Kjære Gud, jeg har det godt……..

 

Takk for alt som jeg har fått.

Du er god  –  du holder av meg,

kjære Gud gå aldri fra meg…..

Pass på liten og på stor,

Gud bevare Far og Mor…..

…og alle barn på jord!

 

Denne sangen pleide mor å synge for meg da jeg var lita……..

Når jeg skulle legge meg, satte hun seg på sengekanten og sang “Kjære Gud”.

 

Dette kveldritualet opphørte vel rundt den tida jeg begynte på skolen…….for da var jeg liksom “For stor”.

Jeg ville imidlertid ikke gi helt slipp på det….

Derfor begynte jeg å synge sangen for meg sjøl.

Etter at jeg hadde sunget, måtte jeg be Fader Vår.

Helt til slutt ba jeg en liten, sjølkomponert bønn………

……om at alle i hele verden skulle ha det godt, og at Gud måtte passe på oss alle sammen…..

SÅ kunne jeg legge meg til å sove.

 

Søstra mi og jeg delte rom fram til hun flyttet hjemmefra…..

Derfor ble hun ufrivillig vitne til veslesøsters “Kveldsrituale”.

Hun var (og er) en ganske tålmodig sjel……men en kveld sprakk det for henne:

– Kan du itte synge og be INNI deg, a’ Kari!!!????

Etter dette begynte jeg å krype under dyna og mumle veldig lavt….

Jeg kunne ikke bare si det inni meg….for da ble det ikke  ornt’li , syntes jeg!

Den siste, sjølkomponerte bønnen var det greit å ta inni seg, for den var liksom min PRIVATE og litt HEMMELIGE…..

Men “Kjære Gud” og “Fader Vår” måtte jeg i alle fall gjennomføre med LITT lyd……

 


Her er Karidansen rundt tre år. Da var det fortsatt mor som sto for Godnattsangen…….

 

Jeg er ikke spesielt religiøs……..

….og jeg er ingen ivrig kirkegjenger….

Jeg føler at mye av det som dreier seg om religion……..

…….er menneskeskapt…….

Hvis det fantes et slags klokt, åndelig vesen…..som var “større enn alt”….og som bare ville godt….

……så ville vel ikke dette “vesenet” (kommer ikke på noe bedre ord) ekskludere eller diskriminere NOEN???

Dette “vesenet” ville vel gitt fullstendig blaffen i både klesdrakt, kjønn, hudfarge, sosial rang, seksuell legning……..

……og flittig utøvelse av såkalte religiøse ritualer?

 

Tror jeg…….

 

18 kommentarer
    1. Så koselig! Og her kjenner jeg meg igjen i mye. Selv sang jeg ikke hele sangen… ‘jeg har det godt’ ble liksom å ljuge for Gud (jfr. bl.a. misbruk og omsorgssvikt) og for meg selv.
      Krig, ufred, hat, drap, ekskludering, mobbing, diskriminering og annet negativt er det MENNESKENE som står for.
      God natt!

    2. Hei og god morgen kjekke Karidansen 😀
      Kjære Gud jeg har det godt – den har jeg vokst opp med 🙂 Og jeg videreførte det til mine to gutter. Jeg satt på deres sengekant og las det opp, jeg sang det ikke. Så tilføyde jeg navn – mormor og morfar, bestemor og bestefar i Oslo, onkel og tante og ……… så det ble av og til mange da barna også la til 🙂
      Det er godt å tenke på 🙂 Jeg tror ikke mine gutter gjør dette i dag….. 🙂 men de har det iallefall i seg.
      Jeg har min barnetro. Jeg er litt som deg, og tenker at NOE er det bak skyene. Jeg tror på TRO HÅP KJÆRLIGHET.
      Ønsker deg en god lørdag <3

    3. Så koselig:) Du minner meg litt om meg selv noen ganger:) hehe.. Det er slikt jeg husker fra min barndom også:) En må tro på noe, om det så bare er seg selv:) Ønsker deg en strålende dag fine karidansen:)

    4. Nabokjerringa: Takk! Jeg var så heldig at jeg kunne synge det, og stort sett føle at det var sant. Jeg opplevde i hvert fall ikke slike vonde ting som du nevner….. Ønsker deg en god dag! 🙂

    5. Min matgale verden: Ja, denne er det nok mange av oss godt voksne som ar vokst opp med. Jeg vet ikke om det er vanlig at foreldre synger den for sine håpefulle nå…? 🙂

    6. etdiktomdagen: Takk – og god morgen. Ja, det duger like godt å lese teksten. Kanskje legger man til og med mer merke til ordene da? Ja, jeg tror på NOE, men min tro passer ikke helt inn i noen religion. 🙂

    7. Margrethe: Koselig at du videreførte det! 🙂 Jeg sang vel denne sangen for mine unger i blant. Ellers hadde vi lesestund på senga før de skulle sove. 🙂

    8. birdbay: Takk for det….Ja, noen ganger gjenkjenner vi ting. En kan bli overrasket over likhetstrekk i blant….og samtidig er vi ulike individer. Ønsker deg det samme! 🙂

    9. Koselig sang, som jeg også sang og leste i min barndom, for barna våre og nå for barnebarna. Godt med trygghet når man skal legge seg, for oss alle. Jeg holder fast på min barnetro, men passer vel heller ikke alltid inn. Men jeg tror Gud er det for oss alle uansett. Ingen behøver å være noen annen enn seg selv for å bli “godtatt”, mener jeg!

    10. natheless: Koselig at du har holdt på tradisjonen med godnattsang! :)Uansett hva vi velger å kalle det, så tror jeg at det er en god kraft som vil godt….all uhyggen, og tanker om djevel og helvete, er menneskeskapt slik jeg ser det. Det finne gode og onde krefter i oss alle – og vi kan velge hva vi vil la være den mest rådende siden. 🙂

    11. Den sangen må jeg også alltid synge for mitt barnebarn(som jeg fortalte i innlegg: et døgn med liv og død)…fordi min mor sang den til meg…
      Jeg liker ritualer, kanskje fordi jeg er oppvokst med det og det er noe kjent for meg.Og jeg prøver å overføre litt av mine verdier til mine barnebarn. Som i dag når mitt barnebarn var her og ikke ville spise før han hadde sunget for maten:)

    12. maiken: Det er noe trygt med ritualer og tradisjoner….men ikke hvis det tar helt overhånd, da! Godnattsang…og bordvers er koselige tradisjoner.:) Vi har ikke sunget bordvers her i huset, men egentlig er det en fin markering av at man skal være takknemlig for at man har mat på bordet! Det er langt fra en selvfølge for alle i verden!

    13. Så sant, så sant. Du får det nå sagt. Jeg er humanetiker, men skjønner at religiøse ritualer har mye å si. Og det er viktig med ritualer for alle mennesker. Jeg er oppvokst med samme, kjære Gud…og alt det der. Men finnes det en Gud, tror jeg han er større enn alle disse menneskelige smålighetene om hvem som har rett og hvem som tar feil. 🙂 Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg