Novelle : Ved ei veiskille……..

 

Hun sukket………….

Kontoen var nesten tom……

…..men det lå ingen ubetalte regninger igjen på skrivepulten…….

 

Hvor mange ganger hadde hun sittet her…….

….med klump i magen………

……og gruet seg for å åpne alle konvoluttene med vindu på???

 

Ikke så rent få ganger!

Så naiv hun hadde vært den gangen….

….for snart tredve år siden…..

….da hun, ung og nyforelsket, hadde flyttet hit!

 

Så lite hun hadde visst…..

……..og så mye hun hadde fått lære….

….til dels på den harde måten……

Men…….nå var det snart over……

Hun kunne legge fra seg ansvaret…….

Hun hadde betalt den siste regninga…….

…..som fulgte med det hun nærmest hadde snublet inn i…………

 

Hun hadde ikke følt at hun hadde hatt noe reelt valg den gangen………

………og hun hadde mange ganger hatt lyst til å flykte fra alt sammen…..

……..fra alt ansvaret og alle oppgavene hun egentlig ikke hadde følt at hun mestret…….

 

 

Hun følte mest lettelse……

…….men også noe vemod……

Dessuten…………

……var det så mye som sto åpent……

Hvor skulle hun bo…..?

Hva slags jobber skulle hun søke på???

Ville hun finne en jobb hun kom til å trives med??

Eller……..ville det etter hvert kunne bli noe av hennes drøm om å bygge opp en egen virksomhet……..

….kanskje sammen med likesinnede….

….som hadde noen av de samme tankene og drømmene som hun selv???

 

Hun gikk ned i stua……

……fyrte opp i ovnen…..

…..og tente levende lys rundt omkring…..

 

Hun likte å pynte opp rundt seg……..

………gjøre det lunt og koselig……

 

Nå sto sto hun på terskelen til en helt ny tilværelse……….

Det føltes litt skremmende……

Hun hadde lengtet etter dette i flere år nå……

….. å bli fri!!!

 

Og nå var hun der………….

Nå var det alvor!!!

 

 

Til tross for følelsen av usikkerhet og forvirring…….

…..så kjente hun aller mest på glede og lettelse!

 

Det er MIN tur nå, tenkte hun!

ENDELIG!!!!

 

 

For å komme videre…….

…….må en våge å slippe taket i det som har vært………

 

26 kommentarer
    1. det er sant ,en må avogtil slippe taket,det kan være skummelt,men også spennende )) og du står jo på den terskelen no og da ønsker eg deg så masse lykke til med alle dine nye valg i det nye året ))

    2. fruensvilje: Tusen takk for det! Jeg ønsker deg det samme. Sjøl om du trolig ikke har flytteplaner, så kommer du sikkert til å stå overfor små og store valg i 2016! 😀

    3. Dette blir spennende Kari, gleder meg til å følge med framover 🙂 Du får et fint nytt år, men nye spennende utfordringer og MORSOMME oppgaver 🙂 Fint skrevet 🙂 Klem

    4. For å komme videre må man bare våge, å det gjør jo du. Bra skrevet. Ønsker deg allt godt i det nye året, med mange nye blanke ark, å fylle med gode historier . ha en flott dag 🙂

    5. Ja, det er din tur nå!
      Godt skrevet karidansen 🙂
      Det er skummelt å hoppe ut i noe nytt. Det å slippe taket,,,,,,,,, Men det ordner seg <3
      Det blir spennende fremover og jeg gleder meg på dine vegne og håper virkelig at d finner det du er ute etter ang hus og jobb 🙂 For det er DIN tur nå 🙂

    6. Fint skrevet, og her er det det nok noen tydelige paralleller….
      Du har enormt mye spennende og nytt foran deg. Blir så artig å følge deg og hva som skjer, jobb, bosted…alt. Lykke til med ditt nye liv i starten på et nytt år 🙂 <3

    7. Fint…selv om det var en novelle fikk jeg jo følelsen av at dette handlet om deg…spennende med en ny “fase”i livet :)) Godt nyttår og klem fra meg <3 Stemningsfulle bilder også :))

    8. etdiktomdagen: Ja, noen gange må man bestemme seg for at det er det! Det betyr ikke at man skal slutte å ta hensyn til andre! Jeg skal verken ta “Det første og Beste” når det gjelder hus eleler jobb. Det skal kjennes riktig! 😀

    9. annebe: Ja, dette handler om meg (Og sikkert flere med meg) sjøl om settingen ikke er HELT lik fra person til person! Hadde bare lyst til å la det få “Novelle-form” ! Godt Nytt År og Klem fra Meg til Deg! :D:D:D

    10. Det hørtes spennende ut. Litt sånn her og. blir jo livsvarig hjemmeværende ………..tror jeg, hvis ikke universet popper opp med noe spennende 🙂 Skal ihvertfall styre mine egne dager 🙂

    11. Mariann Sæther Tokle: Å være “Hjemmeværende” er ikke lenger ensbetydende med “bare” å være husmor, sjøl om DET er en viktig jobb! (Dessverre ulønnet).Kanskje sjal du jobbe fra heimen – ha hjemmekontor? La virksomheten få vokse av seg sjøl i et tempo og et omfang som passer for deg? Jeg har lyst til å jobbe med mennesker i en eller annen form. Kanskje ikke egen virksomhet på fulltid, men som en deltidsvirksomhet….. 🙂

    12. Jeg har søkt uføretrygd for jeg er ingen god arbeidstaker, blir for sliten. Men som hobbyvirksomhet foreløpig tar jeg imot healingbestillinger og husrens og nå tilbyr jeg og å ta ned ord slik som de jeg har hatt nå i romjulen. Hvis det vakker på seg kan jeg jo avlaste nav litt, for dette er jo jobber jeg kan gjøre i mitt eget tempo 🙂

    13. Mariann Sæther Tokle: Jeg synes det du holder på med er spennende, og jeg håper at du får kunder! Jeg er veldig åpen for dette, og det kan godt være at jeg tar kontakt med deg for en time etter hvert! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg