Å unnskyld, det er så rotete her…….

 

Ja, det sier……

…..vi damene når det ser litt så som så ut i heimen……

…. om noen kommer på besøk…….

…..og vi er flaue fordi vi synes vi burde ha ryddet….

 

Jeg er faktisk mindre nøye nå enn da unga var små!

DA brukte jeg uforholdsmessig mye energi på at det skulle se bra ut her……

…..og sliten og sur var jeg omtrent støtt…..

…..men nå blir det bare noen RYDDERUFS innimellom…..

……sjøl om jeg har MYE bedre tid til å rydde nå!

 

Menn unnskylder seg sjelden for rot……….I hvert fall de mennene jeg har vært borte i…….

……både kjærester og andre….

 

Jeg husker en gang da unga var små……

Eksen fikk besøk av en eller annen kar fra et maskinfirma…………. eller noe i den duren…..

Karen ble bedt inn på kaffe……

Hele bordet var fullt av lego – og duplofigurer…….

Hva gjorde eksen….?

Jo……han brukte underarmene og “skyflet” bort klossene, slik at det AKKURAT ble plass til to kaffekrus og ei skål med kjeks. 

(Jeg var bare tilskuer et øyeblikk, før jeg snek meg unna “skamma”…………..!)

Det virket som om verken HAN eller den andre karen tenkte over hvordan det så ut…..og ikke et ord ble nevnt om rotet!

 

Egentlig var det jo like greit…..

…..for hvorfor i huleste skal vi lage så mye styr ut av at det er litt rotete????

Er det for at vi skal prøve å late som om vi pleier å ha det så ryddig og flott??

 

Det er lenge siden bordene her i huset var fulle av “Byggeprosjekter” ………..

 

 

Unnskylder DU deg i det vide og brede………….. om at det er rotete hjemme hos deg…….når du får besøk???

…..at vinduene er upusset…..

…..at det er støv på den mørke skjenken…..

…..og at det er kattehår i sofaen…….

……eller hva det nå er du har i huset…….?


Eeehh……..På tide med en liten opprydding, kanskje……..?

 

(Illustrasjonene er hentet fra Google og fra Karidansens hule)

32 kommentarer
    1. Jeg har nok blitt litt sykelig opptatt av det er ryddig hjemme. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb og det siste jeg gjør før jeg legger meg er å rydde. Håper jeg får et litt mer avslappa forhold til det etterhvert.

    2. Det var deilig å lese:) Her ser det litt ut som en slagmark i dag:) Litt hver dag også egentlig:) Noen ganger tenker jeg at dette huset ikke egner seg til å se ryddig ut. Nå er det i grunnen stort sett jeg som legger merke til at det er rot her også da:) Vet ikke om det er øya det er noe med eller hva det er:) hehe…

    3. Yazhi.blogg.no: Det er i hvert fall bra at du er klar over det. Du er vel den eneste som kan gjøre noe med det også. Jeg har blitt “slapp” i forhold til hvordan jeg var. Jeg har stort hus, og det botner ikke å holde det i orden over alt støtt! 🙂

    4. Margrethe: Så lenge du ikke sliter deg ut på det, eller springer rundt og maser på andre om rot hele tida, så gjør det jo ikke noe….Og det ER koselig å ha det litt ryddig rundt seg! Jeg trives heller ikke hvis det “Flyter” over alt…..Det går ut over humøret! 🙂

    5. birdbay: Vi damer er nok jevnt over mer “ryddige” av oss, sjøl om det finnes unntak begge veier. Slik tror i alle fall jeg det er! Det er noe av grunnen til at jeg vil bo alene heretter. Sjølsagt er det skummelt å bli for sær også….men jeg orker ikke at det “Flyter” av ting som burde ha vært kastet for lengst! 😛

    6. Jeg var også mer opptatt av det før…men liker å ha sånn nogenlunde orden..men i skapa er det kaos..hehe..
      Har lett for å unnskylde rotet jeg også…eller om jeg serverer noe…si .. “det er bare helt enkelt altså”…eller “kaka ble ikke helt vellykket” o.l…så kjenner meg igjen :)) Ha en fin lørdagskveld :))

    7. nei jeg unskylder ikke meg for rot i heimen,det skal nemlig synast att det bor folk i husan )) ha ha kanskje jeg skal ta bilde av kjøkkenbordet mitt nå i kveld ) ja for jeg og veslepia sitter og klipper papirdukker

    8. annebe: ja, sånn har jeg også gjort mye….men jeg har blitt mer bevisst på å la være, for jeg tror som regel ikke gjestene tenker over det! 🙂

    9. tankenemine67: Ja, det gjør vi nok! Kanskje vi gjør en del for å imponere menn også? Blant annet er vi jo fæle til å spille Fristerinner ( Det var det en mann som nylig fortalte meg!) 😉 Hva gjør dere menn for å imponere hverandre, da??

    10. Hva vi gjør for å imponere hverandre? Fint lite! Det kunne ikke brydd meg mindre å få en annen manns respekt. Da måtte jeg evt. ha respektert ham VELDIG for å gidde å slite for å få det.
      Mannens vei er å få sin egen respekt. Eller damas. Tror jeg. 🙂

    11. tankenemine67: Da tenker jeg at du kanskje generelt ikke har så mye respekt for ditt eget kjønn? Jeg er ikke ironisk nå, altså! Mitt inntrykk er at mange menn gjør mye for å imponere hverandre og at det mer om å gjøre å få en annen manns anerkjennelse enn å få anerkjennelse fra en kvinne… Jeg har flere ganger opplevd å sitte i en samtale med en hyggelig kar, og så dukker det opp en mann han kjenner – og vips, så skifter han “ham” – og blir “Gutta Boys”! Leste du Harald Eias kronikk om dette? Den som Linn Skåber svarte ganske krasst på?

    12. tankenemine67: Kanskje det? Eller – ikke “bare”. Jeg tror ingen er BARE ynkelige eller BARE noe som helst. Vi er ganske sammensatte alle sammen – enten vi er kvinner eller menn. Vi er mennesker – på godt og vondt! 🙂

    13. For all del. Ingen er BARE noe som helst. Men dette er et kommentarfelt. Prøver å få sagt noe treffende på to setninger. Kan godt diskutere ting superdypt om du ønsker det. Men trodde ikke det var det du ønsket.

    14. Ikke nå lenger 🙂
      Men før i tiden da barna var små – unnskyldte jeg meg hele tiden. Alt skulle være perfekt. Ikke en lekeklosse på ville veier……. Jeg vasket så jeg fikk støv på hjernen rett og slett. Hedigvis har det støvet forsvunnet og i dag er det helt vanlig hos meg….. 🙂 Tar det ikke så høytidelig lenger bare det ser nogen lunde ut. Tar heller på meg tur/fjellskoa jeg, enn å stå og riste tepper, dyner og støvkluter på verandaen 🙂 Det er noen som er veldig sånn i mitt nabolag,,,,,, hehehe

    15. Ja, typisk meg også, men jeg har blitt flinkere med årene til å godta litt her og der. Man rekker slett ikke alt til enhver tid, men kaffe har jeg alltid å tilby de som stikker innom. Tror det er viktigere enn å stresse hodet med at det ligger litt her og der!!!! Ha en vakker søndag!

    16. natheless: Jeg opplevde en gang at det var ei som begynte å støvsuge rundt meg fordi min vesle sønn sønn mistet knekkebrødsmuler på kjøkkengulvet. Da har pertentligheten tatt overhånd.:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg