Om Tilpasningsgrøfter og Martyrminer….

 

 I ettermiddag fikk jeg sms fra Junior om at han kom hjem med en time senere fordi han skulle hjelpe noen med et eller annet…….

(Dette skjedde ca 10 minutter før jeg ventet ham hjem, og jeg var godt i gang med middagen.)

Jeg svarte : “Det er greit. Jeg spiser nok middag før du kommer hjem!”

 

I og med at han ikke orket å bruke tid på å varme maten, måtte han spise lunken middag.

(Ingen har vel fått varig men av det, så vidt jeg vet!)

Det var altså ingen Muggen Mamma med Martyrmine som sto parat for å varme opp maten FOR ham!!

(Som jeg har hatt en tendens til å gjøre i lignende tilfelle!)

 

I stedet satt vi i stua og småpratet, mens han spiste middag…..

……og jeg drakk kaffen min!

 

Jeg unnlot altså å gå i den berømmelige (og velkjente) tilpasningsgrøfta…….

 

(DEN grøfta har jeg vært dyyyyypt nede i maaaaange  ganger!!)

 

Jo, jeg kunne godt ha ventet, men jeg var sulten og hadde ikke lyst til å vente en time ekstra….

 

Jeg har begynt å ta vare på MEG ………

….også!!

 

  Dessuten ga Junior beskjed………….

……og da kunne jeg VELGE om jeg ville bli SUR……..OG vente på ham….

……om jeg ville vente på ham UTEN å bli sur…….

……eller om jeg ville gjøre det jeg hadde mest lyst til der og da……

……og være BLID og AVSLAPPET da han kom hjem!!!

 


Nei….jeg møtte ham ikke slik…..

……..ikke i dag….!

 

Et stjerneeksempel……….

……på en moderne og bevisst mamma…….

 

 

………det var det jeg var!!!

Ikke sant???

 

 

 

18 kommentarer
    1. jo du gjorde det helt rette )) en får ikke noe igjen fra barna våre ved å sy puter under armane på dem )) så dei har ikke vondt av å varme sin mat selv,eller velge å spise den lunken.

    2. Høres bra ut 🙂 OG han er jo også så stor at OM han ville ha varm mat, så kunne han varme det selv. JEG gjør også som deg, når jeg er sulten og planen er å spise sånn eller sånn, gidder ikke vente og bli sur, eller sende sure meldinger. SIer bare OK- og JEG SPISER NÅ 🙂 FLinke vi 😉

    3. fruensvilje: Ja, det er egentlig ingen grunn til å bli sur, så lenge de gir beskjed om at de kommer senere. Fort gjort å lage storm i et vannglass….og det har i alle fall jeg hatt lett for å gjøre! 🙂

    4. frodith: Ja, så enkelt er det faktisk! En annen ting er hvis det er en spesiell anledning og man vet at noen har anstrengt seg skikkelig for å stelle i stand. DA kan man anstrenge seg litt ekstra for å komme hjem til den tida som er avtalt! Det handler også om å vise hensyn og respekt! 🙂

    5. Jepp! Sånn er det. Jeg kunne også gått dit hen at jeg sultet meg en time for å vente på at avtalt tid ble utvidet med en time………………… :-/ Greit å bare si som frodith: OK! kom når du kan…… JEG SPISER NÅ! 😀
      Men samarbeide og respektere er et nøkkelord <3

    6. Jepp, det var akkurat det du var ‘!!! 😀 Og så er det jo veldig greit med juniorer som gir klare beskjeder. 🙂 En god oppdragerske er du.

    7. Supermamma kalles det. Han må jo lære seg å varme maten selv, for mamma er da ikke alltid på plass når man blir voksen. Flott levert søte du! 🙂

    8. natheless: Takk! Han er ganske sjølstendig på mange vis….også i forhold til matlaging. Når jeg har vært hjemme en dag, og han har vært på skolen, synes jeg imidlertid at det er naturlig at jeg lager middag. 😀

    9. Sånn skal det gjøres!👍 Han er jo så stor at han klarer å varme maten selv, om han ønsker det, og du bør jo spise til den faste tida når du er sulten. Dessuten var det jo bra at han ga beskjed, så da bør man ikke bli sur. Jeg har ei venninne med en 18 år gammel sønn, som bor for seg selv og hvor hun må komme å vaske opp!😱 Han burde ha lært det da han bodde hjemme, ellers er han ikke voksen nok til å bo alene spør du meg. Viktig at alle tar i et tak med forskjellig, – har jo mye å si for selvtilliten også å kunne mestre ting.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg