Hva tror DU hun mente???

 

Hvor mange ganger i livet har jeg spurt dette spørsmålet…….???

Ikke så rent få…….

 

Hvis vi blir usikre – tolker noe negativt….og blir litt såre inni oss………

…….er veien kort til å rådføre seg………

Kanskje spør vi mer enn EN person også……

– Hva tror DU han/hun mente….sånn EGENTLIG…..?

Spør vi fem personer, uavhengige av hverandre, får vi kanskje fem ulike svar……

……..og så er vi like langt…..og enda mer forvirret enn vi var da vi startet spørrerunden…….

 

Nylig følte jeg et behov for å ta opp en sak med en person…..

Jeg følte at det hadde blitt en misforståelse……

….og jeg ønsket å få klarhet i det.

Det viste seg at jeg hadde (i alle fall delvis) rett i mine antagelser.

Vedkommende sa at hun hadde spurt en annen person (som var til stede i den aktuelle situasjonen) om hva DENNE personen trodde jeg EGENTLIG hadde ment med det jeg sa.

– Det hadde jo vært best om du hadde spurt meg, for jeg var jo den nærmeste til å vite hva jeg mente, sa jeg.

Jo, hun var enig i det……

Samtidig vet jeg altså at jeg har gjort akkurat  det samme som hun gjorde…..

…..X antall ganger gjennom livet…..

 

Det blir så mye TOLKNINGER ut av slikt…….

 

Slik er det om vi kommenterer hverandres blogginnlegg også……..

Noen innlegg er ganske “ufarlige” å kommentere……

Det er helst innlegg om hverdagslige, koselige ting, som ikke er noe å diskutere……..

……eller ha så mange sterke meninger om….

Så er det andre innlegg som innbyr til debatt…..

……og jeg er ofte ikke vond å be – hvis jeg har en mening om noe!!!

Så er spørsmålet om jeg tåler å høre andres mening…..uten å ta det personlig hvis den avviker fra min egen……

 

Jeg øver meg på dette….å diskutere sak  –  uten å ta noe personlig.

Noen ganger klarer jeg det…………….og andre ganger lar jeg meg provosere.

I dag fikk jeg en kommentar på et innlegg……….

Først ble jeg litt provosert, men så oppdaget jeg at denne kommentaren gjenspeilte mye av meg sjøl………

……….og mine egne tendenser til å tenke svart/hvitt!

 

Det er mye læring i slikt…..og jeg ser at jeg ikke er fullt så Lucky Luke ( trekker raskere enn sin egen skygge) som jeg var …….

De kommentarene som kan virke provoserende med en gang, er egentlig de som det er mest spennende å få…….

…for de kan åpne opp for både refleksjon…… og diskusjon hos begge/alle involverte.

(NB!  Nå snakker jeg ikke om UFINE personangrep. Den slags har jeg heldigvis vært forskånet for!!)

 

Det kan være mye utvikling og framdrift i uenighet…….

…….hvis vi velger å bruke det konstruktivt!

 

 

16 kommentarer
    1. Det kan være greit å snakke med andre men de kan bare anta hva den andre mente, de vet ikke. Det beste er alltid å snakke med vedkommende selv. Hvorfor skal det være så vanskelig, det er jo det. Hva er det en er redd for? Å bli såret selv eller såre den andre? Det er ikke alltid lett nei. Viktig tema du tar opp. Ha en fin kveld.

    2. tepausen.blogg.no: Ja, hvorfor er vi så redde for å spørre den det gjelder? Er det frykt for konfrontasjon – eller at vi får et svar vi ikke liker å høre???? Det er dessverre alt for lett å velge å gå “Bakveien”! God natt! 🙂

    3. Så godt å høre at noen andre også mener dette 🙂
      hvorfor ikke spørre den personen det gjelder,da får man vite akkurat hva det var. I min situasjon er at folk tror på rykter og tar det som sannheten. spør meg direkte istedet. Men man lærer utrolig mye nytt om seg selv da.

    4. God morgen 🙂
      Vi er veldig flinke til å tolke og tolke og tolke……. Jeg har en venninne som sier at jeg gruber for mye og tolker for mye…… la det ligge om du kan, sier hun. Også neste gang jeg er på besøk, så kommer hun med et sørsmål til meg om; Hva tror du den mente med det??? heheh
      Ja jeg er ikke god på å debattere… eller gi kritikk eller motta kritikk. Går heller en omvei eller lar det ligge……

    5. Det er helt sant det du sier:) Det er tøft gjort å ta det opp også:) Jeg er litt pysete der egentlig. men det føles godt hvis jeg endelig gjør det:) Det gjelder bare å være litt sikker på seg selv, og tenke at det faktisk kommer til å gå bra:) Men noen ganger er en jo litt redd for svaret også:) hehe… Ha en strålende god fredag fine du:)

    6. Du har så rett,hvorfor er vi redde for å ta opp saker direkte med den personen det gjelder uansett hvilken sak det gjelder .
      Jeg er i en slik situasjon no da jeg føler meg veldig såret for ikke å være inkludert,mulig det er en misforståelse ,mulig det hadde blitt avklart om jeg spurte direkte,men det såre inni meg gjør meg litt sta så jeg tier .Kanskje jeg skal ta mot til meg og spørre ))

    7. Akkurat ja.. kanskje jeg skulle lest dette innlegget ditt ,,før jeg ga en ekstra tilleggs kommentar på et annet innlegg.. Men jeg skjønner godt hva du mener. Generelt sett har jeg lær å spørre minst mulig om råd.. det er garantert letteste måten å bli forvirret på.. Og egentlig – når man spør andre om hva “hun/han mente” – så spør man jo en tredjepart hva den personen mener “hun/han” mente. Og det er jo egentlig litt mindre interessant 🙂 Og nå kan du ringe en god venn å høre hva jeg mente.. for det er jeg jaggu meg ikke sikker på selv 😀

    8. fruensvilje: Ja, hvis du føler at du er i stand til å takle svaret, så er det riktigst å spørre! Og OM det virkelig er slik at du bevisst blir holdt utenfor, så er det greit å ha det på det rene, i stedet for å gå og lure. Tenker jeg……. Lykke til! 😀

    9. dedicat: Jeg setter pris på kommentarene i fra deg uansett jeg!! Du har erfart mye og er i besittelse av mye livsvisdom, slik jeg oppfatter det! Jeg synes imidlertid at det er mye læring i å få kommentarer som jeg blir litt irritert for også – for da kan jeg spørre meg sjøl om HVA kommentaren treffer i meg som gjør at jeg blir irritert! 🙂

    10. Det blir her på blogg som med meldinger på mobilen. Plutselig kan det bli fryktelig feil, selv om det ikke var ment sånn! Ja, vi får tenke oss litt om før vi svarer tilbake. så går det nok bra! 🙂

    11. etdiktomdagen: Ha-ha…Ja, det er lettere å se andre enn seg sjøl. Jeg har nok blitt mer “Rett på sak” for å slippe å gruble så mye, men fortsatt er det slik at jeg kan kvie meg for å spørre. Enkelte ting kan man bare la ligge også – hvis det ikke er noe som forsurer hverdagen fullstendig. 🙂

    12. birdbay: Ja, det er vel det som er : At vi er redde for svaret og at det kan bli ubehagelig. men jo mer vi våger, jo flinkere blir vi til å legge fram en sak på en ok måte….uten å legge så mye FØLELSER i det. 🙂

    13. natheless: Og går det ikke bra, så får en prøve å ordne opp i det! Det er jo noe med at vi ikke skal være altfor hårsåre også, og ta alt i verste mening! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg