Om å fraskrive seg ansvar…..

 

Husker du denne karen??

 

Han het Severin Suveren……….

Han dro ut på fjelltur uten riktige klær, kart og kompass……..

….og det kunne ha gått riktig galt….

…..hvis ikke Severin Suveren hadde møtte på noen hyggelige dansker som hjalp ham da han gikk seg vill i snøværet…….

 

Det bor vel en liten Severin i de fleste av oss…..

…..vi gjør av og til både ubetenksomme og ufornuftige ting……..

Så spørs det om vi er villige til å ta lærdom av det…….

….og ta ansvaret for det vi har gjort…..

.

Kanskje velger vi å gjøre som Severin……

…..kalle det “uflaks”….

…..eller skylde på andre?

….eller kanskje til og med lyve….

….bittelittegrann, for å slippe å ta konsekvensene av det vi har gjort/ikke gjort???

Det er jo litt fristende da…….!!

 

Hvem har ikke sagt :

“Det var ikke bare JEG som gjorde det!”

“Jeg gjorde bare det jeg fikk beskjed om, jeg!”

(Og da behøvde jeg jo ikke å tenke sjæl….)

“Det er ikke bare JEG som synes /mener det, altså!!”

Det er en form for ansvarsfraskrivelse…..for da støtter vi oss til andre/legger skylda på andre………,

……kanskje litt ubevisst…..?

 

Noen mennesker tar, tilsynelatende, aldri ansvar………

De fortsetter med den samme, ansvarsløse oppførselen gjennom hele livet………..

…….. uten å bry seg nevneverdig om at det går ut over andre….

………eller tenke på konsekvensene av handlingene sine…..

 

Blir de konfrontert med adferden sin, så blir det enten full krig…….

……med forsvar/angrep……. 

……eller de legger skylda/ansvaret over på andre……

 

 

Kay Pollak nevner (i ett av sine videoforedrag) at de som, tilsynelatende, klamrer seg mest til livet når de ligger på dødsleiet…..

…….er de som føler at de ikke har tatt ansvar for sitt eget liv……

Da føles det som om noe er “Uoppgjort”……..

 

Ingen av oss vet når….eller hvordan…..livet vårt skal avsluttes…..

….men vi kan velge om vi vil ta mest mulig ansvar for oss sjøl……..

….og våre ord og handlinger……

….eller om vi vil la det være…….

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Helt enig! Glimrende innlegg!
      Når man skylder på andre så gjør man faktisk seg selv impotent. Og når man tar ALT ansvar selv så gjør man seg selv omnipotent. (Allmektig)

    2. Det var et flott skrevet innlegg:) Det er fort gjort å skylde på noe utenfor en selv:) Jeg prøver faktisk å ta meg litt i det, og øver meg på å bli flinkere til å ta ansvar, hvertfall for det jeg føler og tenker:) hehe… Men jammen er det vanskelig av og til:)

    3. tankenemine67: Takk! Noen ganger i livet kan det skje må vi jo la andre ta ansvar for oss, fordi vi ikke er i stand til å klare oss sjøl; men er det snakk om noenlunde friske, oppgående personer, så er det noe annet. Ordet omnipotent hadde jeg aldri hørt før, så der lærte jeg noe nytt! 🙂

    4. birdbay: Takk! 🙂 Å fraskrive seg ansvar, handler gjerne mye om frykt. De gangene jeg har falt for fristelsen, så har det vært av frykt for konsekvensene! Det er menneskelig, men det beste er om man står for det man har gjort/sagt. Det går an å bli FOR ansvarlig også, og da tenker jeg mest på det å føle ansvar for andre. Man kan jo slite seg ut på det! 🙂

    5. Hehe jepp. Med kvinner kan man like gjerne tilstå alt med en gang. Sparer tid. Men noen ganger føler man seg slem da. For det virker som om dere så gjerne vil tro på ønskedrømmer.

    6. tankenemine67: Er det ikke litt sånn med oss alle, enten vi er kvinner eller menn? Det er menneskelig å ønske å farge virkeligheten rosa av og til. Noen ganger kan det også være en form for overlevelsesmekanisme i det….tenker jeg….

    7. Hmm ja det kan godt hende. Og jeg merker vel ikke selv når jeg farger virkeligheten rosa. For meg så bare ER det virkeligheten. Så joda. Kan nok hende at jeg “synder” mye mot det samme selv. Men det merker jeg ikke…

    8. Er så helt enig med det du sier. Det er viktig å ta ansvar og stå for det en mener og heller beklage og gå i seg selv dersom en gjør noe en ikke burde gjort. Alle kan trå feil
      Ønsker deg en fin kveld.

    9. sterke ord og mange tanker. Det er vel umulig å leve et langt liv som jeg har fått uten at det er ord som ikke skulle vært sagt og ting ugjort. Da må man nærmest ha vært vakumpakka hele livet.. eller den teknologien fantes jo ikke når jeg vokste opp. Da var det sylting.. og ikke fjanken om jeg ville levd mitt liv inni et Norges glass med rød gummiring og glasslokk med aluminiums skruing rundt.. stønn…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg