Fem minutter….uten å vurdere med “Et kritisk blikk”….?

 

Har du prøvd det noen gang??

Hvis du er sammen med andre mennesker ……

Eller du ser noen på tv….

……eller noen som er avbildet……..

Klarer du å la være å vurdere, sammenligne ………….

………….eller se på dem med et kritisk blikk……..?

 

– Hun burde ikke ha hatt på seg den kjolen, det er feil farge til henne.

Den er……..

……for kort……

……for lang……

……for utringet….

– Hun kler ikke den frisyren…….hun burde ikke ha farget håret i den fargen…..

– Hun har for mye sminke…for lite sminke…er for tjukk, for tynn………

– Hun snakker for mye…..

……..virker overlegen…

……..mutt, taus, sær………

……..blablablablabla……

 

Hvis vi ser oss i speilet….så er det fort gjort å begynne å vurdere seg sjøl på samme måte…….

….lete etter FEIL……….

 

Vi lever i en ekstremt utseendefiksert verden………

Jeg kan langt fra si meg fri fra å holde på med sånne vurderinger……

…..men jeg er blitt veldig obs på det…….

…..og jeg gjør det nok i mindre utstrekning enn det som før var tilfelle…….

…..og OM jeg gjør det, så tenker jeg ofte :

 “Ooooops, nå er jeg DER igjen, gitt!”

 

Vi klarer ikke å ha nøytrale tanker om oss sjøl eller om andre mennesker………

…….men vi kan velge om vi ønsker å ha hovedfokuset på det positive…..

…….og bevisst se etter det vakre i oss sjøl og andre…..

……..enten det gjelder utseende eller væremåte…..

 

 

 

 

Hva tror du er det første jeg legger merke til når jeg ser dette bildet………?

Kjolen??

At bruden er nydelig, og har et strålende smil…….?

 

Ikke akkurat………. 

Jeg ser det samme…….

……..som han som sa at jeg hadde ” Det samma Hæstgliset”  på alle brudebildene mine!

Jeg ser noen store, skjeve fortenner…………

 

Jeg kan velge å se noe annet…….

……jeg kan velge å se på denne jenta med kjærlighet og ømhet……….

…….hun var ung og ganske troskyldig………

…….og forelsket!!

Det var hennes STORE dag……….og hun følte seg så fin!!!

 

 

Jeg kan velge å gjøre det samme med denne jenta også…….

 


 

Sjøl om jeg bare kjenner til henne……..via sosiale medier…..

 

Ja, jeg har lest de siste innleggene hennes……

 

 

Jeg synes hun er modig………

……..og hun er ikke gamle jenta!

 

Hun har måttet tåle mye kritikk (og misunnelse?) både fra sine “medsøstre”…..

…….og fra det motsatte kjønn…..

…….fordi hun har en av Norges desidert mest populære blogger! 

 

Hadde hun hatt den samme gjennomslagskraften i mediene……..

…….om hun hadde framstått som ei middelaldrende, traust kjerring frå uppi Dalom………???

Ei som alltid hadde vasket håret med Sunlightsåpe,…….

…..som badet i en stamp med sjølprodusert einerlåg…

……som aldri hadde eid en mascara…….

……og som kun kjøpte klærne sine hos Frelsesarmeen og på loppis………

…….eller strikket/sydde dem sjøl?

 Altså ei med etthundreprosent “natural look”.……??

 Jeg tviler……

For hva skulle vi være sinte på henne for??

Vi kunne sjølsagt le av henne…….. og gjøre litt narr av kjerringa……..

……..men så hadde det kanskje stoppet der??!

 

 

Jeg har sluttet med å kommentere “kritiske innlegg” om kjendiser………

……tror jeg……

I min naivitet har jeg gjort det flere ganger………

Jeg leser dem fortsatt av og til……. men vier ellers både innleggene og skribentene lite oppmerksomhet……..

….for jeg har ingen rett til å “bestemme” hva andre skal skrive om……..!

 

Det er derfor best å la det passere……

………uten å kommentere……..

 

 Vi ønsker vel aksept alle sammen……….

………og vi strever etter å oppnå det……

………på ulike vis……..

 

 (Bilder;  privat og fra google)

 

 

 

25 kommentarer
    1. Ja, det er lett å kritisere både seg selv, og andre. Uvisst av hvilken grunn…Kjedsomhet?? Jeg har egentlig et ganske positivt syn på meg selv, så der er det ikke mye endeløs vurdering… Og når det gjelder andre, så lar jeg de stort sett styre med sitt så lenge de er snille med meg og ikke gjør andre noe vondt. Men er de ugreie med folk, og skriver slemme greier, DA kan jeg nok bli litt arg og kritisk selv.

    2. jeg har faktisk ikke vært den som har tenkt negative tanker om andres væremåte,klestil eller utseende,mine aller beste venner har ikke vært av dei med det vakreste utseende ,men dei har hatt et vakkert indre og for meg er det det viktigste ))

    3. fruensvilje: Det er en positiv egenskap!! Jeg tror det handler litt om hva slags miljø man har ferdes i. Har man vært vant til å høre mye kritikk av både seg sjøl og andre , så er det lett å la seg påvirke. Heldigvis er det noe det går an å ta tak i og gjøre noe med, når man bare blir klar over det! 🙂

    4. Når jeg ser bildet av deg, så tenker jeg glede 😀 Jeg la ikke merke til tennene eller noe sånt, men jeg så at det var deg <3 Og det var det som betydde noe for meg.
      Men helt klart, så driver man vel med sånne indre kritiske tanker om både seg selv og andre. Jeg tror jeg er flinkere til å tenke positivt enn negativt. Men ikke om meg selv kanskje 🙁
      De unge bloggerne får litt for mye kritikk synes jeg. Det er ikke fortjent. De har ikke gjort noe annet galt enn å utlevere seg selv, og å utfordre janteloven. De er ikke noe verre enn supermodellene som må gjøre de mest utrolige ting for å nå toppen.
      Men her i landet, og sikkert i andre land også, så må vi alle mene noe. Og helst ha noen å rakke ned på.
      Jeg leser ikke de bloggene der selv. Men det har noe med at jeg mangler tid og energi nok. Derfor prioriterer jeg å lese de bloggene jeg følger, dere som er vennene mine etterhvert.
      Men jeg kunne aldri drømme om å kritisiere hverken hun ene eller hun andre...De er smarte jenter...de har fått til noe de fleste aldri vil få til - De har gjort bloggen sin til et levebrød. Og med god betaling 😀 Det er godt gjort det 😀
      Ha en god natt kjære Kari <3

    5. frodith: Jeg pleier ikke å slå meg sjøl i hodet med slegga jeg heller, men i oppveksten fikk jeg mye sleng om både vekt og tenner, og har ikke helt klart å riste det av meg! Jeg liker dårlig at det blir skrevet innlegg som minner om personhets, men det er lite en får gjort med det, så en får bare feie for egen dør! 🙂

    6. Eva: En ting er hva man tenker inne i hodet, men det er ikke alt man trenger å skrive……Jeg har sett meg dugelig lei på all kritikken av de unge bloggerne….sjøl om det liksom skal være ironisk eller humoristisk ment! Jeg har bestemt meg for å slutte å kommentere på slike innlegg, men jeg tar avstand fra det uansett! God natt til deg også! 😀

    7. For et fantastisk skrevet innlegg. Jeg kjenner jeg blir glad langt inn i hjertet. Det er jammen fort gjort å glemme seg bort, og jeg er i alle fall min største kritiker. Jeg har også begynt å øve på å være litt oppmerksom på hvor jeg lar tankene fare, og faktisk så føles det allerede litt bedre:) Så jeg håper at mange får det på samme måte og at vi lar de kritiske blikkene falle:) Tusen takk for et fantastisk innlegg:)

    8. Rekker slett ikke med å hverken lese eller kommentere så mange bloggene jeg, men jeg tror det er viktig at vi ikke snakker hverandre ned, men opp! Du er flott på det bilder. Det stråler ungdom med glød og et godt smil, nemlig!

    9. For det første, du skriver godt om interessante tema, og du er alltid “to the point”.
      Når det gjelder dagens emne “et kritisk blikk” så tror jeg at våre holdninger og reaksjoner er avhengig av av kjønn, alder og interesser etc.
      Denne gamle gubben reagerer på mennesker som subber rundt i gamle slaskete “grilldresser” i det offentlige rom, ellers er toleransen stor, eller den kritiske sansen dårlig.
      Jeg er mer interessert i å følge maktmenneskers gjøren og laden og deres uttalelser, fordi mange av disse er toneangivende når det gjelder å forme vår hverdag…og jeg kommenterer gjerne når jeg synes at det går over støvleskaftet.
      Sofieelise har jeg fått med meg, og er av og til innom hennes blogg. Jeg synes at hun skriver direkte og har mye bra å fare med i sine innlegg, men som du skriver så er det nok slik at om en “eldre traust kjerring” hadde tatt opp det samme hadde nok oppmerksomheten ikke nådd de samme høyder.
      Slik er dessverre verden i dag….

    10. Veldig bra skrevet. Vi er ofte overflatiske og opptatt av det ytre. Helst skal det være perfekt. Dette er en av grunnene til at jeg lukker øynene og nyter en konsert på TV. Hvis jeg ser på bildet samtidig, blir jeg opptatt av at “han på cello hadde jammen store ører” osv.

    11. Jeg gjør meg nok noen tanker om det meste jeg ser…men håper og tror jeg er flink til å ikke kritisere..og heller prøve å snakke positivt om meg selv og andre…, men kan nok skjerpe meg ytterligere jeg også :)) Jeg holder meg så godt jeg kan unna innlegg , blogger der det er en slik diskusjon..tror menge slenger ut av seg kommentarer de angrer når de får tenkt seg litt om..men det er nok enkelte som”liker” å snakke negativt også…
      Det jeg tenker om det bildet av deg er at du ser , søt ,” mild” og litt forsiktig ut…men jeg vet jo at du har meninger og tror du kan være litt “tøff”også…så det er viktig å bli kjent med folk før en uttaler seg om hvordan de er :)) Ønsker deg en fin kveld <3

    12. Heia Kari! Har du det bra? Det ble plutselig så stille her hos deg? Er du i flyttemodus kanskje? Jeg ville bare ønske deg en vakker dag! Klemsiklem 🙂

    13. natheless: Takk for det! Neida, alt er bra med Karidansen! Jeg har kun hatt nettilgang via mobil siden mandag, og da blir det så tungvint, både å svare på kommenterer, skrive innlegg og kommentere på andres innlegg. Har vært inne og sett om dere, men ikke gitt livstegn så lenge det har vært slik. Nå er både pc’en og Karidansen på plass igjen! 🙂

    14. annebe: Ja, jeg oppfatter deg som både ryddig og vennlig! Vi kan alle bli både irriterte,sure og fornærmet – men vi trenger ikke henge ut navngitte personer på nett av den grunn. Det er lov å lufte seg litt uten å rakke ned på andre! Og sjølsagt….være grei mot seg sjøl også! 😀

    15. funderier: Takk! Vi må forholde oss til den verdenen vi befinner oss i. Hvis noen direkte tråkker oss (eller noen andre) stygt på tærne, så har vi lov å si fra…. Ellers kommer vi vel langt med å være litt overbærende og lite kritiske. Jeg klarer det langt fra støtt, men jeg øver…. ! 😉

    16. birdbay: Tusen takk for en koselig tilbakemelding!! : )Jeg oppfatter deg som en person som prøver å se etter det positive. Vi klarer det ikke ALLTID uansett! Jeg har blitt flinkere til å la kritikeren i meg fare….men hun gjør nok noen gjesteopptredener i ny og ne…..;)

    17. natheless: Tusen takk! Jeg har 8-10 bloggvenner som jeg jevnlig kommenterer hos, og så er jeg innom og leser litt ellers – uten å kommentere. En rekker ikke med alt! 🙂

    18. Det skjønner jeg vet du. Men det var ikke noen nye innlegg, og da tenkte jeg du var i gang med annet. Når nettet krangler blir det jo heller ikke gøy! Ønsker deg en strålende fredag! 🙂 God helg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg