“Ekspedisjon Hovisætra”!

 

Junior og to av kameratene hans har tilbrakt helga litt “Uttafor folkeskikken”.

De har nemlig fått låne sætra av storebror og hans samboer.

Den var utleid på åremål i mange år, men de unge ville ta den i bruk sjøl.

 

Gutta har nok kost seg skikkelig!

Da jeg kom for å hente dem i dag, luktet det stekt flesk der!

De har laget mat på vedovn, for på sætra er det ikke strøm. Der er det parafinlamper, stearinlys og vedfyring som gjelder.

Nå om vinteren må de også ha med seg vann.

Junior hadde tatt med Antibac , så matlaginga skulle foregå på en hygienisk måte…….

 

Til middag i går var det pølse og “Hemlaga potetmos” som sto på menyen. (“Påsåmiks” er IKKE godkjent mat!)

Her er gutta nesten klare for hjemreisa…….

 


Det ble visst litt utydelig med mørkledde gutter mot ei mørk hytte…….

…..men de er vel bare glade til. (Har fått lov til å skrive om dem!)

 

 

Karidansen med et av spillene de hadde med (lånt av storebror og dama!) 

 

Når man ikke har strøm, må man finne på annen form for adspredelse…….

Man kan jo ikke risikere å bruke opp batteriet på mobilen når det ikke finnes muligheter for lading……..

………og man, i tillegg, befinner seg langt til skogs! 

 

Jeg synes det er flott at gutta har muligheten til å dra på sånne små “ekspedisjoner”……..

……og at de faktisk GJØR det!!!

 

 

19 kommentarer
    1. Det er helt fantastisk:) Vi har ei sånn hytte vi også, men den er litt vanskelig å komme frem dit på vinteren:) Det er kjekk og frisk ungdom det tenker jeg:)

    2. Min matgale verden: Ja, jeg håper det! Bortskjemte mammagutter som ikke er vant til å ordne noe sjøl, vil verken Gamle Norge eller Gamle og Unge Kvinnfolk ha! 😉

    3. Margrethe: Ja, nå er det sønn og svigerdatter som eier det, men vi andre får lov til å låne det etter avtale. Fint for ungdommene å ha et sted der de kan være for seg sjøl og styre seg sjøl! 🙂

    4. HERLIG!! Slikt er skikkelig ordentlig :). Skjønner godt de unge vil ha den disponibel. Men det var en stor sæter-. Vi har en liten en, men uten strøm og innlagt vann, som seg hør og bør…og uten mobildekning. Mine syns det er så fint å være der…..med yatzy og kortspill :).

    5. Kjemepegøy at de gjør det, skikkelig på gamlemåten 🙂 Og jammen har du fått deg ny header og greier. Så det først nå jeg 🙂 FIN 🙂

    6. Så kjempeflott at de har mulighet, og JA at de gjør det. Sitter her og lurer på om noen av mine i det hele tatt hadde luktet på å dra et sted uten strøm. Men jeg tror kanskje at det må oppleves, kosen med å ha hytteliv. 🙂 Godt de trives der.

    7. Flott at man kan oppleve ungdommer som kan løfte blikket opp fra PC-en, finne fram brettspillet, fyre i en vedovn og bære vann…
      Det handler ikke bare om nostalgi, men også om å takle mer primitive sider av tilværelse, Jeg tror nok at mange unge i dag skal ha utfordringer med å fyre opp en vedovn.
      Fine ungdommer!

    8. Tone: Junior har gått i speideren i mange år. Der har han fått opp interessen for friluftsliv! Bra de har allsidige interesser, så det ikke blir BARE data. Jeg sitter litt for mye foran skjermen sjøl, for det blir jo til det når man blogger en del. Så blir det også en form for en sosial arena, sjøl om det ikke kan erstatte face to face! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg