Skrive testamente?

 

Det var faktisk ikke noe jeg hadde tenkt på å gjøre……….

……men da jeg var i et møte med advokat i forbindelse med at jeg snart skal overdra garden til min eldste sønn………

……så anbefalte advokaten meg å gjøre det!

 

Karidansen applauderte forslaget med det samme!

Hun syntes det var “Knupplurt” , rett og slett!

Nå er testamentet i boks ( i dobbel forstand). 

Advokaten anbefalte meg å oppbevare det i tingretten. Det koster noen hundrelapper(engangsbetaling) men det er det verdt.

Da er det ingen som kan “tukle” med det, og det er en trygghet for både meg og mine arvinger!

 

Jeg vil at det skal bli minst mulig diskusjon om det jeg etterlater meg. 

Mitt testamente er langt fra detaljert.

Jeg kommer ikke til å sette merkelapper på kaffekoppene mine…for å si det slik!

Jeg eier ingen gjenstander som kan bli solgt for store summer…..og jeg kommer nok ikke til å skaffe meg det heller…..

 

Tingene jeg eier kan muligens ha en viss affeksjonsverdi….. and……..

……that’s it!

Enkelt og greit!!

 


Og i disse vitners nærvær……….

 

To vitner må til for å bekrefte at man er “Ved sine fulle fem”! 

Jeg er vel aldri helt “god” – men de gikk nå god for meg, lell!

 

Jeg lærte jo noe nytt av dette da :

“Testatrix ” er betegnelsen på en kvinne som skriver testamente. “Testator”  er betegnelsen på en mann som skriver testamente.

Dessuten er det vanlig å skrive at man vil ha en sømmelig begravelse /bisettelse……..

…..og så får det bli opp til de etterlatte å finne ut hva de legger i DET……

 

Jeg har imidlertid sagt fra til unga om hva jeg har mest sansen for: 

 

Jeg foretrekker bisettelse/kremasjon framfor begravelse.

Jeg synes det er fint med urnelund………. eller at man bare strør asken et sted!

Jeg trenger ikke å bidra til å fylle opp kirkegården…………

…….med en steinstøtte med navnet mitt på!

I og med at jeg er skilt, hører jeg jo ikke naturlig til noe gravsted.

Slik sett er en urnelund en fin løsning!


En urne med G – nøkkel og noter……

……må vel passe bra til et musikkelskende og dansende menneske….?

 

Noen vil kanskje si at dette er makabert prat!

Jeg synes ikke det!

Det er EN ting vi kan være HELT sikre på her i livet……

………og det er at vi en dag skal dø! 

Om vi gjenoppstår i en eller annen form…..er det heller ingen som vet…….

 

Så derfor synes jeg det er greit at jeg har ordnet opp litt for mine etterkommere….

…….i alle fall sånn i grove trekk!

 

 (Illustrasjoner fra nettet)

 

 

23 kommentarer
    1. Viktig å ordne ting mens en er i stand til det…men jeg kvier meg for slikt :)) Jeg har nevnt for mannen at jeg tror jeg vil ha kremasjon…men innimellom blir jeg usikker..hehe.. er liksom ingen av delene som føles greit….
      Bra å bli minnet på slikt <3<3

    2. annebe: Nei, vi vil jo helst ikke tenke så mye på det, men når vi er døde så er jo kroppen bare et “skall”. Uansett så er det jo etterkommerne våre som må bestemme, men det er greit å si fra hva en ønsker (Hvis en har noen tanker om det, da!) <3

    3. Det er vel det beste en kan gjøre for sine etterkommere. Og skrive et testamente, det kan vel bli krangling for det, men da står det hvertfall der svart på hvitt:) Jeg vil heller ikke på noe kirkegård, minst mulig bryderi med meg når jeg er borte:) Men jeg vil gjerne at asken min skal strøs utover havet en plass, men det må søkes om på forhånd:) Til opplysning:) hehe

    4. Jeg tenker ikke så mye på sånt…for jeg liker ikke tanken.. Ikke har jeg noen som skal arve meg så voldsomt heller… Men etter hvert kan det vel hende jeg finner ut noe lurt…men ikke nå..Jeg lo litt da jeg leste Annebe sitt over her…Hun hadde sagt til mannen at hun ville ha kremasjon..men ble usikker 😀 ikke noe av det som føltes greit..:-D Og det er jeg enig i 😀 he-he…

    5. Du har helt rett,vi skal alle forlate det jordiske livet en dag,så att du har gjort det lettere for dine den dagen det skjer synes jeg er fint av deg eg da )) men vi får no alikavel håpe att det er mange tiår til ennå )

    6. birdbay: Vi får satse på at det blir nye regler til det blir “Vår tur”! 😉 Jeg har sagt fra til unga hva som står i testamentet også , jeg, så det blir ikke de store overraskelsene for dem! 😀

    7. Så bra at du har gjort det og det er noe de fleste burde gjøre så blir det enklere for de som står igjen i sorg. Jeg har tenkt å gjøre det og må få finngen ut. Det blir også lettere for de som skal ordne med begravelsen dersom de vet hva avdødes ønske er. Absolutt noe folk burde snakke mere om. Døden er jo en naturlig ting. Flott at du tar opp temaet. Ha en fin kveld.

    8. frodith: I og med at dere ikke har unger sammen eller hver for dere – og leier leilighet, så er det ikke så mye å stresse med. Da er det jo ingen av dere som kan bli kastet ut av leiligheten om den ene faller fra.Jeg hadde ikke skrevet testamente nå hvis det ikke var for at jeg ville ha “Ryddighet” i forbindelse med gardsoverdragelsen! 🙂

    9. fruensvilje: Ja, jeg vil gjerne være med en stund til jeg. Skal jeg være realistisk, så har jeg vel levd snart to tredjedeler av livet. Synes det er greit å ha ryddet opp litt uansett! 🙂

    10. tepausen.blogg.no: Ja, vi kommer ikke utenom, så det er ingen vits i å late som om man skal leve evig. Om vi har flere liv i vente, så er det uansett greit å være litt ryddig i DETTE livet! 🙂

    11. Jeg er kun 22 år, men jeg tenkte veldig på tanken selv. Jeg vet jeg ikke har mye å etterlate meg, men tanken er der etter at min oldemor sa før hun døde at jeg og min bror skal få alt som er igjen etter henne. Men da testamente ikke ble skrevet, tok da min bestemor alt som var å hente. Så jeg føler det er viktig å skrive testamente uavhengig av hva man eier og ikke 🙂
      Ha en fin kveld <3

    12. Linda Taylor: Takk og det samme. Jeg vet ikke om det er lov å testamentere alt til oldebarn – det vil si “Hoppe over” barn og barnebarn Jeg tror kanskje ikke man kommer helt utenom ungene sine i et testamente, men jeg har ikke satt meg så godt inni det. Ønske man å tilgodese andre slektninger enn ungene, må man gi det mens man lever….Slik TROR jeg i alle fall at det er! 🙂

    13. Syns ikke det er makabert, for dette med døden er helt naturlig. Jeg har prøvd å spre at er det noe som kan brukes på kroppen min når jeg dør, er det bare å ta det… Jeg har en venninne som har satt opp testamente. Sjøl er jeg nok ikke der…..har nok mest med oversikten å gjøre.

    14. Skjønner ikke…jeg har visst begynt å opptre som anonymt :(…ikke tilsikta. Pc’n min som har begynt å glemt at jeg er meg :p.
      Ja, jeg må nok finne et sted som jeg kan skrive ned at jeg organene mine kan brukes om det er bruk for den når den tid kommer.
      Ha en fin dag :).

    15. Så absolutt noe man kan snakke om…, og så fint du gjør det her. Jeg visste heller ikke det med testatrix og testator, så merkelig da..
      Jeg tror nok det kan ha mye for seg med testamente, men jeg har ikke summet meg til slikt enda…Er viktig å ha på plass , spesielt med overdragelse av gården, særeie og slikt. Jeg legger litt merke til hvordan min mor gjør det nå, for det aller, aller verste jeg kan tenke meg er krangel når jeg har gått bort. Jeg skal finne mer ut om det med urnelund, så takk for at du tok opp det…Eneste jeg har sagt til mine barn er hvor jeg vil bli begravet og hvor jeg absolutt ikke vil ligge…:)

    16. maiken: Takk! Krangel kan det bli uansett, men jeg tror at den holdningen foreldrene har(Og som de formidler til ungene) har mye å si. Det er fort gjort å bli “havesyk”. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg