Stakkars musa!

 

Geriatriks har skrevet et innlegg, som handler en del om mus…….. 

Absurd musekrangel på facebook!

 

Noen har mus som kjæledyr, mens andre hater mus som pesten….

 

En gang, da jeg var nyutdannet lærer, og jobbet i Dalstroka neaforr, skjedde dette :

Jeg jobbet ved ei ganske stor grendeskole. Vi var litt plaget av at det kom mus inn i klasserommene, så vaktmesteren hadde satt opp musefeller rundt omkring.

En morgen, da jeg tok med meg noen av de yngste elevene inn i et klasserom…….

……oppdaget vi noe aldeles hjerteskjærende…….

Ei lita mus hadde gått i fella…..men bare med det ene bakbenet. Det vesle kreket pep og skrek mens hun slepte musefella etter seg.

Noen av unga begynte å gråte fordi de syntes så synd på det stakkars dyret!

Om musa hadde fått smekket der hun skulle, og hadde dødd momentant, hadde jeg ikke brydd meg noe særlig…..

…….men dette syntes jeg var vondt å se!!!!

Nå skulle jeg gjerne ha sagt at jeg var så tøff at jeg gjorde ende på lidelsene med en gang…….

…..men nei……. jeg hadde ikke lyst til å gi dødsstøtet så unga så det!

(Jeg var i begynnelsen av tjueårene da dette skjedde!)

I stedet sprang jeg etter’n Kjell Vaktmester.…….

Han skjønte at det var ALVOR, så han kom med en gang og tok med seg dyret (og fella) ut av klasserommet.

Hva som videre skjedde vet jeg ikke så mye om………

……..men jeg er rimelig sikker på at den stakkars musekroken slapp å ha det vondt særlig mye lenger……..

 

Jeg har vokst opp på gard! Jeg har også bodd på gard nesten hele mitt voksne liv.

Jeg er vant til at dyr blir avlivet…..

……..men jeg vil ikke at dyr skal lide…. noen gang i livet!

Det er det samme om det er et “usympatisk” rovdyr eller en godmodig hund!

Ja, om det så var Den Slemme Hankatten som nylig plaget kattene her på garden…..

……..så ønsker jeg ikke at den skal PINES på noen måte!!

 

Sjøl om jeg slett ikke har lyst til at den skal komme hit igjen……….

 

Husker dere musefilmen?? DENNE musa gikk det bra med…………. (Og da ble jeg lettet!)

 (Bilde fra Google)

 

18 kommentarer
    1. Husker ikke noen musefilm nei….? Hadde jeg vært lærer der du var, hadde jeg nok hentet Kjell og hatt han parat hele dagen til å TA musene i tilfelle de dukket opp mer enn en gang 🙂

    2. jeg er enig med deg,ingen dyr skal lide,ja ikke fugl eller fisk heller,men jeg innrømmer glatt att jeg ikke liker mus,men jeg piner dem ikke av den grunn

    3. frodith: Det var en kortfilm der det så ut som om musas skjebne var beseglet….men slik gikk det ikke. Musa brukte musefella til å “Løfte vekter med” i stedet! Han Kjell hadde nok stilt opp han , Frodith!! 😉

    4. Ja det er visst ikke bare bare å være mus gitt.. Har jo ei her som er rimelig skremt av sånne dyr.. Husker en gang vi passet katta til min mor mens hun bodde hjemme, og jeg fant en lemen i yttergangen som katta hadde dratt inn. Jeg henta madammen og ba henne komme og se.. hun hylte så hele nabolaget gikk i sjokk.. sprang inn og låste døra etter seg.. så der stod jeg utestengt 😛

    5. Jeg har museskrekk, utrolig nok. Men det er fordi en liten kjapp krabat forvillet seg opp på innside av buksebenet mitt i potetlandet da jeg var lita jente…og klorte og bet sånn at jeg blødde. Det var så ekkelt at jeg aldri helt har kommet over det. 🙂 Fetteren min var også der, så da jeg fikk av buksa og slitt bort musa som han fast i låret….hoppet han på den til den døde… Jeg tror ikke den led ærlig.
      Men det viktigste er at dyr ikke lider, uansett, om de skal dø eller leve. 🙂

    6. Tone: Din opplevelse med mus var veldig ekkel, så jeg skjønner at den “Sitter”! Både du og musa handlet på en måte i “Nødverge”. Fetteren din langpinte ikke musa, så det var langt fra dyreplageri etter mitt syn! Bra du har fått din egen musefamilie i heimen. Sjøl om det er en gjeng med “Blanda drops” – så er det i hver fall ingen som kommer kravlende opp i buksebeinet og biter! 😛 😉

    7. Synes det var bra du fikk fatt i vaktmesteren den gangen, for unger behøver ikke se det…ellers så er jeg enig med deg, ingen dyr, stort eller smått skal pines.Jeg måtte lese geriatriks innlegg også, og nå må jeg være på vakt angående den katteluken igjen…:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg