Grandtante til Olea!

 

Grandtante for fjerde gang…….

…..det ble jeg i går!

Det er det tredje barnebarnet til broren min.

Hun heter Olea!

Det het også min mormor.

Jeg vet ikke om vesle Olea har fått navnet på grunn av oldemoren……

….men jeg synes det er et flott navn!

Mormor var en sterk dame!

Hun opplevde mange tøffe tak i livet sitt……….

……..men hun sto støtt……..

…….og representerte noe solid….og veldig “ordentlig”……

Sjøl om hun kunne være streng på mange vis…..

…..så kunne hun også være raus og klok!

Hun likte ikke navnet sitt…..for hun syntes det var så “Gammeldags”!

Hun var trolig oppkalt etter noen……..for det ble jo nesten alle på den tida!

Det er rart dette med navn…….

Det går i bølger…….

Da jeg var ung tenkte jeg også på Olea som et gammeldags……… og litt merkelig navn….

På dialekt har det dessuten lett for å bli til OLLea – med trykk på første stavelse!

……men nå synes jeg altså at det er et flott navn……..

…sjølsagt også fordi jeg forbinder det med mormor!! 

Dessuten er det ikke mange som heter det i dag….tror jeg!

 

 Mormor Olea og meg……. da jeg hadde mistet min første tann!

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg