Om å Synde på en Søndag…..og ellers også kanskje…..?

 

Karidansen er i slutten av tenårene….

Hun sitter og strikker…..for det synes hun er koselig……….

 

– Vet du ikke hvilken dag det er i dag?

Det er en eldre kvinne som spør…….

Karidansen skjønner ikke helt hva kvinnen mener….?

For visst vet Karidansen hvilken dag det er!!!

 

– Jo’a, det er sønda’n i dag , svarer hun – og fortsetter ufortrødent videre med strikketøyet…..

– Du skal ikke strikke på en søndag, sier kvinnen.

Karidansen skjønner fortsatt ikke hva kvinnen mener.

Hvorfor skal man ikke strikke på en søndag???

Karidansen har aldri hørt noe om DET før…..

Det er da moren til Karidansen griper inn :

– Kari ser ikke på dette som arbeid, sier hun.

– Hun strikker fordi hun synes det er moro!!

……..og Karidansen fortsetter å strikke………..

…….for hun er hjemme hos moren og faren sin….

…….og kvinnen som sa at hun ikke skulle strikke……

…….var gjest i huset.

 

 

Hadde jeg vært gjest hjemme hos denne kvinnen, så hadde jeg lagt vekk strikketøyet.

“En får ta skikken dit’n kjæm” ……..sies det.

Det handler om å vise respekt for andres syn……..

……..sjøl om en er uenig – og kanskje til og med synes at det er noe stort tull!.

 

Kvinnen mente nok ikke å være uhøflig…..

Hun var bare så låst i sitt syn på hva man kunne gjøre……..

…….og hva man slett IKKE kunne gjøre…….

…….hvis man skulle få “Komme hjem til Jesus”!

Det er vel det som kan kalles å være……

“Gudfryktig”??

 

Det er SYND å danse…….

Det er SYND å ta seg et glass vin……

Det er SYND å ha sex før man gifter seg……..

 

Om jeg blir nektet adgang ved Perleporten……

…..fordi jeg har strikket på en søndag………..

…..fordi jeg er glad i danse…

…. fordi jeg synes det er koselig å nippe til et glass vin i blant……

…..eller fordi jeg var gravid da jeg giftet meg…….

 

……så kæin det vara me’ hele ‘Parradiset for min del……..!!

 

 

 


Dattera mi hadde strikket votter til meg til jul!

 

 Jeg spurte ikke om hun hadde sittet og strikket på en søndag….

……men det er vel fare for at en travel student hadde gjort nettopp det!

 

Det finnes vel verre “Synder”……?

 

 

 

 

 

28 kommentarer
    1. For å ikke snakke om å spille kort. det var synd det. den fikk nemelig jeg servert da jeg var ungdom, av den eldre garde. at kortspill var djevelens verk. Her strikkes det på søndager, å spilles korthvis vi vil det. Tror ikke på en fordømende gud, så lenge man er snill og grei. så tenker jeg at det meste går greit jeg 🙂

    2. Ja du, det finnes nok værre synder 🙂
      Fine votter du fikk av datteren din da 🙂
      Før var det meste synd på en søndag og ellers……. vi fikk ikke spille kort hjemme ….. det var synd….. men mine foreldre gav seg til slutt….. pappa var jo vant til å spille kort da an var sjømann…. mamma var oppdradd strengt…. men vi fikk lov til slutt,,,,, strikking var forbudt på en søndag men vi gjorde det nok allikevel…… det skulle ikke arbeides med noe,,,,,, holde hviledagen hellig…… Men, noen måtte jo jobbe for å holde hjula i sving både her og der……. så det har nok ikke vert enkelt dette med helligdagen 🙂
      Ha en flott søndag, karidansen 😀

    3. Tenk at DET skulle være synd også da! Hva gjorde de på søndagene? Bare satt og leste bibelen eller med hendene i fanget? 😮 Herlig lesning 🙂 Og fine votter <3 klemmer og fin søndag. Jeg skal nok hekle bittelitt 😉

    4. Må nesten trekke litt på flirebåndet, men nei det var jo alvorlige saker det før, å strikke på en søndag. Men som moren din sa at det var ikke arbeid. Det er forskjell på å arbeide på en søndag også og gjøre andre ting. Tror de aller fleste synes at 5 dagers uke er nok. Men dersom en setter det på spissen så skulle jeg aldri jobbet på søndager 🙂 Men det må man jo i mange yrker. Det er rart med det å pirke på små ting. Tror ikke, vel jeg skal kanskje si at jeg antar at Gud ikke bryr seg om å strikke på en søndag eller ikke. Det står ikke nevnt noe sted men enkelte har kanskje lettere for å lage regler selv knyttet opp til bibelen om hva som er sånn eller sånn uten at det nødvendigvis er riktig. For øvring vil jeg bare nevne Joh. 3.16 som jeg lærte utenatt når jeg leste for presten (tror det var da) Men det er flott at du peker på at man skal følge skikken der man kom som gjest, for man er jo gjest. Vi er alle ulike og den lille tiden vi lever på jorden så kan en respektere den andre i dennes hjem, det koster så lite.
      Pussig det der med strikking på søndag, det henger fremdeles igjen i dag, har opplevd det selv for ikke så lenge siden. Jeg tenkte at jeg skulle fortsette å legge opp masker i dag. Men dersom strikking hadde vært jobben min hver dag så tror jeg at jeg ville la hendene hvile lørdag og søndag 😉

    5. Må jo si meg enig- det finnes verre ting å synde på 😉
      Jeg er ikke den som klikker av at naboen klipper gresset på en søndag- noen ganger har jo uken litt for få dager til å rekke med alt- og jeg klikker ikke av at noen har hengt ut klær til tørk på en søndag heller.
      Jeg setter pris på de røde fridagene vi har her til lands, men jeg lever ikke etter det at hviledagen- søndag- skal holdes hellig 😛 he he

    6. Jaja, synden er likelig fordelt, den fins også på “indremisjonsvestlandet. Respekt for andres syn – jo, den skal gå begge veier, men der sliter vi tradisjonelt mot tolkerne av “bøkenes bok”.
      Godt innlegg du hadde der, og finn fram strikketøyet selv om det er søndag i dag…

    7. haha, ja det finnes nok større synder enn det:) Et artig innlegg, tenk sånn var det for mange. Kanskje for noen enda:) Ønsker deg en nydelig syndefri dag fineste du:)

    8. Nå fikk jeg meg en herlig latter,, Leeer.. Men jeg husker godt den fokusen på søndager.. selv om min familie ikke har vært ansett som en del av den harde kjerne i indremisjonen,, eller hvordan det defineres. Søndager skulle det helst ikke gjøres noe som helst.. Men akkurat DET sliter jeg med å se at du klarer.. selv om jeg ikke kjenner deg så godt 🙂 Og.. tusen hjertelig takk for herlige ord på Frodith bloggen,, jeg ble rørt til tårer 🙂 Klem

    9. Herlig. Då kan vet bare være med hele paradiset for meg… haha… JA, du får det sagt. Jeg er oppvokst som 7. dags adventist… Da var det ikke lov å klippe, ikke noen form for hobby….eks strikking, se på TV, gå i butikk eller være på skole fra solen gikk ned på fredag til skolen gikk ned på lørdag. (Sabbaten) 🙂 .. Pinlig på vinteren, når jeg måtte gå hjem rett etter at jeg var kommet på skolen på fredager. Ehm… nå er jeg humanetiker og bestemmer selv. 😀

    10. Jeg sier som presten her sa til en eldre dame jeg kjenner, da hun ville ha noe å gjøre på søndagen etter å ha mistet mannen sin. “Gjør hva du vil du, men husk at du ikke skal forstyrre andre på søndagen, for alle trenger en hviledag.” Synes det var klokt sagt. Damen begynte å jobbe i hagen på søndagene, hun luket og plantet, men hun brukte aldri gressklipperen på den dagen. Hun hadde en fin dag og forstyrret ingen. Om vinteren strikket hun og hadde mange fine søndager i glede. Nei, det er slett ikke synd å strikke på søndag. Godt det ikke er sånn lenger.

    11. jeg er helt enig med deg )) i vår tid er ikke strikking arbeid,tror det var mer før i tiden da dei måtte strikke for å ha kle på kroppen )) da skulle dei kvile på søndagen .Jeg slapper også av når jeg strikker,så da fortsetter vi med det )) hyggelig å få selvstrikkede votter av dattera da

    12. frufrydefull: Hjemme spilte vi mye kort med besteforeldrene våre. Det var ikke poker og pengespill da! Nei, finnes det en Gud så er han/hun/det ikke fordømmende….tror jeg! 🙂

    13. etdiktomdagen: Hjemme var det ikke strengt med kortspill og håndarbeid. Vi unngikk å bruke gressklipper, og far unngikk å kjøre våronn/skuronn på søndag formiddag, så sant han ikke var veldig på etterskudd fordi værgudene ikke hadde spilt på lag. Jeg synes det er greit at det er en dag i uka da det er mer stillhet og ro, men fanatisk skal man ikke være!! 🙂

    14. frodith: Ja, kos deg med heklinga! I våre dager er jo ikke håndarbeid ARBEID i den forstand.Ikke bråker det så veldig heller, akkurat! 😉 Før var det bare denne ene dagen i uka at de tok seg fri….og da var det liksom ikke måte på! 🙂

    15. tepausen.blogg.no: Ja, jeg mener en må ta skikken dit en kommer når en er gjest, så sant det ikke er aldeles urimelige “krav”. Ja, søndagen kan være annerledesdagen, da man gjør litt andre ting enn på hverdagene! 🙂

    16. Elin Slåen: Jeg “gjørs” ikke på å starte plenklipper eller annet som skaper mye støy på søndag formiddag. Hva jeg gjør inne i mitt eget hus er derimot min sak. Jeg bor jo ganske usjenert pr i dag, men jeg ville nok ikke “klikke” om naboen startet gressklipperen, så sant det ikke var GRYTIDLIG eller VELDIG sent på kvelden. Normale hensyn er det jo verdt å ta alle steder. 🙂

    17. funderier: Jeg har ikke vokst opp i et område der det har vært så strengt. Tror både, Sørlandet, Vestlandet og Nord-Norge tradisjonelt har hatt flere bedehus og flere og strengere religiøse grupper. Hjemme var det ikke så mye av det, men mor sang “Kjære Gud” for meg da jeg var lita! 🙂

    18. birdbay: Tror ikke jeg har en eneste “syndfri” dag jeg – i alle fall ikke hvis jeg skal gå ut fra de aller strengeste , kristne miljøene! 😉

    19. dedicat: Jeg er nok litt rastløs av natur, og liker å drive på, men jeg kan være lat også!! Ja, jeg mente det oppriktig det jeg skrev hos Frodith!! Du er den eneste, mannlige bloggvennen jeg har som ofte kommer med en hyggelig kommentar. Mange flotte innlegg har du også! 🙂

    20. Tone: Skjønner godt det med fredagene. Som foreldre kan vi fort tre meningene våre nedover hodene på de stakkars ungene vår (Sjølsagt i beste mening).
      Jeg er egentlig ingenting – altså , jeg definerer meg verken som kristen eller humanetiker. Jeg går i kirka når det er store anledninger. Det er ikke kirka det er noe feil med; men derimot med enkelte av dem som jobber i den! 😉

    21. natheless: Vi må unngå å lage oss regler som gjør livet trist og begrenset, men vi bør ta hensyn til hverandre og respektere at andre har et annet syn enn oss. (Innen rimelighetens grenser!) 😉

    22. Det var mye mer som var synd før…… godt det ikke er så veldig sånn lenger…… søndag var å ikke strikke, ikke bråke, ikke ikke ikke…… uff! Lo godt av innlegget – du skriver så herlig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg