Åpent hus…? (Om privatlivets fred……)

 

 Vi har ulike grenser. Noen er ikke så “private”. De har tilsynelatende “Åpent hus” der man kan komme og gå nesten som man vil.

 

Jeg tror jeg er sånn “Midt på treet”.………..Jeg har ikke “Åpent Hus”, men jeg har , for eksempel, sjelden sagt nei når unga har spurt om å få ha overnattingsgjester.

Så lenge de har tatt det meste av jobben med det sjøl (Re opp senger, lage frokost) så har det vært greit for meg.

 

De første årene etter at jeg flyttet hit til garden, opplevde jeg stadig at enkelte ikke brukte ringeklokka når de kom hit…..

…..fordi de var husvarme her……….

……før jeg kom inn i bildet…….

Noen ganger banket de så vidt på døra inn til kjøkkenet før de skrittet inn – uten å vente på at noen sa : “Kom inn”.

Jeg syntes det var ganske irriterende………og ubehagelig!

En gang eksen og jeg hadde lagt oss på sofaen og sovnet, våknet vi av at en av “De Husvarme” sto midt i stua og gliste : “Jasså, dekk ligg og søv!!”

En annen gang, da vi hadde en liten “Diskusjon”, oppdaget jeg plutselig at det satt en person ved kjøkkenbordet og leste i avisen vår……..

Vedkommende hadde bare gått rett inn –  uten å gi seg til kjenne!

– Hvor mye har du hørt…. av det vi snakket (Les : Kranglet) om? …. tenkte jeg…..

(Men verken eksen eller jeg sa noen ting….sjøl om jeg kjente at det KOKTE inni meg!!)

 

En gang jeg trodde jeg var alene i huset, oppdaget jeg plutselig at det var opptatt på det ene toalettet vårt.

Etter en stund kom det ut en person som ikke bodde i huset……og det var et voksent menneske – ikke et barn!!!

Bare gå rett inn og sette seg på do – uten å gi seg til kjenne for den som faktisk BOR i huset??

Heller ikke DA klarte jeg å si noe – av frykt for at denne personen skulle bli sur på meg!!

Jeg lurer på hva denne personen hadde sagt hvis jeg hadde gjort det samme hjemme hos ham???

 

 Nei, man skal ikke bli altfor firkantet, striks og sær…..

……og det ble nok ikke gjort i ond hensikt….

……bare i tankeløshet ……….og mangel på forståelse for min situasjon!

 

Tidligere bodde jo gjerne flere generasjoner + ugifte tanter og onkler under samme tak…..og privatliv var vel en luksus et nyetablert ektepar bare kunne drømme om!!!

Sammenlignet med en slik tilværelse, ble det jeg opplevde for “blåbær” å regne!!

 

Det er imidlertid greit å kunne bevege seg rundt i sitt eget hus …..

……uten å måtte være fullt påkledd…….

…. av frykt for at noen bare skal tråkke rett inn, og kanskje til og med komme opp i andre etasje – der jeg har bad og soverom!

……..men det er ikke så enkelt for ei “Ungkone” å begynne å sette foten ned for den slags!

(Det dreide seg ikke om mine svigerforeldre, for de var begge døde før jeg flyttet hit!)

 

Jeg er veldig nøye på at jeg ikke springer ned til eldste sønn og svigerdatter i tide og utide. (De bor i kårboligen på garden her).

Jeg går dit på besøk kun når jeg er invitert!

Er det noe jeg vil prate med dem om, ringer jeg på døra og står ute til noen åpner.

Åpner de ikke, går jeg ikke inn, sjøl om jeg ser at døra er ulåst.

Jeg vil at de skal slippe å oppleve det jeg opplevde…….

…..og jeg vil at de også skal vise respekt for mitt privatliv!

 

Jeg har sagt følgende til mine to yngste :

– Når vi har flyttet herfra, kommer vi på besøk hit  – på lik linje med alle andre!

Sjøl om vi har bodd i dette huset, skal vi ikke ta oss til rette overfor de som har flyttet inn!

 

Slik skal det være – mener jeg!!!

 

For meg har det blitt kjempeviktig å kunne føle at jeg har mulighet til å være litt usjenert i mitt eget hjem……..fordi jeg har opplevd det motsatte!

Eksen og jeg bor bare noen hundre meter fra hverandre.

Hvis Junior har med seg venner hit til meg den uka han bor hos faren sin, er jeg streng med at han skal varsle på forhånd. Får han ikke tak i meg, må han gå inn alene først for å se om “Kysten er klar” !

Det HAR nemlig oppstått pinlige situasjoner når han har kommet uventet innom med en kamerat på slep………

……for det er ei kjerring her……

…..som har en tendens til å svinse rundt……..

…… en smule lettkledd………

……..når hun “Rår grunnen åleine”………….

 

…eller TROR at hun gjør det!!!

 


Dette skiltet henger på ytterdøra mi! Det skal få bli med til min nye bolig, når den tid kommer!

 

Kom gjerne på besøk til “The Princess”!

Hun setter imidlertid pris på at du ringer på døra –  og venter til hun åpner……..

…..i alle fall hvis du kommer uanmeldt! 

 

 

31 kommentarer
    1. Jeg liker hekt klart at folk som kommer uten at jeg vet det ringer på før de går inn ..og jeg kunne aldri tenke meg å gjort noe annet hos andre heller :)) Det betyr jo ikke at en ikke er “gjestmild” og åpen ….noen grenser er det fint å ha synes jeg :)) Jeg liker også best å ringe gutta mine på forhånd om vi tenker å stikke innom dem…da har de mulighet til å si det ikke passer om de ikke vil ha besøk :)) Du tar opp så mange aktuelle hverdagslige temaer…på en artig måte :)) God natt og kos deg med uka som kommer :))

    2. annebe: Tusen takk for hyggelig kommentar! Ja, jeg banker på soveromsdøra til Junior hvis han har lukket den…og jeg vil at han også banker på min før han stikker hodet inn – nå som han snart er voksen! Det skal gå begge veier med ungene tenker jeg. Voksne, utflyttede unger kan også ringe på døra hjemme hos foreldrene når de kommer på uanmeldt besøk. Så slipper man å “Ta hverandre med buksa på knea – og dodøra på vid vegg!” – hvis du skjønner! 😉

    3. Det var vel ei tid da det var nokså vanlig å ha dørene åpne og folk bare labbet rett inn. Men jeg bare så enig med deg ,, man må kunne forlange å være alene i eget hus når man ER det,, og ikke plutselig oppdage at man slett ikke er det.. Nå låser vi alltid døra når vi er inne.. 🙂 så da er alle nødt til å ringe på 🙂

    4. dedicat: Ja, det er viktig. Jeg låser også som oftest ytterdørene her når jeg er inne..Sønn/svigerdatter og jeg har nøkler til hverandres hus, men de blir ALDRI brukt uten at det er avtalt – i forbindelse med at vi ser om hverandres kjæledyr og lignende – eller hvis brannalarmen slår ut. Det er også en sikkerhet – at noen har nøkkel til huset – når man bor alene en del av tida.:)

    5. Jeg hadde et snev av samme problemet da min mor flyttet til byen. Hun sto bare plutselig i stua. Men etter litt forklaring ble det slutt på det, selv om hun aldri klarte å vente ute til jeg åpnet. Men hun ringte på i allefall 🙂

    6. Aasta: Det er krevende å si fra om sånt, for det kan så fort bli sure – og såre miner!! Ringte du på hos henne – eller gikk du rett inn – etter at du hadde flyttet for deg sjøl?? Det er lettere å få gjennom noe/få andre til å forstå – hvis man går foran med et godt eksempel! 🙂

    7. Skulle bare mange sier nå jeg :).
      Men etter jeg fikk slått ut noen vegger og har et ganske åpent miljø hos meg her oppe ser jeg det er noen grenser som ble viska ut. Har kremta litt…..

    8. Det var jammen flere episoder langt over grensen…. Jeg har også vokst opp med litt uklare grenser, men jo eldre jeg har blitt jo mer klar er jeg på grenser med å melde sin ankomst….Og det går begge veier. Man vet jo aldri når på døgnet jeg sover eller er våken, så modig er den som kommer dettende inn døren her uanmeldt….:)

    9. Ja, Kari. En gong je sku legge meg va senga mi opptatt. Dæ vart før mye, tel å mæ åt meg.
      Je vart livredd, før det va en kamerat åt en ta brødra mine, å hæn va litt jintgær`n. Je ville nesten itte ligge i senga mi ætterpå.

    10. Å himmel, hadde noen bare gått rett inn her, å lest avisen, eller ferska meg i å ta en ettermiddagslur. Da hadde jeg klikka. Kansje på tide å montere et stort skilt på døra, Her ringer vi på først 🙂 Ha en Hyggelig dag, med eller uten gjester 🙂

    11. hadde jeg opplevd det du har opplevd hadde jeg sagt noe høgt og tydelig,et par venninner kan komme rett inn til meg,men da er det planlagt besøk og jeg har sagt dei skal komme rett inn,ellers er det normal høflighet å ringe på døra ja

    12. maiken: Det er så mye enklere å forholde seg til folk som er tydelige på hva de synes er greit! Den som tilsynelatende synes “Alt er greit” – kan være rasende inni seg…..og kanskje klage til alle andre enn den vedkommende er sint på. (NÅ gjorde ikke jeg det i disse tilfellene, men det var nok NOEN som fikk høre om min frustrasjon, ja!).

    13. frufrydefull: Ja, jeg tenkte på :”Vennligst benytt ringeklokka!” ….men nå er dette mange år siden, og problemet eksisterer ikke mer. I dag hadde jeg nok tatt det opp med den den/de det gjaldt – og heller tålt sure miner! 🙂

    14. fruensvilje: Ja, om noen kommer på avtalt besøk til et bestemt klokkeslett, DA er det noe helt annet, Da kan man gå rett inn, for da er man VENTET …… og i alle fall hvis vertinnen sier at man bare kan gjøre det! Dette dreide seg ikke om besøk en gang – bare labbe inn og ta seg til rette – nesten som om man bodde her! 🙂

    15. Helt enig, vi må respektere hverandre. Her også var døra åpen før, men etter en del sånne dumme ting som du forteller om, så låste jeg utgangsdøra og folk måtte ringe på. Sånn vil vi ha det, og alle respekterte det etter en liten stund!!! 🙂

    16. natheless: Ja, så enkelt kan det løses. Og får man kritikk for det, så kan man si….”Ja, jeg låser døra, slik at jeg vet at ingen bare kan gå rett inn her uten å varsle at de kommer! 🙂

    17. Ja, og det sa jeg også. Man ble rimelig lei av folk som bare gikk inn, ikke tok av støvlene, trampet inn mens mannen sov på sofaen og ungene gjorde lekser. Nei, takk og pris at det finnes lås på min dør. Men åpent hus har jeg, her er det folk innom likevel! Kaffe har jeg alltid!

    18. haha… Tror jeg hadde blitt ganske sjokka om det satt en på do når jeg kom inn:) Eller ved kjøkkenbordet også for den saks skyld:) Det er jo ganske uforskammet spør du meg, og brase inn hos noen uten at du vet om de er hjemme en gang:) Nei det er forskjell på gjestfrihet og uforskammethet 🙂 Ønsker deg en flott dag fine du:)

    19. birdbay: Ren ubetenksomhet….og manglende evne til å se situasjonene fra en annens ståsted. I dag hadde jeg begynt å låse døra for å få slutt på uvesenet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg