Novelle : Forventninger…….

 

Hun begynte å bli tung i bena der hun gikk…..

Turen hadde vart i flere timer…….

Han hadde løpt noen meter foran henne hele veien – på sin evige jakt etter nye fotoobjekt……

Slik hadde det vært helt siden de kom fram til den Syd-Europeiske byen……… som ble deres reisemål………

Dette var den tredje dagen hun tuslet i hælene på ham……..mens han sprang rundt og knipset bilder…..

………av bygninger, statuer, trær og blomster……..

Slik hadde det vært på den forrige ferieturen deres også……………

Likevel hadde hun vært full av forventninger ….om den Romantiske Kjæresteturen…..

……..denne gangen……..

…også……

Han kastet et blikk over skuldra og stoppet opp slik at hun nådde ham igjen…….

– Kanskje vi kan ta en tur på stranda i dag?

Hun så på ham med et spørrende blikk……

I samme øyeblikk observerte hun at han fikk et misfornøyd drag rundt munnen….

– Jeg er ikke helt i form.  Jeg er sår i halsen. Jeg tror det skyldes ventilasjonsanlegget på hotellrommet.

Hun merket irritasjonen i stemmen hans………

Hadde han oppfattet henne som sutrende…..?

De fortsatte å gå……….

Hun merket at hun begynte å bli skikkelig lei av den evige traskinga!!!

Det var ikke DETTE hun hadde drømt om før turen startet………

– Han kunne like gjerne ha dratt på ferie alene……..så kunne han ha dyrket hobbien sin uten MEG på slep……..tenkte hun…..

Hun elsket å være på stranda…..

Det var noe av det mest romantiske hun kunne forestille seg…….

Svømme ut i bølgene…sammen ….og ligge hånd i hånd på stranda, eller svaberget …etterpå……

……..men hun hadde knapt nok opplevd det noen gang……

……med noen kjæreste!

Eller……..rusle rundt i byen, hånd i hånd….

……….og få en tilfedlig forbipasserende til å ta et bilde av dem …sammen….

Slik at de kunne ha et konkret minne om at de hadde vært på kjærestetur!

Men HAN var tilsynelatende bare opptatt av omgivelsene………

– Det eksisterer vel knapt noe bilde av oss to….sammen….

…….var en tanke som plutselig slo henne……..

Om kvelden, etter at de hadde lagt seg, kom han med armen…….

Hun visste hva DET betød…….

– Jeg ORKER ikke………å komme ham i møte nå……tenkte hun……..

Så langt har jo ferieturen stort sett BARE vært på hans premisser!!

– Jeg er trett, sa hun…..og trakk seg unna ham……..

– Er du SUR igjen nå da! Han var amper og oppgitt i stemmen.

Plutselig veltet et ubendig sinne opp i henne!

Hun grep dyna og puta, spratt ut av senga…….

…..og kastet seg på divanen som sto rett ved siden av……..

 

– Nå får du f….meg gi deg! Slutt å oppføre deg så barnslig. Kom her og LEGG deg!!!!

Han slo handa i madrassen ved siden av seg – liksom for å understreke hva han mente…..

– NEI – jeg er ikke SEX – DOKKA di!!, nærmest skrek hun.

Hun visste ikke hvor hun tok ordet fra…..

…….men det var det hun av og til følte at hun var!

Hun holdt stand på divanen hele natta………

Dagen etter var stemningen kjølig…..

De vekslet knapt et ord. Deler av dagen gikk de hver for seg…..

Hun nektet å bli med på flere foto-safarier, så lenge han ikke var villig til å komme henne i møte på noen av HENNES ønsker…….

Sår i halsen, liksom……….

Han virket ikke mye sjuk….så lenge han fikk gjøre det HAN ville!!!

Også denne kvelden la hun seg på divanen……….

Han kommenterte det ikke….snudde bare ryggen til henne.

Midt på natta våknet hun av at hun frøs på bena….

Divanen var for kort til at det var plass til hele kroppen hennes…..

Dessuten kjente hun at hun begynte å bli stiv i ryggen……

Motstrebende krøp hun opp i senga og la seg ved siden av ham……..

 

Han tok det øyeblikkelig som et tegn på godt vær…..

De elsket………

– Forsoningselskov, tenkte hun……… da hun lå der og stirret i taket  litt senere på natten….

….mens han lå der og snorket høylytt…….

…..ved siden av henne.

Det var ikke første gangen…….

Noen måneder etterpå…..da forholdet var slutt, sendte hun ham et brev……..

Der skrev hun om sine lengsler, forventninger og sine såre følelser…….om hva hun EGENTLIG ønsket seg….

Hun fikk et kort og krasst svar tilbake……

Noe annet hadde hun kanskje ikke forventet….?

Kanskje hadde han tatt det som en anklage?

Det spilte egentlig ingen rolle…..

De var altfor ulike….det innså hun nå!

Likevel angret hun ikke på at hun hadde sendt brevet……

Det hadde vært klargjørende for hennes egen del…….

– Om det noen gang kommer en mann inn i mitt liv igjen…….må jeg være ærligere og tydeligere……tenkte hun.

– I stedet for bare å delta på den andres premisser….og bli forurettet og sint…….. må jeg våge å gi uttrykk for hva som er viktig for meg……

…….og hva jeg trenger for å føle meg sett og elsket!

Hvis………


 

 

29 kommentarer
    1. Så flott novelle , du skriver godt Kari <3 Det er viktig å være tydelig. Man er to forskjellige parter, og hva som er romantikk og kos for EN kan være noe helt annet for den andre. Hinting er en dårlig måte å si fra på har jeg funnet ut for leeenge siden, klar tale om hva man ønsker er det eneste som funker 😀

    2. Fin novelle, og nokså typisk det du beskriver….for mange av oss damer. Strekke på oss og tro at andre forstår hva vi ønsker uten å uttrykke det.

    3. Ja, tankevekkende. Det er veldig viktig å snakke sammen. Uten kommunikasjon blir ingenting rettferdig.
      Du skriver sånn at jeg ikke klarer å stoppe å lese 🙂 Og kjente meg bittelitt igjen 🙂
      <3

    4. Hei!
      Flott skrevet.
      I et forhold er det det med å gi og ta/gi og få………… se hverandre…….løfte hverandre opp………… kanskje hver sin dag med interesser på tur og dele <3 Og det er ikke enkelt 🙂 På tur skal man kose seg sammen og gjøre det som begge er interessert i. Ellers ender det som i novellen din tror jeg 🙂

    5. Utrolig viktig å si hva en ønsker i et forhold, for det er det man kan bygge videre på. Er ikke den ene parten det minste fleksibel, så går det jo ikke i fremtiden heller. Håper hun fant en likesinnet etterpå!!!!! Fint skrevet!

    6. Åååå du skriver så bra…det med kommunikasjon i et forhold er utrolig viktig..men det å være tydelig er jammen ikke så enkelt :)) Man må gi og ta…men er ikke partneren med på det …er det jo ikke noe holdbart forhold :)) Ønsker deg en fin dag videre :))

    7. Så flott du skriver:) Best å være ærlig fra første stund og heller si hva en forventer. Lat aldri som ting er greit hvis det ikke er det. Det har jeg lært meg:)

    8. Ja, det er da enda godt at sånne forhold tar slutt. Det må da være helt fryktelig å leve i et kjærlighetsforhold der en blir oversett og ikke tatt hensyn til. Må da bare føles så tomt. Og ennå så tror jeg at det er flere som bare lever sammen av gammel vane uten å kjenne at en blir elsket og satt pris på.
      Romantikk er viktig, svermerier, respekt, lek, flørting,… gjennom hele livet sammen. Jeg er til stadighet blitt forundret over mennesker jeg kjenner som kan gå inn i, og være i forhold som mangler glød. Kanskje det er behovet for å ha det stabilt og trygt som gjør det. Men du skriver godt om noe som mange kan kjenne seg igjen i. 🙂
      Ha en flott kveld.

    9. frodith: Ja, “Hintingens tid ” er nok definitivt over for min del…..og jeg skremmer mannfolka før de våger å nærme seg hespetreet! 😉 For meg er det kun vennskap som teller nå…….Har så mye jeg må få på plass i livet ellers akkurat nå! Den mannen jeg evt skulle kunne involvere meg i på sikt, må være en sjølstendig fyr som både kan stå på sitt når det gjelder – og være lydhør for andre! 😀

    10. Margrethe: Tusen takk! God og tydelig kommunikasjon kan oppøves, hvis begge parter ønsker det….og våger å være oppriktige på hva som er viktig. Da kan det gå an å finne gode løsninger som funker for begge! 🙂

    11. maiken: Sikkert ikke bare jeg som kunne ha opplevd dette! (Det er jo en del av Karidansen i denne novella, sjøl om den ikke er rent “Sjølbiografisk”)

    12. etdiktomdagen: Takk! Jeg tror det er lurt å gjøre noen avtaler på forhånd….si litt om hva en setter pris på og hva en har lyst til å gjøre. Det gjelder jo i hverdagen også – ikke bare på ferietur! 🙂

    13. annebe: Tusen takk! I noen forhold er det ikke “Liv Laga” og da er det bare bortkastet energi! Så finnes det forhold der det kanskje bare er små grep som skal til før alt fungerer så mye bedre! 🙂

    14. birdbay: Takk! jeg har brukt lang tid på å komme dit at jeg tør å være ærlig. Det hender nok fortsatt at jeg kan gå i “Det er greit,…….men egentlig er det ikke det….- grøfta!” Nå er jeg single, men dette gjelder jo også i andre områder i livet, f. eks på jobb eller med familie og venner! 🙂

    15. Min matgale verden: Det var nok ikke bare da jeg var ung at jeg ikke klarte å si fra…..Det hender fortsatt at jeg ikke klarer det. Noen ganger er det bedre å tie å tåle…..men det gjelder helst i profesjonelle relasjoner, som f. eks på jobb. (I hvert fall hvis det ikke er folk man trenger å være tett på stadig vekk!)

    16. Tone: Takk! Det er viktig å være ærlig på hva man føler – uten å anklage….Og DET er en krevende kunst å beherske…..Noen ganger er det ingen ting som nytter…..uansett hva man gjør er man “Den Umulige” i den andres øyne. Det finnes mennesker som knapt er i stand til å føle ansvar for noe…..mennesker som har for vane å sende det man sier tilbake med et…”Så du mener liksom at….?” – eller et snøft og en foraktelig mine….I slike tilfelle er det EN ting som gjelder : å si takk for laget…..Men for de fleste av oss er det en ting som gjelder : Det er lettere å se “feil” hos andre enn hos seg sjøl! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg