“Ekte” hvit brud…….?

 

Å stå hvit brud………

….blir vel sett på som et symbol på Jomfruelig renhet og uskyld ???


Her er en hvit brud fra 1877 (Bilde fra nettet)

Hun var visst bare 19 år gammel, og ser da ganske “Tilknappet og Uskyldig” ut?

 

Da Karidansen var ca 10 år, var hun på på sitt første “Slektsstevne”.

I forbindelse med dette slektstevnet hadde det blitt utarbeidet et hefte med fakta om slektninger i inn – og utland……

Blant annet inneholdt heftet opplysninger om slektningenes fødselsdato, tidspunkt for eventuelle giftermål…..

– og fødselsdatoer for eventuelle barn…….

Karidansen syntes det var spennende å lese i det heftet……..

………og etter hvert fant hun ut at det var saker og ting som ikke stemte………

….for hun hadde nemlig lært såpass…..

….som at et normalt svangerskap varte i ni måneder……

Når folk hadde giftet seg i desember………….og fått det første barnet i mai………

……..da ble det jo FEIL?????

Ja, for man kunne jo ikke gjøre DET……..

….før man var gift, vel????

Karidansen grublet veldig på dette………..

…og omsider ble konklusjonen….

…..at det var noen av slektningene (og ikke så rent få faktisk)….

…..som hadde….

……TJUVSTARTET!!!

Ja, det skjer i “De Beste Familier”!!!


En kan finne ut mye “rart” av å lese sånt…….

 

Da jeg var rundt tjue, hadde jeg en diskusjon med ei venninne :

Vi diskuterte om det fantes NOEN  som ventet til de var gift …….

Jeg mente at det sikkert måtte være noen som var “VELDIG KRISTNE”, som ventet…….

……men DET trodde IKKE venninna mi!

Hun trodde at de som hevdet at de ventet –  bare var “Skinnhellige” alle sammen….og “Latet som” !!

Jeg vet ikke hvem av oss som hadde rett……..

 

En prest, som hadde sitt virke ikke så langt fra der jeg vokste opp, var beryktet for sin strenghet og fanatisme……

Da datteren hans ble gravid, måtte hun gifte seg i svart kjole fordi hun hadde “Syndet”. 

DET var en snill og omtenksom pappa, det!

Men ……. det ble vel gjort i kjærlighet og “I Guds Navn”?

“Den man elsker, tukter man!”

(Nei, det var ikke i Middelalderen ; det var derimot i SEN – middelalderen……

……..sånn på 60-tallet en gang!)

 

Da jeg giftet meg, var jeg ca 14 uker på vei med førstemann…….

Det bekymret meg en del….

For det ene var jeg fryktelig kvalm……

Jeg så for meg et skrekkscenario…….

……der jeg kastet opp midt under vielsen…..

For det andre var jeg redd for at brudekjolen etter mor skulle bli for trang.

Ei uke før vielsen skulle finne sted, merket jeg at midjemålet var i ferd med å øke…….

Da ringte jeg brudesalongen på Hamar for å forsikre meg om at jeg kunne få en brudekjole med litt “Romslig midjemål”……

……på kort varsel…..

……..om det knep!

Dama i brudesalongen forsikret meg om at det kunne ordnes!!!!

Heldigvis gikk det bra………

…..og Karidansen sto hvit brud……i kjolen etter mor…..

….til tross for at hun hadde “Syndet”!

 

 

 Her er brudekjolen jeg giftet meg i. Jeg har vist den en gang tidligere –  i forbindelse med en fotoutfordring hos Frodith.

 

Brudekjolen fra 1953 skilte seg ut da jeg giftet meg i 1989, for på den tida skulle alle ha “Bløtkakekjoler” med mye perler og “Stæsj”!

Den var ikke HELT hvit da, men mer sånn kremhvit….(!)

 

Og så kommer det STORE spørsmålet :

Var DU ekte hvit brud???

 

Hilsen Rampedansen……

………som regner med at dere står i KØ for å berette!!!

 

 

31 kommentarer
    1. Altså, nå har jeg aldri vært brud,, og takk for det. Jeg traff min kjære da hun var 16 år,, vi bodde 120 mil unna hverandre de første to årene og ble kjent via brev. Og vi treftes i ferier, men vi hadde gitt hverandre et løfte om å vente.. med det til vi var gift, og klarte det nesten,,,,,. Vi gifta oss noen dager før hun fylte 19, hun var hvit brud. Men vi ante ikke at hun var gravid før noen dager etter. Vi gifta oss 16. oktober, og vår første fødte ble født 2. juli. Hadde du stussa på den.. Kari 😀

    2. he he nei jeg var nok ikke en ren kvit brud,men jeg var ikke nødt til å gifte meg ) Da jeg giftet meg 19 år gammel trodde alle att jeg var med barn,jeg måtte jo være det siden jeg giftet meg så ung,men gravid ble jeg først mange måneder senere )) du hadde en nydelig brudekjole,jeg har også min hengande i skapet )

    3. dedicat: Nei….hadde nok bare trudd’n var litt for tidlig født – og at’n var unnfanget på bryllupsnatta!!! Et lite gløtt fra en koselig og romantisk kjærlighetshistorie….(Jeg visste ikke at jeg var gravid da vi sendte ut innbydelsene til bryllupet…..;) )

    4. Hehe…jeg hadde nok syndet…men “måtte” ikke gifte meg..vi gifta oss i november 81 og eldstemann er født i juni 83…så god margin :)) Jeg hadde ikke hvit brudekjole, men ei hvit strikkedrakt og en bluse inni…liker det enkelt, ikke så mye styr :))
      Vakker kjole du hadde..skinner så fint i den også…
      Slike typer synd og skam er det heldigvis ikke så mye av nå..men nå er det andre ting…
      God natt <3

    5. fruensvilje: Ja, da var du ikke gamle jenta! Takk, ja jeg synes den er fin. Den henger nå her fortsatt, men dattera mi har meldt seg ut av statskirka, så HUN kommer nok ikke til å ville bruke den. Er din kjole “Privat”, eller kan du tenke deg å legge ut bilde av den? Du giftet deg vel helt på begynnelsen av 80-tallet du da, for vi er like gamle. 🙂

    6. annebe: Nei, nå er det vanlig å få et par unger før man gifter seg……Ja, kjolen etter mor er veldig fin. Liker det enkelt jeg også! 🙂 God natt! 😀

    7. For å si det kort og godt så hadde jeg ikke valg. Jeg har vært utsatt for incest og hadde dermed ikke mulighet for å stå hvit brud. Men det er tross alt noen som velger å vente i dag også. Første gang jeg giftet meg så hadde jeg hvit kjole giftet meg i 83 og fikk barn i 85 og og andre gang gul kjole og vi valgte å lage barn først 😉

    8. tepausen.blogg.no: Ja, sånt rår ,man ikke over, og jeg må innrømme at jeg ikke tenkte i de baner! Kan forstå det hvis mitt innlegg virker flåsete for deg – men man kan nesten alltid støte noen med det man skriver hvis man ikke skriver om helt nøytrale temaer! Dessverre er det mange som har opplevd veldig vonde ting i forhold til den biten. Jeg har heldigvis IKKE opplevd å bli misbrukt på den måten! Hele greia med “Hvit Brud” er jo noe tull, men jeg tror de færreste angrer på at de tenker seg litt om før de FRIVILLIG går til sengs med noen. Det skal jo helst være følelser inne i bildet – ikke bare begjær. Ellers har det vel aldri vært snakk om at menn skal være “Uskyldige” – og for hver kvinne som har sex med det motsatte kjønn, så må det også være en mann som har hatt det! 🙂

    9. Jeg ble ikke såret at innlegget. Men måtte bare skrive det. Selvfølgelig var det sårt å ikke kunne være hvit brud. Det er viktig å kunne skrive hva en er opptatt av på sin egen blogg. Det er jo valgfritt å lese. Synes du har en fin blogg. Jeg kan jo sikkert såre noen med mine kveldstanker ?

    10. Jeg har en sønn uten å være gift, men det er mest for at jeg ikke synes giftermål er så viktig og synes det er helt greit å være samboer. Fram til på 80-tallet var det nok mer viktig å gifte seg før man fikk barn, og i de mest religiøse kretser “måtte” de gifte seg selv om det ikke alltid var så lurt. Noen skatteregler/arveregler gjør det fortsatt smartere å være gift, men har man barn er det jo de som arver alt tilslutt uansett.

    11. tepausen.blogg.no: Nei, jeg opplever absolutt ikke bloggen din slik. Jeg liker at folk har tanker og meninger, så lenge det ikke er ondsinnet – eller det dreier seg om hetsing av noen. Jeg syntes det var en tankevekker det du skrev, men samtidig tenker jeg at en ikke kan sitte og tenke at en KAN såre noen, for det er alltid noen som kan bli støtt av det en skriver. 🙂

    12. Hanne Beate: Fordelen med å være gift er at reglene da er ganske klare og tydelig hvis ekteskapet skulle ende med skilsmisse. I et samboerforhold er det klokt å skrive en avtale. Ellers har vel reglene blitt annerledes der også. Har man vært samboere i mer enn to år og har barn sammen, så gjelder mye av det samme som om man var gift. (Men da er det jo vanskeligere å bevise når man flyttet sammen.) Jeg tenker at om man velger å få barn sammen, kan man like godt gifte seg, for da er man “Bundet” sammen av et felles ansvar likevel.Jeg var ikke klar over at jeg var gravid da vi sendte ut innbydelser, så vi giftet oss ikke “På grunn av” gravididteten! 😉 Den “skam”- greia er det vel stort sett slutt på, og takk for det! 🙂

    13. Helt enig med deg. En kan ikke tenke tenk om jeg sårer noen nå, eller nå, kan jeg skrive sånn eller sånn… nei det går ikke an. Vanlig folkeskikk holder og det bruker vi fleste bloggere.

    14. Nydelig kjole!
      Før i tiden, ja… Så lenge man ikke var synlig besvangret, så man mellom fingrene med den slags (men da gjaldt det å døpe ungen litt sent, ‘så ikke presten forsto noe’). At barnet IKKE var født utenfor ekteskap og IKKE var såkalt ‘u.e.’, altså ‘uekte’, u(tenfor)-ekte(skap), var det viktigste.
      Det er ikke ‘bare’ innen kristendommen at man (liksom) skal være urørt før bryllupet. Også andre religioner forfekter det samme. Jeg vet om folk som har giftet seg hvitt, OG vært urørt.
      Jeg får meg en god latter, når MØDRE velger rent hvitt ved ekteskapsinngåelsen 😀
      De skjønner seg ikke på den egentlige meningen bak/med det hvite. Tragisk…

    15. Nabokjerringa: Takk! Ja, kjolen var vakker! Jeg synes den som vil kan få gifte seg i kritthvitt jeg – uten at noen skal stå der med pekefingeren og si hva hun BURDE ha gjort!!!!
      Det var ingen som brydde seg om mannfolka hadde vært litt “rundt omkring” før de giftet seg. Det var kvinnene som skulle bære “skamma” over ikke å ha “Spart seg”. Når man har fått barn eller er gravid, så er det åpenbart at man ikke har “ventet” – men de færreste kan vel skryte på seg at de har latt være å ha sex, sjøl om det ikke har blitt synlige resultater ut av det. Nå er mulighetene for prevensjon såpass gode, at det er mye enklere å unngå uønskede graviditeter også. 🙂 For meg er det nok ikke aktuelt å stå (off) white brud noe mer, men for min del kan alle som vil få gjøre det – om de så er 70 år og er både mødre og bestemødre! Jeg vil heie på dem og ønske dem lykke til uansett!! 😀

    16. Haha, må man være ærlig:) Brudekjolen var hvit da, om ikke samvittigheten var det:) hehe.. Kjolen din så nydelig og enkel ut:) Ha en fortsatt flott kveld du syndende kvinne:)

    17. birdbay: Nei, her skal man få lov til å ha hemmeligheter!!! Ha verdens beste samvittighet, du! Bare tull hele greia, men jeg er glad for at jeg ikke har levd så veldig “utsvevende” – og hatt flere “Sengekompiser” enn jeg kan telle. Tror sjansen for at man angrer på DET er større enn sjansen for at man angrer på det motsatte! 😉 Fortsatt fin kveld til deg også! 😀

    18. Så nydelig kjole <3
      Jeg kom heldigvis ikke så langt som til at vi giftet oss - selv om det muligens er alle jenters store drøm 🙂 Jeg ønsker å gifte meg en dag 😀

    19. etdiktomdagen: Om den dagen kommer at du gifter deg – da håper jeg du har funnet en kar som du vil få det godt sammen med! 😀 Et bryllup er noe av det mest romantiske som finnes, men det er livet og hverdagene en får sammen ETTERPÅ som er viktigst! Jeg har fått inntrykk av deg som ei allsidig, reflektert, varm og omtenksom dame – og jeg unner deg å ha det godt uansett om du gifter deg eller ei!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg