Karidansen i Drømmeland……og om en Thriller fra Gamle dager!!

 

Og når man befinner seg i Drømmeland……….

……så er det jo nærliggende å tenke…….


Seng!!!

Tenk…… himmelseng da!!! Våkne opp, strekke på seg, og kikke rett opp i en hvit “Himmel”!!

 

I Drømmeland finnes det også…….


En romantisk stellekommode……..

 

Dessuten finnes det………


Drømmekjøkken………..mørkt og rustikt…….


Lyst og småkoselig……

 


Eller grått og klassisk ….kanskje….???

 

 

Men………..


Hjemme ser det slik ut…………..

Sprukket gulvbelegg………….og……

 


Voksduk som “skapdør” under kjøkkenbenken……..

…..malingslitt og stusselig……

 

Jeg har ikke hatt økonomi til å gjøre noe med det, bortsett fra at jeg malte skapdørene og skiftet benkeplatene en gang på 90-tallet.

Nå vet jeg dessuten at jeg ikke skal bo her så veldig mye lenger…………

….så da kan de som tar over få gleden av å skape SITT Drømmekjøkken!

Det blir nok det første oppussings -prosjektet for deres del!

 

Som du kanskje skjønner, har jeg vært en tur på IKEA i dag! Det er ikke lange stubben å kjøre etter at IKEA kom til Furnes. 

Jeg skulle ikke ha noe særlig der, men det er moro å rusle rundt…….

……og drømme seg bort.

 

I går ble det nye statsbudsjettet lagt fram. Skatteendringen vedrørende gardssalg innad i familien, ble IKKE vedtatt…….

…..så nå trenger vi ikke å stresse med overdragelsen….

…..vi kan kjøre det løpet vi begynte å planlegge for ett år siden!

 

Jeg har opplevd en del tøffe ting i forhold til økonomi.

Vi var en hårsbredd fra å måtte flytte herfra i 1993. Hadde garden blitt solgt på tvangsauksjon, hadde vi blitt kastet ut! Da var eldstemann tre år, og dattera mi seks måneder.

Den 19.februar 1993 satt jeg og bød på garden til min daværende mann…….

………over telefon …… fire dager før tvangsauksjonen skulle avholdes….

….via advokaten………..inkassobyrået…… banken……og mora mi!!!

Frem og tilbake……..

 

Den dagen var mor min KLIPPE!!!! (Hun har vært ute noen vinterdager, og kan være tøff når det gjelder!)

– Nå lyt du ha is i magan , Kari!…..sa hun da jeg snakket med henne underveis i forhandlingsrunden…..

Det er ikke så lett å ha det, når du vet at det står om hus og heim……

….men, mye takket være hennes støtte, klarte jeg å stå i det, til jeg fikk prisen ned til et nivå som var akseptabelt!

– Nå svelger banken kameler , Kari, sa advokaten….da forhandlingsrunden var over!

Det var Thrilleren sin det…..men det gikk bra….mot alle odds!

 

Jeg er stolt av mora mi….og meg sjøl…for alt vi to klarte å få til i hele denne prosessen!

Det var meninga –  at garden skulle bli i slekta….tror jeg!!

 

Men nå er det snart bare EN måned igjen…..så er ikke ansvaret mitt lenger!

 

Nå er en ny verden i ferd med å åpne seg……..

Jeg kan gå på IKEA og drømme………

…..for jeg har lyst til å kjøpe et lite hus som trenger oppussing….uten at det er ei rønne der alt må gjøres om…….

…..men jeg får se hva som dukker opp…….

 

Jeg har aldri innredet et kjøkken…..så det har jeg VELDIG lyst til å gjøre………

2016 blir et kjempespennende år………

…..og jeg blir litt matt og småskjelven av å tenke på alt jeg må ta tak i……

 

…..men mest av alt har jeg en sitrende forventning i magen!!!!

Nå begynner snart et helt nytt kapittel i livet mitt……….

……..og egentlig har jeg lengtet etter dette i flere år nå!!!

 

 

20 kommentarer
    1. Så artig og kreativ måte å vinkle innlegget på…drømmeinteriøret…og virkeligheten…:)…nytt kjøkken trenger vi også…ellers har vi oppgradert litt i års løp..men ikke noe overdådig 🙂 Bra det ordna seg med gårdskjøp den gangen…blir spennende å høre hvor ditt nye bosted blir..om det ikke forblir hemmelig 🙂 Koselig å planlegge og starte litt på nytt 🙂 God natt :))

    2. annebe: Tusen takk! Nei, det forblir nok ikke hemmelig, men jeg skriver nok ikke så mye om det før jeg har funnet huset jeg skal ha. Da kan det jo hende at jeg skriver litt om eventuelle oppussings – prosjekter! 😉 God natt! 😀

    3. Når man aner et glimt av historien i garden som ligg der og har og snart overlates fra deg og til noen andre.. Der du ikke har vært lengst og drevet mest av gården. Men du har plantet noen inntrykk og tanker her inne på bloggen,, Og for meg så utrolig innholdsrike. 🙂 Men nå er den tiden snart over.. og håper blir med på nye eventyr. Om hun blir urolig så hvisk i øret som mor di gjorde.. nå skal du ha is i magan.. 😀

    4. Så spennende det blir 🙂 Moro og spennende for deg, og sikkert fint for de som tar over gården 🙂 Og VI får det litt spennende også, se hvordan det blir hos deg 🙂

    5. Herlig innlegg:) Skjønner godt at du gleder deg til å starte på nytt, det er noe spesielt med det også:) Samtidig som du kan være veldig stolt av det du har fått til:) Det er nok en bragd dine etterfølgere er takknemlig for hvertfall:) Også er det noe med å gjøre det beste ut av det en har også, selv om jeg titt og ofte drømmer om kataloghjem, så får jeg det nok aldri:)

    6. Hei!
      Jeg ble ganske rørt her jeg satt og las innlegget.
      Det å ha is i magen, satse alt, og mor som en klippe som støttet deg igjennom. Små barn….. Ja, man kan vel ikke bli annet en sterkere av slike opplevelser <3
      Det er lov å drømme. Og det blir spennende å se hva som skjer remover, Kari. Håper du finner det lille drlmmehuset ditt og kan innrede det på din måte 🙂
      Ønsker deg en flott dag!!

    7. Det var no en fin drøm da :)) og et slikt kjøkken hadde vi også før vi pusset opp huset på gården,nå henger skapene i kjelleren til oppbevaring av mindre ting og tang :)) ja du hr et spennende år forran deg,har du et spesielt ønske om hvor du helst vil bo ?

    8. Festlig å se hvordan du tenker og å se bilder fra både det ene og det andre. Alt har sin sjarme!!!Jeg tror du kommer til å storkose deg med nytt husvære og drømme massevis av gode drømmer framover!Gleder meg med deg. 🙂

    9. Nå kjente jeg det godt i magen, jeg har vært der jeg også, om enn ikke helt så dramatisk…
      Fy søren , så godt det er når ting ordner seg….
      Håper du får med deg noen svært kyndige folk på visning når du skal se på ny bolig.Er kjempeviktig…og det er godt å ha litt tid på seg, at man ikke bare må ta noe….
      Det er et stort valg, og spennende tider…

    10. frodith: Ja, det kommer nok noen bilder etter hvert….men først må jeg jo finne huset og stedet da! 😉 Kanskje det blir sånn : “Karidansens Interiørblogg” her! 😉

    11. maiken: Takk! Ja, jeg tror du også har hatt en del utfordringer(Det har jo de fleste), men det er mye ansvar i å ha eneansvar for en ungeflokk! Ja, jeg skal bruke tida….men samtidig vil jeg ikke bo her til neste jul! Sønnen min er litt “Handy” av seg….Dessuten er han rørlegger, så jeg kommer til å få med meg ham hvis det blir “alvor” – sånn at jeg har lyst til å legge inn bud på noe! 🙂

    12. natheless: Takk for det. Har jo begynt å følge med på hva som legges ut, men vil vente til etter jul med å dra på visninger (Hvis det ikke dukker opp noe som er “Midt i blinken”! 🙂

    13. fruensvilje: Kjøkkenskapene her er så slitte at de blir nok å hive på dynga! Jeg har tenkt at jeg vil bo i nærheten av Hamar. Det er en litt større by enn Brumunddal. Dessuten er det såpass langt unna her at jeg ikke ser opp hit hver gang jeg er på butikken! 🙂 Har behov for å komme litt unna! 🙂

    14. etdiktomdagen: Tusen takk. Ja, jeg tror jeg skal finne Drømmehuset….og i alle fall lage det til Drømmehuset mitt! Det trenger ikke være luksuriøst, Bare alminnelig, god standard og hjemmekoselig! 🙂 Beliggenhet har også en del å si! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg