Hvis mitt motiv for å bli med i en diskusjon….

 

…….er det er å få rett………

….har det liten hensikt……..

……å starte diskusjonen…..

Da vil jeg knapt nok være lydhør overfor den andres argumenter……..

…..for jeg vil kun være opptatt av min egen neste replikk….

 

Det er sånn veldig mange diskusjoner  har lett for å bli……..

……både i det offentlige og i det private rommet…..

 

Så blir spørsmålet : Hvem VANT diskusjonen…..?

 

En diskusjon skal ikke vinnes……..

En diskusjon der partene er uenige……

….kan være spennende….

…utvide horisonten til de involverte…

….hvis de er åpne for å lytte…….

..til hverandres synspunker………

…..og refleksjoner……!

 

Jeg har ønsket “Å vinne” mange diskusjoner……

……og har gått glipp av mye……

….på grunn av min…..

….manglende lydhørhet…..

….og min arroganse……

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Haha, jeg synes jeg hører deg;) Jeg er skikkelig dårlig på diskusjoner. Bortsett fra de jeg har inne i hodet, de kan jo i grunnen bli heftige nok:) haha… Jeg må bare si at jeg blir i litt godt humør av deg jeg altså:) Klem fra meg:)

    2. he he,nei det er ikke alle tider en kommer til ordet,men det er greit att alle får komme med det dei har på hjertet,ellers ville en diskusjon bli gørrkjedelig

    3. Har nok aldri vært så glad i diskusjoner, slike “jeg har rett” type. Derfor har jeg aldri deltatt så mye, mer vært lytteren. Mang en gang har jeg hørt folk har diskutert….ja, bort i mot kranglet….men egentlig var de enige, de brukte bare orda forskjellig. Jeg har opplevd å miste orda i diskusjon. Så jeg er nok ingen flink debattant. Der i mot liker jeg veldig godt samtaler der folk forteller, der det er plass til ro og refleksjon.

    4. Oh ye…………. det kjenner jeg meg veldig igjen i altså :-/
      Men jeg må vri litt på det om det blir diskusjoner….. passe meg for å bli for ivrig i å ha rett…. og det er vanskelig……
      Det er interessant å diskutere, når jeg drar av med poenget og seieren….. men det er ikke slik det skal være—– man trenger ikke gå av med noen seier……. man kan diskutere og akseptere hverandres synspunkt og kanskje la det bli med det og gå videre 🙂
      Ikke enkelt – men ………….. 😀

    5. Så sant så sant.. da er det faktisk.. hvor irriterende det enn er hver gang – å komme på de gode argumentene i ettertid. For da har man i alle fall lyttet og latt hodet jobbe litt med tema etterpå 🙂

    6. Husker vi diskuterte det på gymnaset. Konklusjonene var at om man ville vinne, så het det ikke lenger en diskusjon. En diskusjon er når vi deler våre forskjellige meninger uten fordømmelse. Det har jeg tenkt mye på siden. I en diskusjon er det ingen taper eller vinner, men vi er samtalepartnere som får nye inntrykk av hverandre. Jeg elsker diskusjon når det blir på den måten. Men når folk farer i strupen på hverandre, da går jeg.:)

    7. frodith: Enig! Jeg har fått utvidet horisonten min mange ganger gjennom å lufte mine synspunkter med andre! 🙂 (De gangen jeg har klart å legge vekk behovet for å ha rett!) 😉

    8. Siv Svanem: Ja, det er ikke så viktyig for meg lenger heller. Jeg var vant til det fra hjemme, at det var noen som skulle ha rett – og at en diskusjon skulle vinnes – og jeg ble nok litt preget av det.:)

    9. BforB: Jeg liker egentlig best samtaler /diskusjoner der får personer deltar. Kanskje aller helst bare to personer….og så bær det være en god balanse mellom å lytte og å snakke! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg