Fotoutfording 4….Garden min…

 

Ja, enn så lenge så er den det, men til nyttår er det en ny generasjon som skal ta over!

I trappeoppgangen til andre etasje henger det noen flyfoto av garden i ulike epoker.


Dette bildet er fra rundt 1950. Kårboligen (det hvite huset) ble satt opp i 1949, og den er ganske ny på dette bildet.


Dette bildet er fra rundt 1960. Den nye driftsbygningen sto ferdig i 1960. Gardsveien er flyttet.


Dette bildet er fra rundt 1970. Det gamle hovedhuset ble revet og det nye(Det brune huset lengst til høyre) ble bygget i 1968/69).

Mange vil si at det var fælt at det gamle hovedhuset ble revet. I dag ville det trolig heller ha blitt restaurert….

………men det hadde nok blitt en svært omfattende og dyr prosess.

Nå er det som det er!! Huset er praktisk, men ikke et “typisk våningshus” på en gard.

Jeg er nok svak for en noe mer gammeldags stil, og jeg tror de unge også har lyst til å sette et mer gammeldags preg på huset utvendig…….

……når de får tid og råd.

Det er ikke nødvendigvis så drastiske grep som skal til for å få til en mer nostalgisk fasade på huset……….

…..men Karidansen skal ikke blande seg opp i det!

HUN skal jo finne sitt eget “Drømmested” !


Dette bildet er fra rundt 1980. Det har ikke skjedd så store, utvendige endringer siden den gangen. En del av trærne på tunet er borte.

 

Min svigerfar(som jeg så vidt rakk å hilse på før han døde) var en veldig nevenyttig og praktisk anlagt kar. 

Å bygge tre nye bygninger på en gard i løpet av en 20-årsperiode – har sin pris…….

…..både menneskelig og økonomisk.

Han mistet dessuten kona si i 1973, og satt igjen med fem unger i alderen 4-16 år…….

 

Det har altså vært mange tøffe tak her………… på mer enn EN måte, ……….

……..men garden er fortsatt i familien!

 

Jeg er veldig glad for at det har blitt slik, sjøl om jeg har hatt mine tunge stunder underveis!

 

Så –  dette var min “løsning”på utfordringa til Frodith :

Bilder av garden jeg bor på……

………. i fire tidsepoker!

 

24 kommentarer
    1. Fin måte å tolke fire på…artig å se bildene og høre litt om gården…ser veldig stort ut…
      Også var det veldig vakre omgivelser :)) Blir spennende tider for de som tar over og veldig spennende for deg å flytte tenker jeg…blir nok bra begge deler :)))

    2. Nydelige bilder da:) En flott og staselig gård:) Men jeg skjønner at du vil finne ditt eget drømmehjem:) Fint bidrag til frodiths Challenge:) Ønsker deg en flott dag fine karidansen:)

    3. Min matgale verden: Takk! Ja, det er moro. Jeg har ikke tatt noe flyfoto av garden mens jeg har eid den, men det har ikke skjedd så veldig markante, utvendige forandringer heller. 🙂

    4. annebe: Takk! Ja, det er en relativt stor gard, men nå virker det som om myndighetene ønsker at det skal bli noen få, enorme “fabrikker” som skal produsere “All maten” – og det synes jeg er en trist utvikling – både i forhold til dyrevelferd og landskap.

    5. Fin tolkning på fire-utfordringen. Fire epoker, en historie som inneholder så mye. Må være rart å forlate, men kanskje likevel godt å se at det blir tatt hånd om av noen andre som er interessert i å ivareta gården.

    6. Tone: Takk. Ja, jeg synes det er godt å se at den/de som tar over er interessert – at de ikke føler at de “ofrer” seg. Da er det bedre at garden blir solgt ut av slekta, mener jeg – for det er fint at gardene blir brukt som garder – ikke bare som boplasser. Dessuten er jeg overbevist om at det er viktig at vi er noenlunde sjølforsynt med mat her i landet. Det er vi ikke i dag, men vi har ressurser til det hvis vi er villige til å endre litt på levesettet vårt!:)

    7. natheless: Ja, ting går som regel framover….i alle fall på enkelte områder. Mye var kanskje bedre før – men det er mange oppfinnelser som har gjort hverdagen enklere – ikke bare innen landbruket! 🙂

    8. utrolig flott måte å tolke dagens oppgave på 🙂 og så fantastisk å ha bilde fra alle epokene til gården.Livet er merkelig sådan,for når en starter med et hus og tidene forandrer seg så kommer mann tilslutt til starten igjen og tenker att dette er tross alt det som gir den beste hyggen hi hi

    9. Ja, den garden har sin egen sterke historie. Er glad for at du overgir den til sønnen din, og krysser fingrene for at du finner et nytt hjem du trives i…

    10. fruensvilje: Takk.:D Ja, alt går i bølger. Så skal det være moderne – og så skal det være enkelt og minimalistisk – så skal det være gammeldags og snirklete! 🙂

    11. maiken: Takk for et! jeg tror det blir bra for oss alle nå, jeg. Ringen er sluttet, og jeg har klart å beholde garden så lenge jeg følte at jeg måtte! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg