På førsteplass…..?

 

Ja, nå tenker jeg ikke først og fremst på å stå på seierspallen……..

 

 
 

 

For en tid tilbake leste jeg et blogginnlegg skrevet av en mann…..

Han skrev at for ham var ekskona alltid på førsteplass……

……så kom ungene……

Dersom han skulle ha en kjæreste, måtte denne derfor finne seg i at hun aldri kom høyere opp på prioriteringslista hans……

………enn på en tredje plass……

 

Jeg tror det kan bli vanskelig å få et slikt forhold til å fungere…….

I så fall må det være en gjensidighet i at begge parter er enige om at de setter ekser og unger foran det nye forholdet. 

De færreste synes nok det er ok å føle at de omtrent aldri har første prioritet……

…….ikke en gang andre prioritet…….

 

Det er viktig å ha et ryddig og greit forhold til sin eks når man har barn sammen.

Dette gjelder særlig så lenge unga fortsatt bor hjemme hos foreldrene, og er avhengige av deres daglige oppfølging og omsorg.

Tar man hensyn til, og samarbeider med eksen, så kommer det gjerne også unga til gode…….

 

Kommer det imidlertid dithen at forholdet til eksen styrer det meste………

……enten DET forholdet er slik eller sånn…..

……så tenker jeg at det gjerne ligger noen hunder begravet……………….

…….i form av frykt for ubehagelige konsekvenser……

…….eller kanskje til og med et håp om å få eksen tilbake……??

 

En gang var jeg i et forhold til en mann som knapt nok var på talefot med ekskona……..

De kommuniserte via sms, og unngikk å møtes ansikt til ansikt, til tross for at de hadde flere barn sammen……

 

Dette medførte også mye utrygghet i forhold til hans og mine planer…….

……..for det ble en slags konkurranse om unga…….dem i mellom….

I alle fall slik jeg opplevde det……

 

En må være villig til å akseptere at planer noen ganger må endres………

……og at ens egne behov/ønsker ikke alltid kommer først….

……men jammen er det også viktig at det er en form for balanse…….

……og at en føler at en er øverst på prioriteringslista hos partneren….

……i alle fall en gang i mellom!

 

Å få lov til å føle seg litt “Viktig”…..

….det er VIKTIG!!!

 


Ikke alltid…..men i blant…..!

 

Det gjelder enten man er barn, voksen, venn/venninne……..

……eller kjæreste……..

 

Det er en ærlig sak å innrømme det…..

…..rett og slett kalle en spade for en spade……

….uten å anklage eller sutre av den grunn!

 

 

15 kommentarer
    1. Skjønner g i Dt hva du mener og er helt enig. Klart det må være lov å ha et sånt ønske 🙂 Litt rart om mannen prioriterer eksen først, høres rart ut.. Går det bra med flyttinga? 🙂

    2. Jeg er helt enig med deg, om eksen er på 1.plass, ja da er man fortsatt forelsket, eller vil ha den personen tilbake i livet. Jeg hadde ALDRI innledet et forhold på disse premisser! Man trenger å føle seg elsket, og prioritert! Ja, barna kommer alltid først, men ikke en eks!! Men ja, er man like, på det området, så går det kanskje.. Men jeg hadde aldri godtatt det! Man skal føle seg viktig i et forhold!

    3. Ja jeg ville nok ikke ønsket meg et nummer tre forhold. Men når jeg tenker meg om, så er jeg kanskje det. 🙂 kanskje fire også 🙂 først barnebarna og så barna og så svigerdøtre og så meg tror jeg,hehe Jeg tror jeg er før kattene 🙂

    4. Jeg er så enig med deg, karidansen.
      Jeg må ærlig innrømme at om jeg fant meg en mann og han fortalte at ekskona/kjæresten kom foran alt……….. ja da hadde jeg snudd i døra. At barna kommer foran, det er helt noe annet. Men at en eks skal kunne regjere og bestemme og bli satt foran en NY kjæreste, nei det er for meg uforståelig. Ja, at de har godt forhold pga barna og slikt det er noe annet igjen – for det er nødvendig.
      Ønsker deg en god lørdag!

    5. Uff da, sette andre kjærester under ekskona… usj da… hvem finner seg i sånt men foreløpig skal han ha ros for å være erlig eller var det ikke litt provisering i innlegget slik at han koser seg med reaksjonene? Har jo ikke lest det men folk kan jo skrive hva de vil
      Men dersom det er tilfelle at han mener det så tror jeg han får problemer i senere forhold
      Uansett så ønsker jeg deg en kanllfin lørdag

    6. frodith: Det kan jo hende han skrev det for å provosere. Det er en god stund siden jeg leste innlegget. Når det gjelder flytting, så nærmer det seg nå. Håper å være ferdig med flyttesjauen innen utgangen av mai! 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Er det mindreårige barn inne i bildet er det en hovedregel at deres ve og vel komme først……men man skal også ha lov til å prioritere egne behov i blant. Barn som er vant til at deres ønsker og behov ALLTID skal gå foran foreldrenes, blir fort noen store egoister. Tar vi vare på oss sjøl får vi mer overskudd til andre! I den grad en eks skal tas hensyn til, så må det være fordi det er til beste for ungene! 🙂

    8. Mariann Sæther Tokle: Kanskje er det ikke slik….bare tilsynelatende? Det er en litt sørgelig prioritering….for partneren SKAL være viktig og OFTE komme på førsteplass…mener jeg…..! Skal foreldre – og besteforeldre utslette seg sjøl for yngre generasjoner? NEI, mener jeg! 🙂

    9. Etdiktomdagen: Ungene skal OFTE kommer først, og jo yngre de er jo mer hensyn må foreldrene ta….Men unger som ALLTID er vant til at foreldrene lar egne behov vike….de blir noen ufordragelige egoister som ikke blir enkle å forholde seg til for noen. Heller ikke for fremtidige partnere! 😉

    10. tepausen.blogg.no: Det er en god stund siden jeg leste innlegget, men jeg følte at denne mannen ikke hadde klart å komme over bruddet til ekskona…..Han innså nok at det ikke ville bli lett for ham å finne en ny partner slik staå var! 😛

    11. Nei, man utsletter ikke seg selv. 🙂 Men når man er trygg på seg selv og forholdet så har man kanskje ikke det behovet for å være først. Ja, jeg kan ikke snakke for andre, men jeg har ikke det. Jeg setter pris på alenetiden jeg har også. Synes det er godt å kunne holde meg litt i bakgrunnen. Men man må kanskje ha et stabilt, godt forhold for å kunne være raus med kjærligheten, la barna komme først. Nå har jo vi voksne barn, så nå er det svært så gjevt med barnebarn og de forguder jo bestefar. Det er han det er mest stas med. Det er han som styrer med de, mens jeg er litt i bakgrunnen. kjærligheten er ikke mindre av den grunn. 🙂

    12. Mariann Sæther Tokle: Som du sier : Er man trygg på seg sjøl og forholdet og det som er I BUNNEN, så godtar man mer fordi man VET innerst inne at man er viktig! :). Og sjølsagt er det stas med barn og barnebarn!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg