Den er omtrent SLIK…..
 


 

Joda, jeg HAR et par øyenskygger og et par leppestifter til…….

…….men dette er “Hovedessensen av make-up’en”!

 

Det er Cubus som er Sminkebutikken over alle Sminkebutikker for Karidansen.

Det er så BILLIG der, nemlig.

Jeg kjøper hårtoning der også…..


 Denne koster 169 kr. på Cubus……….

 


Nyfarget hår , leppestift og mascara…….

Kjerringa har fjonge’ seg for bytur i romjula…….

 

Jeg MÅTTE jo bruke dette bildet igjen da, for av en eller annen mystisk grunn vises ikke rynkene så godt her…….

…..sjøl om jeg VET at de er der!

 

Frisører skal jo også leve……..

…….men jeg har funnet ut at jeg fikser håret for en tredjedel av prisen……

…….når jeg får ei venninne til å hjelpe meg med toning og klipp……

 

Kanskje jeg vil gå til frisøren en gang eller to i året…..

…..men med en enkel, halvlang frisyre er ikke det nødvendig å gå så ofte!

 

Jeg går i min mors fotspor……….

……..i den forstand at jeg har sluttet med all styling og fiksing av håret etter hårvask.

Jeg lar det bare tørke av seg sjøl………

……så sant jeg ikke skal rett ut i kulda om morgenen.

 

Da jeg var ung, gikk jeg stort sett helt uten sminke……..

…… og var nesten aldri hos frisøren…….

I dag trives jeg best med litt mascara og et strøk med leppestift……..

…….men ellers får kjerringa væra som a’ er!

 

(Nei, Cubus har ikke sponset innlegget!)

 

15 kommentarer
    1. Koselig bilde av din mor som ung i England 🙂 Ride ride ranke, og bildet av deg er kjempefint.
      Ja dette med krøller er ikke enkelt. Jeg har alltid hatt krøller men har ikke villet ha de i det hele tatt. Da jeg gjekk på ungdomsskulen fønet jeg håret stritt og dro ut luggen så den ble stri, hver dag. Jeg ville ha langt stritt hår.
      I dag er jeg fornøyd med mitt krøllete hår. Bruker ikke hårføne. Lar det tørke uten, men bruker litt olje i det. Går til frisøren og klipper tupper hver 8 uke. Da slipper håret bli så veldig tørt i tuppene og oppfliset. For vind og vær sliter på håret selv om jeg ikke føner det 🙂
      Begge mine gutter har fall/krøll i håret men de er ikke superglade for det heheheheh men alt går seg liksom til med åra 🙂
      Som deg, har jeg ikke mye sminke. Bruker for det meste øyensverte og lebestift. Har kajal jeg bruker ofte så slipper jeg bruke øyensverte hver dag 🙂 har litt øyenskygge, men bruker det og rough ganske sjeldent.
      Mamma bruker bare lebestift. Men hun hr brukt farge øyenbrynene sine og det har jeg tatt etter henne, og gjør slik av og til. Husker mamma hadde en blå stift som var øyenskygge. Den brukte jeg da jeg startet med sminke på ungdomsskolen. Så tar det litt tid å lære seg alt dette med sminke….. så jeg fikk noen kommentarer i starten – på om jeg hadde fått blåveiser rundt øynene heheheheeheh
      Jeg kjøper også min sminke på Cubus.

    2. Mamma hadde også bare en leppestift ..men jeg hadde ei tante som var veldig jålete..med løsvipper og det hele…var litt spennende å se på hun jåla seg 🙂 Jeg bruker sjelden sminke..men ok med litt når en skal pynte seg 🙂 Ikke mye krøller i familien her 🙂 Koselig med bilder fra “gamledager”…og friskt og fint det bilde av deg..:)) Sov godt :))

    3. Fint ungdomsbilde av din mor-hun ser så stolt og glad ut.. og veldig fint det bildet av deg.
      Jeg følger deg angående det med frisøren, jeg går ikke til frisør lenger nå når jeg har sluttet å stripe håret. men jeg kjøper hårfarge hos frisør, og så venter jeg til min datter er hjemme for å hjelpe til med hårfarge og klipp. Så jeg slipper svært billig unna.
      Sminke er jeg avhengig av mineralpudder. Og også mascara og farge på bryn samt litt rouge. Pleier sminke meg om jeg går ut, føler meg veldig fargeløs uten…

    4. Ja er det ikke herlig å ha et så avslappa forhold. Gjøre mye selv og av og til innom frisøren. Leppestifft og mascara og vips så er vi fornøyd. Det liker jeg veldig godt.
      Merkelig det der med krøller, gutter og jenter. Min gutt fikk krøller og jentene fikk ikke.

    5. Ja, det er ikke så mye som skal til når man i utgangspunktet er vakker vet du. Her blir det heller ikke brukt mye penger på sånt, men så lenge man er fornøyd er det vel greit! Fint bilde av moren din og deg, pluss ride ranke! 🙂

    6. et koselig innlegg.Jeg har ikk såpass med sminke som du engang hi hi,det har liksom aldrig blitt den slags,vist prøvde eg i mine unge år,men med kløe og irritert hud var det bare å glemme hele sminkingen .
      Min får har krøller,det fikk min bror også,jeg fikk bølger og min søster pinnstritt,kanskje det er flere gutter som får dei fine krøllane ))
      Men en lyt nok bare være som en er uansett,i morgen skal eg foresten til frisøren hi hi for akkurat klippet det lar jeg andre ta seg av )

    7. Det beste er å være seg selv,, føle og gjøre det som føles som best. Retten og sletten og se seg selv i speilet og kjenne seg selv igjen.. smile til seg selv og føle en indre trygghet og glede. 🙂

    8. Nydelig bilde av deg. Du trenger ikke mer makeup enn det 🙂
      Og vet du: stort sett bruker jeg ikke mer enn mascara til vanlig jeg heller. Øyenskygge og sånt er liksom til fest det, eller til dager da jeg har litt bedre tid – ler.
      ha en god natt <3

    9. Etdiktomdagen: Ja, jeg farger også brynene, med Kolokrem fra Cubus, men det er jo sånt man bare må gjenta ca hver 6. uke. Du har jo skikkelig krøllete hår. Det er rart dette at vi vil være annerledes enn vi egentlig er – i alle fall når vi er i tenårene! 🙂

    10. Jeg plages med skikkelig tynne hår. I det siste har de også blitt som halm å se på. Har aldri brukt mye penger hos frisøren, bruker dropp inn på herresalongen 4-5 ganger i året. Har kjøpt olje og i det siste dyrere shampoer men det nytter ikke. Så for tre dager siden har jeg startet med noe som heter Nanogen serum. Det inneholder mye keratin og man skal masere 1 ml. I hodebunnen hver dag. Har også bestilt shampo og balsam i samme serie.
      Det spørs om du ikke kjenner meg igjen neste gang du ser meg…
      Sminke er for meg tyranni, jeg bruker solkrem med brunfarge i stedenfor dagkrem. Funker fint for meg som tåler lite sol.

    11. Jøllebølle: Jeg har ikke akkurat tjukt hår jeg heller….men nå bruker jeg ingen styling eller hårspray mer og da slites det mindre. Håper det hjelper med produktene du har begynt med.. Ellers synes det jo godt på håret og huden hvis man er sliten og stresset også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg