Da det NESTEN small’ i ‘garrasj’døra……!

 

Gardsveien opp hit er laaaaaang og bratt!!

Når det er småglatt, så må en ta go’ fart for å komma opp………

Noen gonger tar je go’ fart….for sikkerhets skyld!

For om det itte er glatt nederst i bakken, så kan det væra glatt midt på…….hell øverst…..

Når’n har hatt no’n baklengsturer ne’over bakken her……..

……for det att’n bære NESTEN kom opp…..

…….da er’n villig tel å gi på ganske bra for å væra rimelig sikker på at det itte blir “baklengs – reprise” att med det første…….


Je har tatt no’n baklengs me’ halvskru ne’over her…………

(…..og no’n UKONTROLLERTE framlengs og….. for den saks skyld…………)

Je lik begge deler frykt’li dåli’!!

 

Her om dagen hadde je litt (for) go’ fart på toppen tå gutua……

Det var itt’ no’ særlig glatt……..før je kom framma ‘garrasjen…….

 

DER var det glatt, der……!!

 

SÅ glatt var det………..

………at je var på go’ tur tel å få et ublidt møte me’ garrasj’døra…..

….men bilen stoppe rætt før det small…..

….enda je fekk akutt småpanikk…….

….. og gjorde det som er FY- FY i slike ‘sittvasjoner :

 

Tråkå på bremsen………!!!!

 

Det hadde vøri domt om det hadde smølli……….

……for garasj’døra vart måle’ oppatt i sammar…….

……da sønn’ min og svigerdatt’ra arrangsjerte dugnad…..

…….for å måle oppatt låven…….

 

Det er helst itte SLIK je vil setta spor ætter meg…….

 

18 kommentarer
    1. Godt du fikk stoppa i tide :)) Vi bor jo oppi bakkene..så kjenner til å holde litt fart for å komme opp..men hovedveien er jo som regel strødd så det går greit :))
      Så de fine kjolene og hårpynten i forrige innlegg….og aller finest bildet av deg :)) Ha en trivelig kveld :))

    2. He-he, ja synes jeg ser deg. Sånne veier er skumle, og vi hadde en hjemme også 🙂 Måtte ta fart vet jeg, og suse inn med en liten sving …. men så begynte de å strø..og det hjalp 😀

    3. haha. Uff da, er ikke bare bare å kjøre på glatta:) Men det gikk jo bra denne gangen da heldigvis og ingen dype spor i garasjedøra:) Ha en fortsatt nydelig kveld:)

    4. annebe: Tusen takk! Jeg vil gjerne ha litt utsikt når jeg flytter, men jeg trenger ikke SÅ mye utsikt, kan du si…For det medfører litt baksing på vinterstid. Min neste bil skal være firehjulsdrevet, uansett! Da er det i alle fall ikke noe problem å komme OPP! 😀

    5. frodith: Ja, som regel blir det strødd her også, men noen ganger er isen så hard at grusen ikke får ordentlig tak. Det blåser mye her på toppen også, og det er med på å gjøre det vanskelig med grusinga. 🙂

    6. uff,glatte bakker er ikke gøy,da må en passe på å strø godt så bil og bein får bedre grep.En firhjulstrekker høres ut som den perfekte bil for bakken opp til deres gård også,men godt det ikke small denne gangen da

    7. fruensvilje: Som jeg skrev til annebe : Neste gang jeg skal bytte bil vil jeg ha firehjulsdrevet, sjøl om jeg trolig ikke bor her da! Hadde jo vært greit å kunne besøke sønn og svigerdatter uten å gjøre så dramatisk entre på vinterføre!! 😉

    8. Åh godt det ikke small – du som skal til å flytte å greier etter hvert også :-S Glatte bakker er ikke noe morsomt…… sidelengs, baklengs, framlengs – uansett er det ikke morsomt å skli i bakker………… ubehagelig kjedelig …………………. Du stoppet i tide 😀

    9. Ha, ha, du får meg til å le igjen, så tårene triller midt på natten….Synes jeg ser deg baklengs med halvskru…:)Kanskje best å flytte på seg snart ja…:)

    10. Nei, hjelp sånne spor vil vi ikke sette etter oss. Jeg hater glatte og når bilen seiler avsted uten kontroll. Ja da, har opplevd den noen ganger, men som regel går det bra da! Håper du får strødde veier framover! 🙂

    11. maiken: Jeg skal si deg en ting : De gangene jeg har seilt baklengs nedover her….da har jeg IKKE ledd….før litt etterpå…! Og mirakuløst nok, så har bilen ofte gjort en “Halvskru” i bunnen av bakken, slik at nesa har pekt rett vei!! 😉

    12. Margrethe: Takk! jeg lurer på hvorfor jeg ALDRI kan lære det med å la være å bremse når det begynner å skli – og i alle fall bare pumpebremse…. 😉

    13. natheless: Jeg liker veldig godt når det blir april og det er slutt på glatta i seks måneder!! Stort sett er det strødd her, men det har vært noen glatte dager mange steder de siste ukene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg