Verdensvant Vindrikker….?

 

Jeg er ingen vinkjenner………

De få gangene det har hendt at jeg har måttet prøvesmake vin på restaurant…..

…..har jeg følt meg ganske dum…….

Da har jeg hatt lyst til å si til kelneren :

– Bære tøm opp glasset, du, for je har itte peiling……

……og om je itte syns at vina er no’særlig go’ …..

……så tør je itte å si det åt deg allikevæl!

 

…..men sånt sier man jo ikke…..

SÅPASS skjønner jeg……

Så da har jeg prøvd å gjøre gode miner til slett spill, sniffet pliktskyldigst ned i glasset…….

…….og tatt en slurk!

 

Deretter har jeg smilt det mest verdensvante smilet jeg har vært i stand til å oppdrive………….

……..og gitt klarsignal til at kelneren kan skjenke vin i glasset mitt!

 

I går smakte jeg ei vin jeg aldri har smakt før……

Dattera mi var nemlig på Harry-tur i Sverige i høst.

Der hadde hun kjøpt :

 

Pærevin!

 

Kjempegod, syntes jeg. Den var ikke spesielt sterk; inneholdt bare 8,5% alkohol!

Og når en først skal kose seg…………

……….så er ikke karamellrand  å forakte!  

 

Nei, den var ikke hjemmelaget, men god likevel! 

 

 

24 kommentarer
    1. Jeg har jo drukket noe vin i mitt liv,, og vært på vinsmaking i Frankrike. På en av våre mange turer til Paris så var det sånn middagsbuffet med vin på det hotellet vi bodde. Og vi var godt i gang med maten, da det kom et eldre fransk par ved nabobordet. Og de sendte ut en fem,, seks flasker av nøyaktig samme vin som vi drakk.. da ble jeg usikker gitt.. Men jeg opplevde en gang i Sveits at han som smakte nikket og smilte.. men da kelneren begynte å fylle glassene,, så han grums så han røsket med deg glass og flaske og kom med nytt.. da blir jo ”smakeren litt usikker.. 😛

    2. Jeg liker heller ikke den der vinsmakingen. I alle fall ikke hvis jeg smaker for flere enn kun meg selv 🙂 Sånn som på Rhodos 😉 For jeg tenker som så, at tenk hvis jeg synes vinen er god, men kanskje ikke dere ville like den? 😉 Men jeg gjør som deg…
      Hvis det hadde vært noe galt med vinen, så ville jeg jo selvsagt ha sagt ifra, på en eller annen måte. Men jammen ikke lett det der…..

    3. he he hadde vært like blå jeg )) for jeg drikker ikke vin.Men jeg skal på cruise i mai og jeg har betalt for en pakke hvor vinsmaking inngår en av dagene )) så du skal se jeg også må gjøre som du hi hi.
      Den karamellranden såg himmelsk god ut )) jeg skeiet ut med ferske jordbær gjømt under et lokk av deilig vaniljesaus i går )) en skal kose seg litt

    4. Å herlighet den så god ut:) Karamell randen altså:) Sikkert vinen også, men jeg er ikke så veldig glad i vin:) Men sånn som den som sikkert ikke er så sterk hadde jeg kanskje likt:) Ønsker deg en nydelig dag koseligste karidansen:)

    5. Ja, den prøvesmakingen er også for meg gode miner til slett spill. Jeg opplevde en gang at fruen sendte ut igjen en vin vi fikk servert på et hotell i Karlstad, men den vi fikk i stedet var ikke bedre – så da så…

    6. fruensvilje: Ja, en skal kose seg…LITT. Når du har “cruiset” en stund, så får du nok dreisen på den vinsmakinga! 😉 Da blir du så verdensvant, atte! 😀

    7. Eva: Egentlig er det jo ikke det største ansvaret en tar på seg…..men kjedelig hvis alle de andre griner på nesa av vinen man har godkjent. Nå er jo smaken litt ulik, så det den ene synes er godt liker kanskje ikke den andre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg