Ut i arbeidslivet i ung alder…..?

 

Ja, det tror jeg er sunt!

Da mener jeg ikke at en ungdom skal slutte på skolen for å jobbe fulltid…….

Det er slutt på den tida at unge mennesker ikke får utdannelse fordi det ikke finnes økonomiske muligheter til det!

Heldigvis!!

Nei, jeg mener en sommerjobb eller en liten ekstrajobb ved siden av skolen.

DET tror jeg er sunt.

Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 16.

Først tre somre på et kafekjøkken…..

…….så to år på et hønseslakteri …….

……. og til slutt en jobb der jeg i hovedsak pakket kosmetikk og pastiller.

Jeg pleide å jobbe en måned  – og ha en måned sommerferie. Det var en kjærkommen inntekt – og det var også lærerikt på mange vis.

Den eldste sønnen min hadde sommerjobb og ekstrajobb fra han var 16. Han jobbet en god del ved siden av skolen, og tok mye ansvar for seg sjøl på mange vis.

Dattera mi hadde en liten butikkjobb. Etter videregående og ett år på folkehøgskole, jobbet hun ett år. Litt i barnehage og litt i ei kantine.

Nå tar hun på seg ekstravakter  i barnehage …ved siden av studiene…..slik at det blir noen ekstra kroner i studiekassa……. 

Nå har yngstemann (16) også fått seg jobb.

Han står og lager/ selger hamburgere og salater!

Først sendte han jobbsøknad. Så ble han innkalt til intervju…..og så ble det jobb……

…..annenhver helg –  og en ettermiddag i uka.

 

Det er flott at han tjener egne lommepenger……..

……men kanskje aller mest at han får prøvd seg i arbeidslivet.

 

Jeg tror det er uheldig at ungdommer blir gående på skole til de er langt opp i 20-årene UTEN at de prøver seg i arbeidslivet på en eller annen måte.

Sjøl om sommerjobben eller kveldsjobben ikke er noe de kan tenke seg å jobbe med resten av livet, så er det GULL VERDT.

Man får et helt annet forhold til penger man har jobbet for sjøl….tror jeg!

 

– Hvis jeg vil ha den buksa, må jeg jobbe SÅ mange timer for å ha råd til å kjøpe den!

NEMLIG!!

 

 Kan man lage kjeks hjemme , kan man lage hamburgere borte…..og attpåtil få lønn for det!

I kveld er han på jobb, og jeg skal hente ham på tog – stasjonen om en drøy time……

12 kommentarer
    1. Det tror jeg er sunt også…jeg jobba bla på et gartneri..og var støttekontakt og passa barn ..ved siden av skolen …fin tid :)) Koselig bakebilde :))

    2. Så bra:) Gratulerer til han:) Jeg har jobba i kiosk og gatekjøkken fra jeg var 13 tror jeg, mor og far drev det så jeg hadde ikke noe særlig valg:) hehe… Men jeg hadde ikke vondt av det heller for å si det sånn… Nei alle har godt av å få prøve seg litt i arbeidslivet:) Ha en flott kveld koselige du:)

    3. jeg er helt enig med deg,selv måtte jeg spare til mine første dongeribukser da jeg begynte på ungdomskulen,jeg passet barn og tente 2 kr i timen 🙂 men satt jeg barnevakt en hel lørdagskveld kunne jeg tene 75 kr :)) og siden har jeg egentlig vært selvstendig

    4. fruensvilje: Når du tjente to kr timen tok det lang tid å spare til bukse – men et par lørdagskvelder hjalp jo godt på! Jeg var ikke sjølstendig før jeg var 19 og flyttet på hybel, men jeg tjente nå disse kronene om sommeren, slik at jeg hadde lommepenger! 🙂

    5. Første buksa mi kosta 175 kr så det tok litt tid ja,etterhvert fikk jeg sommerjobb på fiskeindustri også og da gikk det fort :)) 19 år gammel giftet jeg meg hi hi og min kjære har alltid forsørget meg 🙂 er litt bortskjemt der

    6. fruensvilje: Han er jo også litt “Bortskjemt” – med ei kone som gjør veldig mye i heimen. Tror han slipper unna det meste av matlaging og husarbeid, men så har dere en arbeidsfordeling dere synes er grei! Og DET er det viktigste – at man drar lasset sammen på beste måte for helheten! 😀 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg