Om å få dekket et “kosebehov”…….

 

I utgangspunktet er jeg ikke så veldig kosete av meg………

Eller kanskje det er livet som har gjort meg slik……?

Litt reservert og tilbakeholden –  særlig med hensyn til fysisk kontakt………..

For jeg var en VELDIG kosete unge…..som svært gjerne satt på fanget. 


Karidansen var ei skikkelig kosejente………

 

Når jeg har hatt kjæreste, har jeg vært ganske kosete.

Da mener jeg ikke først og fremst sengekosen……….

…. men minst like mye armkrok – kosen………og de ømme kjærtegnene som viser at : “Jeg bryr meg om deg fordi du er den du er!”

Denne “kravløse” formen for kos er viktigst for meg!

Ei hand å holde i…….

 

Nå har jeg ingen å kose med på den måten……..

…….MEN jeg har DENNE frøkna :


Klø meg litt på magan, a’!!

 

Hun sier klart i fra om hun ikke vil bli kost med…..og hun er ikke langsint om jeg avviser henne……

…..så vi har et veldig greit “Forhold” ….kan man si!

Jeg ELSKER å begrave fjeset i den silkemjuke pelsen…..kose med henne ……..

….og si til henne at hun er Verdens Beste Pus !!!!

 

Nei, et dyr kan ikke ERSTATTE menneskelig kontakt…………

……..men å kose med og kjærtegne et dyr har noe av den samme effekten som å ha fysisk kontakt med et annet menneske!

 

Det sies at fysisk berøring er viktig og helsefremmende………

Det tror jeg på!

 

For en tid siden satt jeg noen timer hos et menneske som var døende.

Da så jeg hvor viktig det var for vedkommende å bli tatt på………

 

Ei varsom hånd på ryggen…..en klem…….

…….kan bety mer enn tusen ord i en slik sammenheng!

 

 

 

20 kommentarer
    1. Ja kontakt er kontakt, den som trøster meg mest når jeg er lei meg er Leia, hunden:) Hun holder klokelig kjeft også:) haha Hun bare er der:) Men jeg merker på jobben at mange av de syke liker å bli strøket på tatt på eller bare få en klem, så der har jeg lært meg og omgås litt mer fysisk enn det jeg har gjort tidligere:) Og det kan gjøre godt for både den ene og den andre det:) Pusen din er helt skjønn forresten:)

    2. birdbay: Tusen takk. Ja, et kjærtegn er viktig, og det behøver ikke alltid være så “nært”som en klem en gang….ei hand på ryggen er ikke så “skremmende” verken for den som gir eller får kjærtegnet.Du skal ha ganske mye “berøringsfobi” for ikke å tåle DET! 🙂

    3. Kos og sitte inntil er viktig! Holde hender – stryke over ryggen! En hund eller pus er ikke som et menneske, men er iallfall alltid der….. berøring er kjempeviktig for meg! Klem <3

    4. Ja, viktig med kos og trenger ikke alltid være så mye før det er litt kos heller. Det med å bare ta litt på er viktig. En klem til venner osv, viktig og hyggelig <3

    5. Det er så synd at vi ikke er flinkere til å reagere på behov for et bitte lite touch av kontakt.. om ikke mer enn med et smil og øyne 🙂 Men jeg har faktisk en følelse av at det deles sånne kontakter her på bloggen 🙂 takk for et åpent og ærlig innlegg 🙂

    6. dedicat: Takk for hyggelig kommentar. Ja et smil og et varmt blikk kan også være en fin form for “berøring”. Ellers synes jeg at det noen ganger blir en et enormt fokus på sex – og det er bare den ene siden av det med fysisk kontakt i et parforhold. Den andre siden – den med ømhet og omsorg er vel så viktig, synes jeg! (men alt henger jo i hop – klarer man å ta med seg ømheten inn i sexlivet – så er blir det jo bare velstand! 😉

    7. Jeg kan bare si det jeg mener om akkurat det. Hva er bedre enn en kosestund bare i armene til hverandre,, hva er bedre enn å bare holde omkring. Hva er bedre enn å ligge å føle nærheten og varmen,, kjenne at vi lever? Hva som kommer ut av det?,, kanskje mer, kanskje ikke,, kanskje det var bare det som manglet 😉

    8. fruensvilje: Ja, MYE bedre enn ingenting! Jeg bærer ikke på noe stort savn fordi om jeg ikke har “Ei hand å holde i” – for det er en del fordeler med å være alene også! Men jeg er nok litt avhengig av å ha et kjæledyr! 🙂

    9. Vi har svært ulikt behov for fysisk kontakt, vi mennesker. Men alle trenger vi en eller annen form for fysisk kontakt. Noen mer enn andre. Men på dødsleie , slik du beskriver ,tror jeg alle har behov for nærhet.
      Selv om jeg ikke er noen storklemmer, og ikke har behov for “en-hånd-å-holde-i, (enda), så føler jeg at jeg får dekket behovet mitt med både gjensidig klemming og klapping på både folk og dyr i storfamilien min.
      Det er så rart å legge merke til denne nye småtten i familien, han MÅ ligge inntil og være nær noen hele døgnet. Vil helst ikke være alene et sekund. Han kan umulig være lik på sin mormor …

    10. maiken: De små trenger mye kos….men DE er også ulike. Noen blir stresset av å bli håndtert hele tida. Nei, jeg har heller ikke behov for “Ei hans å holde i” – sånn “Kjærestemessig” akkurat nå. (Det har jeg vel gitt uttrykk for noen ganger.) Jeg tror at det er viktig å akseptere det livet man HAR akkurat her og nå – og fokusere på de fordelene man har. For meg er frihet veldig viktig nå…….. 🙂

    11. Vi trenger nok kos de fleste av oss; dyr og mennesker. Når barna er små kan en fråtse i klemming og klapping. Det gjør vi forresten i stor grad fortsatt når vi er i sammen. Jeg hadde en gammeltante som ble bare noen dager fra 105 år, en striks og korrekt dame, men de siste åra ville hun gjerne holde i handa litt lengre.
      Men dyra kan og være helseskadelige tror jeg……når de er mange nok og krever mer enn hva en evner.
      Syns å huske og ha hørt at babyer/ små barn som ikke får hudkontakt rett og slett kan dø.
      Men hvor kosete vi blir er nok avhengig av det vi lærer og føler naturlig til en hver tid.

    12. Kos er viktig. Hudkontakt og/eller pelskontakt har helsebringende effekt, det viser seg om og om igjen. Herlige pusen din da. 🙂

    13. BforB: Ja, jeg er bevisst på at jeg kun vil ha katt! Jeg er veldig glad i hunder, men de krever mer av mosjon og stell. Da jeg var ei uke i Hellas i høst var katta mi alene hjemme en del av tida, men den hadde tilsyn minst en gang hver dag. DET går ikke med en ikke en hund. Da blir man bundet…… og jeg vil ha mest mulig frihet! 🙂 Ja, hudkontakt trenger vi – i større eller mindre utstrekning – alle sammen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg