En annerledes jul…….

 

Ja, det blir det i år……

Kanskje er det min siste jul HER…….

Jeg kommer sikkert tilbake på besøk, for sønn og svigerdatter skal jo bo her…..

…….men det blir på en annen måte.

 

Da unga var små, styrte jeg veldig til jul.

Jeg lagde adventskalendere med bittesmå pakker for hver dag……

Når man har tre unger, blir det 72 små pakker å pakke inn….

Det var aldri snakk om dyre ting, men det var mye jobb….

Jeg vasket og bakte………

……til den store  gullmedaljen!

 

I år skal jeg gjøre minimalt. Jeg skal rydde, vaske og pynte litt, for det er både koselig og stemningsskapende…….

….men julebakst blir det ikke……


Borddekorasjon som jeg lagde til julekvelden for tre år siden.

  

Jeg skal jobbe både Nyttårskvelden og 1. dag Nyttår.

Det er helt greit…..

……og det betyr penger i kassa.

Dessuten har jeg ingen å feire nyttår sammen med…..

…….og jeg synes DET er helt greit også!

Den voldsomme nyttårsfeiringa – med fest og fyll –  tiltaler meg ikke mer!

 

Jeg feiret nyttår alene den første nyttårskvelden etter at eksen og jeg ble separert.

Den gangen (for ni år siden) syntes jeg det var trist, og jeg husker at jeg felte noen tårer…….

…..men slik er det ikke nå!


Nyttårsdekorasjon med “Fyrverkeri”………….

 

Julekvelden er jeg bedt bort, men jeg har takket nei.

Jeg har lyst til å være her!

Det er godt å kunne gjøre som en har lyst til – og jeg gleder meg til det!

Kanskje kommer de to yngste hit utpå kvelden.

Det er bare koselig!!!

Jeg har ikke tenkt ut hva jeg vil spise til julemiddag, men det blir nok ikke ribbe og pølse!

Jeg står helt fritt!

 

Det materielle har fått så alt for stor plass synes jeg!!

 

Mang en julekveld, da unga vokste opp, satt jeg og følte på……

……at jeg skulle ønske at pakkehaugen under juletreet hadde vært adskillig mindre….

Hele julekvelden druknet i papir…….

De siste årene jeg var gift, hadde jeg knapt nok vært med på å kjøpe julegaver til unga……

…..og jeg visste på langt nær hva som var i alle pakkene de fikk……..

……sjøl om det sto : “Fra Mor og Far”  på merkelappene.


Omtrent slik pleide det å se ut under juletreet…………….(Bildet er lånt fra nettet).

 

Ja,  visst kunne jeg ha protestert mer……men jeg orket ikke…..

…..for likegyldigheten og “la det skure” – holdningen hadde tatt overhånd inni meg!

Tenk om vi kunne ha KOST oss mer sammen……

Kanskje spilt noen spill….

…….i stedet for at vi nesten bare ble sittende der å pakke opp hver våre pakker……

……..det meste av kvelden!

Jeg følte meg så ENSOM i dette….

…….og det gjentok seg….år etter år……

 

En slik julekveld ønsker jeg ikke å delta i mer!

Det skal være litt HØYTID synes jeg…….

 

Nå er unga mine store……og det er uansett ikke aktuelt med så mange pakker lenger…….

 

OM jeg får barnebarn, så skjønner jeg jo at de små vil synes det stas med pakker……

……..og sjølsagt skal de få pakker av Bestemor, enten jeg feirer julekvelden sammen med dem eller ei!!

……men jeg håper og ønsker at julegavefokuset  – og alt det materielle….

……ikke får lov til å ta ALDELES overhånd!!

 

Nærhet – en følelse av samhold og høytid.……

…….all verdens pakker….

…….og bugnende godteposer….

……….kan ikke oppveie det!!!

 


En ung og ubekymret Karidansen poserer i julekjolen hun nettopp har strikket ferdig.

Sammen med henne på bildet er elghunden “Prins” ……(tror jeg han het)

……og ei venninne fra tida på videregående!

 (Bildet er fra romjula 1982)

 

 

22 kommentarer
    1. Jeg er så veldig enig med deg! Det er viktigere å fokusere på samhold og høytid – varme og kos. Jul skal man feire som man ønsker, og du kommer sikkert til å kose deg veldig! Klem <3

    2. Det kan være hyggelig å være alene også om en gjør det av fri vilje,jeg synes også att gavehaugen kan bli i største laget,men det gjelder barns gaver,for hos oss gir ikke dei voksne til hverandre slik som før.Når jeg kjøper gaver må det være noe praktisk som vedkommende får nytte av ) liker ikke alt det som bare blir liggande og slenge.
      Ja det blir nok litt rart å være husfrue for siste gang i heimen denne jula )

    3. fruensvilje: Som Junior sa for en del år siden……..”Ta’n far ønsker je meg Lego……og ta deg ønsker je meg….stillongs!! “;) DA måtte jeg flire….og så tenkte jeg at jeg måtte kjøpe EN morsom ting også!! 😛

    4. De dekorasjonane var nydelige 🙂 Jeg har feiret nyttårs aften med mine foreldre og mine to gutter i mange år. Når gutta ble større og ville til kompiser nyttårsaften etter middagen var fortært…. ja da valgte jeg å være alene hjemme med hund og katt……. litt stusselig var et nok, men allikevel ikke noe problem – og dyra var trygge sammen med meg <3 Nyttårsaften gjør ingenting å være alene...... men juleaften er litt mere spesiell. Det er koselig å sitte utover kvelden og småprate, spille noen spill og bar ekose seg.
      Gavehaugen har vært enorm... men nå får vi ikke så mange gavene noen av oss lenger, for alle er voksne. Det er jo bare å bytte penger ............ selv om det kan være stas med noen gaver........Iallefall så har tidene forandret seg og vi kan kjøpe akkurat det vi trenger når det måtte passe....... (ikke alle) men nesten alle..... og hva skal man da kjøpe til de som har alt........ det begynner bli opp i måt............
      Jeg tenker på deg og tenker du er tøff som er alene på juleaften.... men mange er det og mange synes det er ok. Du er et godt menneske Karidansen....... det er noe jeg sitter igjen med etter noen måneder her på bloggen sammen med deg. Jeg ønsker deg alt vel, og at du finner deg en ny god plass som blir ditt nye hjem.
      Julen tror jeg - for min del - må være den tyngste å være alene i. Jeg er veldig glad i julen.
      Men nå skal du ikke være alene hele tiden, da du også får besøk ut på kvelden kanskje 😀
      klem!

    5. etdiktomdagen: Tusen takk for varme ord! 🙂 Nei, trolig blir jeg ikke alene hele kvelden, og jeg er en av dem som har et valg : Jeg er ikke NØDT til å sitte alene. Den dagen kan komme, og da er det greit at man har prøvd det – og vet at det ikke er krise. Ja, jeg er enig i at et er mer spesielt å være alene Julaften enn Nyttårsaften. Nyttår er mer fest – og ikke så typisk familiekveld! Uansett så har jeg min Rampete, herlige Anastasia! <3

    6. Julefeiringen forandrer seg for de alle gjennom årene.. på gode og mindre gode måter. 🙂 Vi får se hvordan årets blir her hos oss.. Men det blir bra 🙂 Og det skal bli spennende å følge med din neste jul 🙂 og du har så evig rett.. Jula burde jo vært skapt til å finne ro og fred .. ikke til å stresse gjennom uker.. 🙂
      klem

    7. dedicat: Den tristeste jula jeg kan huske var den siste jula far levde. Han var for sjuk til å sitte ved bordet under middagen og lå på sofaen i stedet……. Ellers har det vært mange hyggelige…… og noen mindre hyggelige julekvelder.Men vi må ta det som kommer som best vi kan uansett, sjøl om ikke alt er sol og glede! Jeg tror du og Madammen er gode til det – enten dere feirer hjemme eller på sjukehuset! Dere “Står han ‘av'” …….med ramsalt humor!
      Klem tilbake! 🙂

    8. Det er noe med det når man har et valg…., utenom synes jeg at alle skal være sammen med noen julekvelden. Kanskje fordi det er den eneste kvelden i året jeg absolutt ikke vil være alene. Selv om det ikke er noe fare for det i vår familie. Men julen er i forandring hele tiden, de fleste årene har vært fine , men det er julekvelder jeg aldri ville hatt tilbake…..
      Veldig fine dekorasjoner, så det synes jeg du må lage….Og “commån”, frem med bakstesakene…, kan være gøy, når man ikke må…
      Jeg prøver virkelig i år å ikke stresse, det er mitt fokus fremover hele måneden.
      Og mest spennende er det om far blir med oss Julaften, ser litt mørkt ut, men alt kan skje…Jeg har i alle fall fått en F-3 dag julaften, og er superglad for det.

    9. Så vakker den strikkekjolen var. Jammen var du flink allerede som en ung spire. Jula skal være trivelig den, men det er ikke alltid vi kan få det som vi vil. Men i år feirer du på din måte, men sikkert med et vemod over at neste år bor du et annet sted. De gavene er heller ikke viktig for meg, men jeg liker å overraske mine med noe jeg har fikset selv kanskje. Barnebarna får sitt selvfølgelig. For meg er jula som for deg, høytid og litt ettertanke, gode minner og prat med mine. Ikke alle ganger blir det som jeg ønsker, men da tar jeg meg en egen liten julekveld en annen dag jeg!!!!! I år blir vi bare voksne på den 24. og jeg gleder meg, men savner de små. De kommer hit en annen dag da. 🙂 Klemsiklem 🙂 Glemte jo si at de dekorasjonene var nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyydelige!!!!

    10. Så nydelige blomsterdekorasjoner:) Jeg kan tenke meg at det blir litt rart med siste jul i dette huset, men jeg kan også tenke meg at da får du mulighet til å starte opp helt på nytt i det nye hjemmet neste år:) Nye gleder og nye tradisjoner. Jeg er enig med deg at det blir litt vel mye gaver, og mye av gleden blir borte når det blir for mye. Vi måtte faktisk rydde bort noen gaver vi når ungene var litt mindre, de ble slitene og gråt, og hadde ikke tid til å se hva de fikk en gang. Nå er de jo forholdsvis store begge da og da er jo gavehaugen er blitt litt mindre også:) Men i år skal vi ha besøk av to små her, så det blir spennende å se om det blir plass til oss mennesker her inne eller om vi må sitte på toppen av gavelasset å vakle:) hehe… Jeg ønsker deg uansett en nydelig jul og om du skulle endre mening om å ikke ville være alene på julaften, ja så er det en plass igjen oppe på det sikkert noe vaklende julegavetårnet til en dansende fin frue fra Mjøsa:) Klem:)

    11. natheless: Tusen takk! Ja, når det er mange sammen på julekvelden, så må en jenke seg, sjøl om en synes det tar over med julegaver. Jeg synes i alle fall at foreldre bør samarbeide om julegaver til ungene. Om den ene vil kjøpe masse og den andre vil være nøktern, (Blant annet fordi økonomien er stram) så må man møtes et sted på midten………Jeg liker å stå fritt – at det ikke er “Same Procedure Every year” på julekvelden mer……. og så kan jeg godt jenke meg til andre innimellom. 🙂

    12. Godt du har funnet ut hvordan du vil ha det, og at FØLELSEN er god, det er det viktigste 🙂 Jeg leste her i går også , men orket ikke kommentere. SÅ gåen i ryggen, ribbeina… LITT bedre i dag 🙂 Jeg er sikker på du får den julen du vil, og at nye året bringer med seg mye spennende 🙂 Klem<3

    13. birdbay: Tusen takk for en artig og poetisk kommentar! Det er stas med variasjon, synes jeg. At ikke den ene julekvelden til forveksling ligner den andre. For meg betyr det mye at jeg nå har ganske stor frihet til å velge. Så lenge jeg har unger som ikke er etablert, så har jeg en forpliktelse – i alle fall annenhvert år, men det er jo bare koselig! Og JA, det er koselig med de små på julaften, men når pakkehaugen blir enorm, så er ikke det etter de aller minstes ønske, men mer etter de voksnes behov.. De små er kanskje lykkeligst om det er en to-tre morsomme leker under treet, for da blir det ikke så overveldende for dem. Klem tilbake!! 😀

    14. maiken: Godt at du har fri. Jeg jobber julaften også – hvis jeg blir spurt, men har mest lyst til å ha fri den kvelden i og med at jeg skal jobbe i nyttårshelga. Nei, det blir nok ikke noe bakst – ikke av småkaker i alle fall. Vil dattera mi og Junior bake ett slag fordi de har lyst, så kan de sjølsagt det! Håper faren din er såpass i form den dagen at han kan være med ei stund! 😀

    15. frodith: Kjedelig med ryggen og ribbeina. Tenker det er godt at det snart er jul, så får du ei pustepause, sjøl om du skulle bli frisk nok til å jobbe igjen før jul. Ja FØLELSEN er det viktigste – og jeg har en følelse av FRIHET nå. Noen samboer eller mann tviler jeg sterkt på at jeg får igjen, for da står jeg plutselig ikke fritt på samme måte mer. Da blir det DIN familie og MIN familie – og hvem skal vi ta hensyn til i år? Jeg liker tradisjoner, men jeg vil ikke være kneblet av dem! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg