Å være stolt av noe/noen……..

 

Det er godt å ha noe å være stolt av…………

…….og da tenker vi kanskje først og fremst på det som betyr at man har vært “flink” …….

…….eller har prestert noe…..

Jo, det er moro å ha fått til noe……..

…..oppnådd en god karakter –  eller bestått en eksamen, eller ei svenneprøve, med glans!

Å ha utmerket seg på idrettsbanen……

…….eller nådd et mål man har satt seg……

 

Da faren min døde, for snart tredve år siden, var det ei dame som ønsket å si noen oppmuntrende ord til meg :

– Han etterlater seg i alle fall en flott gard.…..sa hun.

Der og da syntes jeg det var en temmelig mager trøst……..

…..men jeg har noen ganger tenkt på det i ettertid…….

…….og kjent på stolthet…..

…….over at faren min var en dyktig og respektert gardbruker…….

 


Far, rundt 20 år gammel. På dette bildet ser jeg tydelig likhet med den eldste sønnen min……….

Ser nok også noen likheter med yngstemann……..

 

Jeg er stolt av min mor og mormor også……….

Ikke bare fordi de har vært “flinke”, men fordi de har vært solide, sterke damer som har måttet ta mye ansvar i livet.

Det er lett å irritere seg over “håpløse” mødre…….

…….i sær når man er ung……

…….men vi kommer gjerne til et punkt i livet da vi kanskje begynne å forstå litt mer……

……..og verdsetter på en annen måte…….


Mormor Olea;  gardkjerring , “lærerinne” og sjubarns – mor i Risberget i Våler.

På bildet er hun ca 45 år gammel………

(Ikke til forkleinelse for mine tre andre besteforeldre, men jeg var nok ekstra knyttet til mormor!)

 


Mor (11 – 12 år gammel) baler med ei gjenstridig ku!

 

Vi er gjerne stolte av unga våre også………..

………og sjøl om vi kan bli både sinte og irriterte på dem……..

……..så er de fleste av oss ganske så vare på at andre kritiserer avkommet vårt!

 

Det er viktig å gi unger(og voksne også) anerkjennelse for det de ER…….

………….ikke bare for det de PRESTERER!!

 

Er du stolt av partneren din????

…..eller ser du bare alt som er irriterende ved vedkommende??

 

En eldre dame fortalte meg om en gang hun hadde gått på gata sammen med mannen hun hadde vært gift med i mange år…..

Plutselig utbryter han :

– Jeg er så stolt av å gå her sammen med deg! Jeg synes du er så flott!!

Det var et herlig kompliment å få  – og kanskje særlig av en man har levd sammen med i mange år……

…..for det er så fort gjort å glemme å vise oppmerksomhet og interesse når det har gått noen år………

….den første forelskelsen har lagt seg….

……og det meste har blitt en vane…….

 

Jeg diskuterte dette med ei venninne for noen år siden…..

Vi var skjønt enige om at det var viktig å kunne føle stolthet over partneren sin…..

Det kan absolutt være at vedkommende er dyktig til noe praktisk…..

…… altså er en person som “Får til noe målbart”…

………på en eller annen måte…..

…….men minst like viktig er det å se etter de gode menneskelige kvalitetene….

………anerkjenne dem…..

…… og unne den andre å få lov til å skinne litt……

……..for det han/hun ER!

 

Og så er det viktig å anerkjenne/være stolt av seg sjøl!

Se sine egne kvaliteter………..

…..og gi seg sjøl et klapp på skuldra….

….med jevne mellomrom……..!

 

Jeg har ikke vært så vant til å “rose”……

Vi har nok vært litt tilbakeholdne med det i min familie…….

Blir det veldig mye “skryt”……..så blir jeg litt forlegen….

…….og lurer på om det bare er ” tillærte, glatte fraser”!

 

Men…….

…..det er hyggelig å gi og få noen “godord” i ny og ne!!!

 

21 kommentarer
    1. Ja, vi trenger ros alle sammen, det vokser vi på føler jeg. Hurra for deg og hurra for meg! Nytt år ligger i startsgropa og venter på oss. Vi kan med stolthet møte det med løftet hode!

    2. Veldig viktig begge deler, å se egne gode sider, og gjerne skryte av dem. Men også se andres, og huske å si det innimellom. Jeg er veldig stolt av partneren min, og han får høre det også 🙂 Moro med de bildene av bestemor og mor osv 🙂 Koselig <3

    3. Så koselig å se de bildene :)) Klart man skal være litt stolt av det ens nærmeste har fått til eller at de er gode personligheter…:)) Jeg bruker heller ikke så store ord..men gir en klem og sier jeg er glad i mine..og de det samme til meg :)) Man skulle nok vært flinkere til å være fornøyd med seg sjøl også..og noen ganger er jeg det :)) Nattaklem <3

    4. Et fantastisk innlegg:) Ros er viktigere enn man tror:) Og å være stolt av, ja det gir en god følelse det også:) Artige bilder, tenk hvordan ting har forandret seg:) Jeg ønsker deg en fantastisk dag fineste karidansen:)

    5. Takk for et tankevekkende innlegg. Nei, vi er nok ikke god på å rose og anerkjenne våre nærmeste, og det å ta imot ros eller anerkjennelse er vel ikke alltid like lett. Men det gjør noe med selvfølelsen både å få og gi ros…og dagen lysner litt…

    6. Så fint innlegg, karidansen <3
      Å gi ros er godt- og å få ros er veldig godt. Ja vi er stolte av våre barn. Vi er stolte av mye - og det å få godord av og til gjør godt inne i kroppen vår 🙂 Det varmer. Og det å GI godord, vise at en er stolt av om det er partner, barn, foreldre eller noe annet,,,,, det er viktig 🙂
      Ønsker deg en god dag og ei god nyttårsaften.
      klem

    7. det er sant ,alle både små og store trenger å høre att det er både gode og flinke ,heldigvis er vi flinke til å gi skryt i min familie og jeg og min mann gir hverandre komplimanger støtt og stadig )) i positiv retning altså hi hi riktig godt nytt år til deg og dine.
      Likte bilde av din mor med den gjennstridige kua,det viser att det kan være tak i ungpiker også )

    8. natheless: Ja, det er godt å få ros. Det er også viktig å få konstruktiv kritikk. Her på bloggen er det jo ikke slik. Her handler det mest om en liten tilbakemelding og et tegn på at vi ser hverandre! 🙂

    9. frodith: Takk! Ja, synes det er fine motiver, sjøl om de ikke er så skarpe. Bra at Herr Frodith får fortjent ros av sin kjære!! Det er fort gjort å ta den man bor sammen med som en selvfølge! 🙂

    10. birdbay: Takk! Ja, ting har forandret seg – noe er bedre, og noe er kanskje ikke så positivt. For eksempel at flere og flere blir mobil- og nettavhengige. Det går ut over det sosiale livet når “alle” sitter og taster! 🙂

    11. etdiktomdagen: Takk! Jeg har ikke vært så flink til å rose, men jeg øver meg. Det handler en del om hva man har vokst opp med. Ellers skal en ikke bare strø om seg med fine ord heller. Ros fra en person som sjelden gir ros, det er ekstra godt å få! 🙂 Et lite klapp på skuldra og en følelse av å bli “Sett” er uansett viktig! 🙂

    12. fruensvilje: Bra at du og mannen gir hverandre komplimenter. det er fort gjort at sånt blir borte når man har levd sammen i mange år, men det skal tiol for å bevare gnisten og de gode følelsene, tror jeg. Ja, det har alltid vært tak i mor, hun er ganske sta og utholdende! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg