“Sloppy Joes”……..

 

…………..er en matrett som Junior og jeg har laget et par ganger i det siste.

Han hadde smakt det hos bror og svigerinne, og syntes det var kjempegodt!

Jeg er enig!

 

“Sloppy Joes”

 

400 g. kjøttdeig eller karbonadedeig

1 løk, finhakket

2 fedd hvitløk, finkhakket

1 boks hermetiske , hakkede tomater

4 ss ketchup 

2 ss. worcestersaus

1/2 ts salt (Vi bruker økologisk maldonsalt)

litt kvernet pepper

 

4 hamburgerbrød, gjerne grove

3 dl revet ost

 

 

Brun løk og hvitløk i smør eller olje.

Ta den stekte løkblandinga ut av panna, og brun kjøttdeigen i to omganger.

Ha alt tilbake i panna og tilsett hermetiske, hakkede tomater, krydder, worcestersaus og ketchup.

La det stå å surre ei stund på svak/middels varme, til det tykner


Worcestersausen gjør susen! (Vi tok i litt ekstra andre gangen vi lagde dette!!!)


Revet ost må til!!!

 

Jeg brukte hjemmelagde hamburgerbrød. Annebe la ut oppskrift på det for en tid tilbake.

Den finner du HER

 

Jeg skiftet ut noe av det siktede mjølet med grov, sammalt hvete, så ble det litt sunnere…….

Av samme grunn droppet jeg sukkeret…..(men det er ingen grunn til å være fanatisk altså, for det setter en rund og god smak!)


Jeg stekte dem litt i underkant, for da er det godt å ta dem opp fra fryseren og “piffe dem opp” i ovnen ved ca 200 grader i ca 5 min!

 

Vi brukte også ovnstekte poteter til :

 

Skjær poteter i båter.  Legg dem på et bakepapir.

Hell på olje, havsalt, kvernet pepper og tørket rosmarin.

Stek ved ca 200 grader i 10-15 min. (Viktig at skivene ikke er tykkere enn 4-5  mm.)

 

Lag en god salat til!

Vi brukte hjertesalat, agurk og spisspaprika.

Fyll hamburgerbrødet med kjøttblandinga og osten og dander tilbehøret ved siden av!

Mmmmmmmmmmm……!!!

 

 

 

14 kommentarer
    1. Nam…dette så jammen godt ut 🙂
      Sloppy Joe’s er i alle fall en bar/restaurant på Key West i Florida. Der har jeg vært og spist. Kanskje denne retten er inspirert fra akkurat denne plassen 🙂

    2. Å herlighet, det så deilig ut:) Nå ble jeg skikkelig sulten:) De hamburgerbrøda så jo helt perfekte ut. Så flink du er:) Ønsker deg en flott kveld videre fineste du. Og denne retten skal jeg faktisk prøve:)

    3. Så ut som god mat det der, har en slik Worcestersaus i kjøleskapet..men glemmer å bruke den, nå har jeg en ide om hva jeg kan bruke den til :))
      Så hyggelig du bruker oppskrifta “mi”..jeg har også mange oppskrifter som jeg trekker fra og legger til ettersom det passer ..Så ut som de ble vellykket de du bakte også :)) Kos deg med kvelden <3

    4. annebe: Takk, og det samme!!! Ja, det er fint å ha en grunnoppskrift å gå ut fra – sånn i forhold til væskemengde o.l. – og så kan en mikse og trikse litt sjøl,

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg